Nárůst počtu usmrcených osob na silnicích ohrožuje splnění evropských cílů

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Trend snižování úmrtí při dopravních nehodách v Evropské unii se zpomalil na pouhých 0,6 % ročně – to je podle nové analýzy Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) nejhorší výsledek od roku 2001, kdy byl cíl redukce počtu usmrcených stanoven.


Brusel, 18. 6. 2015

  • Dosáhli jsme nejnižšího úspěchu ve snižování úmrtí na evropských silnicích od roku 2001
  • V roce 2014 zemřelo v zemích EU28 při nehodách 25 845 osob – oproti roku 2013 je pokles pouze 0,6 %
  • Má-li být splněn závazek, že v roce 2020 bude o polovinu méně úmrtí než v roce 2010, bude mezi lety 2015 a 2020 nutno dosáhnout téměř 8% poklesu každý rok
  • Ve 23 zemích EU, kde Policie rozlišuje úrovně zranění, bylo zaznamenáno celkem 203 500 těžce zraněných; ve srovnání s rokem 2013 se jedná o 3% nárůst
  • Ocenění PIN (Road Safety Performance Index) získává v roce 2015 Slovinsko – za dlouhodobý významný vývoj a pevný politický závazek bezpečnosti silničního provozu

Trend snižování úmrtí při dopravních nehodách v Evropské unii se zpomalil na pouhých 0,6 % ročně – to je podle nové analýzy Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) nejhorší výsledek od roku 2001, kdy byl cíl redukce počtu usmrcených stanoven. Má-li být splněn závazek, že v roce 2020 bude o polovinu méně úmrtí než v roce 2010, bude mezi lety 2015 a 2020 nutno dosáhnout téměř 8% poklesu každý rok.

Česká republika patří mezi 12 zemí EU (spolu s Francií, Německem nebo např. Velkou Británií), u nichž ve srovnání s předchozím rokem vzrostl počet usmrcených. Některé země (jako např. Chorvatsko, Slovinsko, Finsko nebo Řecko) naopak dosáhly snížení o 10 % a více.

Vyjádření Antonia Avenosa, výkonného ředitele ETSC:
„Tyto údaje jsou důkazem toho, že bezpečnost silničního provozu vyžaduje soustavnou politickou podporu na nejvyšší úrovni, vytrvalé vymáhání dodržování předpisů a řízení bezpečnosti silniční sítě, stejně jako reakci na nové výzvy, jako je nárůst pěších a cyklistů
a stárnoucí populace.
Je zklamáním, že Velká Británie, šampión bezpečnosti silničního provozu, ztrácí svou pozici – je zřejmé, že trend poklesu úmrtí se zpomaluje a nyní dokonce obrací.
Naopak Slovinsko, vítěz letošní ceny PIN Award, si zaslouží velké ocenění za své výrazné cíle, založení agentury bezpečnosti silničního provozu a podrobný plán akce. I tak ale Slovinsko, které se chce srovnat s nejbezpečnějšími zeměmi, čeká ještě hodně práce.“

Slovinsko snížilo počet úmrtí při dopravních nehodách od roku 2001 o 61 %. Tento dlouhodobý pokrok a závazek na nejvyšší úrovni bude oceněn cenou 2015 Road Safety Performance Index (PIN) Award. Cenu převezme Peter Gašperšič, ministr infrastruktury Republiky Slovinsko.

Z představených hodnot vyplývá, že v roce 2014 bylo při dopravních nehodách těžce zraněno více než 200 000 osob – to znamená meziroční nárůst o 3 %. Znepokojující je i skutečnost, že strategický cíl snižování těžkých zranění v dopravě byl odsunut mimo hlavní priority, navzdory opakovaným prohlášením Evropské komise*.

ETSC vyžaduje, aby se Evropská unie zasadila o to, aby se klíčové bezpečnostní technologie – jako je automatické nouzové brzdění (AEB), inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), inteligentní signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů (SBR) a alkoholový zámek – staly standardním výbavou nových vozidel. Návrh na revizi příslušných norem se očekává během tohoto roku.

Aktuální zpráva ETSC PIN bude po uvolnění k dispozici na adrese http://etsc.eu/3asD4


Poznámky
* viz http://etsc.eu/commission-road-safety-review-leaves-out-serious-injury-target/
Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) je nezávislá nevýdělečná organizace, jejímž cílem je snižování počtu usmrcených a zraněných v dopravě (www.etsc.eu). Sdružuje zástupce ze 32 evropských zemí. Zástupcem za Českou republiku je Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., veřejná výzkumná instituce a jediná dopravní vědeckovýzkumná organizace
v působnosti Ministerstva dopravy (www.cdv.cz).

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova: počet usmrcených, plnění evropských cílů, strategie bezpečnosti
Popis: Pokles dopravních nehod a jejích následků pro rok 2014 nebyl splněn.