Výsledky hledání

Název článku: POZOR na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola 31. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Podívali jsme se do zářijových statistik nehodovosti v uplynulé dekádě a zaměřili se na smrtelné a těžké zranění dětí (pozn. 0-14 let, n=101, 62 chlapců, 39 dívek) v pracovních dnech,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Většina těchto následků se týkala chodců (73 %), následovali cyklisté (13 %) a spolujezdci v osobních automobilech (12 %). Ve 46 % případů byla vina na straně řidičů osobních automobilů, ve 37 % pak na…


Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…


Název článku: Metodika tvorby Strategie BESIP měst: systematické zvyšování bezpečnosti na území měst 30. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V roce 2020 byla Ministerstvem dopravy schválena Metodika pro tvorbu Strategií BESIP měst. Cílem této metodiky je přispět k systematickému snižování počtu nehod a jejich následků na pozemních komunikacích prostřednictvím tvorby Strategie BESIP měst (a obcí). Tyto strategie mají vliv na bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to jak na bezpečnost osob přijíždějících do města (obce), tak také například na podnikatelské subjekty se sídlem ve městě (obci). Vytvořená metodika…


Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…


Název článku: Zpomal, o prázdninách zemře na silnicích na 100 lidí 30. 6. 2021

Nalezeno v sekci: články

V uplynulé dekádě bylo každoročně během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice přibližně 125 osob, dalších více než 550 osob pak bylo těžce zraněno. „Letos kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo na silnicích do konce května už 58 lidí. Po rozvolnění protiepidemických opatření se citelně zvýšila intenzita provozu a bohužel se to projevuje i ve statistice fatálních nehod, kde počet obětí od května…


Název článku: Nová kampaň BESIP je věnována nepřiměřené rychlosti, jde o největší preventivní projekt posledních let 25. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Na projektu spolupracuje i Policie ČR a řada osobností včetně dokumentaristy Víta Klusáka. Kampaň, která startuje v červnu, je svým rozsahem největším preventivním projektem v oblasti bezpečnosti silničního provozu posledních let. Netradiční je i svým pojetím, kdy kromě obvyklých prvků kampaně, staví i na celovečerním dokumentu o vinících dopravních nehod. Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich. Také…


Název článku: 6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN 21. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si. Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k…


Název článku: Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob, Česko 18. z 27 1. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19 měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod.   Adina Vălean, evropská komisařka pro dopravu, říká: „Téměř o 4 000 osob méně zemřelo na silnicích v EU v roce 2020 v …


Název článku: Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích 9. 4. 2021

Nalezeno v sekci: články

BESIP apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě. „Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a…


Název článku: Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě 23. 3. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy…


Název článku: Ulice i pro chodce - nové webové stránky 22. 2. 2021

Nalezeno v sekci: aktuality

Nové webové stránky s výstižným názvem Ulice i pro chodce shrnují poznatky o utváření bezpečného dopravního prostoru v ulicích měst a obcí. Jejich cílem je přispět nejen ke zvýšení dopravní bezpečnosti, ale i ke zmírnění sociopatologických jevů v uličním prostoru a tím ke zvýšení společenské atraktivity a estetické hodnoty místních komunikací a veřejných prostorů. Tvůrci obsahu přišli s řadou variant, jak vytvořit ulice příjemné a bezpečné i pro chodce. Vše podstatné shrnuje také film…


Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.   Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…


Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…


Název článku: Povinný systém podporující dodržování rychlostních limitů (ISA) ve vozidle 30. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 28. září 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) ETSC a koalice organizací zaslaly členským státům EU znepokojení ohledně návrhů technických specifikací pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), povinnou novou bezpečnostní technologii pro nová vozidla, která má být zavedena od roku 2022. Nepřiměřená rychlost je stále jedním z největších zabijáků na našich silnicích, jak potvrzují nejnovější údaje z Německa. Přibližně třetina…


Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…


Název článku: Agresivita na silnicích - co s ní? 18. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští  novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě. Živý přenos můžete sledovat zde: (https://www.ceskenoviny.cz…


Název článku: 1 z 12 řidičů hraje za volantem hry 1. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC)  V roce 2019 připustilo hraní her za jízdy 8,2 % řidičů, v průzkumu z roku 2017 3 %. Přibližně 70 % řidičů se přiznalo k používání mobilního telefonu během řízení – ať už k používání navigace nebo hudebních aplikací. Průzkum také zkoumal používání mobilního telefonu cyklisty. Při jízdě na kole používají mobilní telefon více mladí lidé. Jako možné vysvětlení trendů využívání mobilního telefonu během jízdy udává…


Název článku: Na českých silnicích zemře ročně 80 nepřipoutaných osob 31. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 20. srpna 2020, Praha Použití bezpečnostní pásů násobně zvyšuje šanci na přežití. Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. V automobilovém světě se bezpečnostní pásy, jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u modelů jedné ze švédských automobilek již v roce 1959. V tehdejším…


Název článku: Počet elektrokol roste, řada z nich má tuning, který není v provozu legální 19. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Kromě pozitiv, která tento boom přináší, se zvyšuje i podíl elektrokol na nehodách s účastí cyklisty. BESIP proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích. „Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po…


Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…


Název článku: Meziroční srovnání nehodovosti mladých řidičů do 24 let 3. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Přes snížené počty dopravních nehod s fatálními důsledky, zůstávají v meziročním srovnání mladí řidiči nejrizikovější skupinou řidičů. Způsobili 9 % nehod a 15 % úmrtí. Vinou mladých řidičů do 24 let bylo usmrceno 84 osob (meziročně o 10 méně, tj. -11 %), dalších 272 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 125 méně, tj. -32 %). Nejvyšší podíl „bodovaných“ řidičů byl potom evidován u řidičů ve věku 24 let.   Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem…


Název článku: BESIP spouští kampaň k bezpečnosti pracovníků 1. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letní prázdniny jsou každoročně nejrizikovějším obdobím z pohledu bezpečnosti na silnicích. Vzhledem k intenzivní výstavbě a opravám na silniční síti se BESIP letos zaměří na prevenci a bezpečnost jízdy v dopravním omezení. Chce řidiče upozornit na ohleduplnost k silničářům, kteří na stavbách pracují. K tomu spouští novou kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“. „O letošních prázdninách bude na silnicích probíhat hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1.…


Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Vývoj vybraných NUB v posledních letech (2018-2019) 10. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Co jsou nepřímé ukazatele bezpečnosti? Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále také jen NUB), které jsou sbírány v rámci České republiky dlouhodobě jako základní nepřímé ukazatele jsou rychlosti vozidel, poutání…


Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…


Název článku: Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel 21. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle daných algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti…


Název článku: Polovina mrtvých na silnicích: chodci, motocyklisté a cyklisté 18. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V období leden-duben 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 144 osob (meziročně o 10 více, tj. +7 %), dalších 451 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 130 méně, tj. -22 %). Počet obětí významně neklesl ani v době nouzového stavu a omezení pohybu. Pozitivní vývoj lze sledovat pouze u těžkých zranění, kterých výrazně ubylo.    „Statistiky následků dopravní nehodovosti za první čtyři měsíce nelze považovat za uspokojivé. …


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…


Název článku: Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let 4. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letos zemřelo na silnicích už 20 motocyklistů, z toho 14 jen za duben. Jde o nejhorší bilanci úmrtí motorkářů od roku 2007. Tragická statistika za první čtyři měsíce roku je o to více alarmující, že v březnu a dubnu byla v platnosti omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí. Teplé a slunečné počasí přesto přilákalo na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období  a špatný odhad stavu a…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Počet dopravních nehod po omezení pohybu klesl téměř na polovinu, mrtvých ale výrazně neubylo 26. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019. Prosíme řidiče, aby na vzájemnou ohleduplnost a solidaritu nezapomínali ani…


Název článku: V Helsinkách a Oslu nezemřel vloni žádný cyklista ani chodec (a co Praha?) 27. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v loňském roce milníku: žádný usmrcený chodec ani cyklista. V Norsku nebylo usmrceno ani jedno dítě (pozn. 0-15 let). Tato země s 20 usmrcenými na milion obyvatel patří k nejbezpečnějším zemím v Evropě. Byl zde také evidován největší pokles usmrcených v důsledku dopravních nehod od roku 2010. Je tedy zřejmé, že i země, které již patří v uvedeném relativním srovnání na špici, se mohou neustále posouvat. V Oslu…


Název článku: V lednu zemřelo na silnicích 34 lidí, narostl počet obětí mezi chodci a seniory 17. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letošní rok začal na silnicích špatnou bilancí. Oproti loňskému lednu výrazně vzrostl počet usmrcených chodců a rovněž seniorů nad 65 let. Zabíjela především nepřiměřená rychlost, jako viníci se na nehodách výrazně podíleli mladí řidiči. Na silnicích už během prvního měsíce roku zemřelo 34 lidí, 98 bylo těžce zraněno. Negativní bilance lednových smrtelných nehod znamená, že se Česká republika výrazně vzdaluje cílům stanoveným vládní Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Letošní…


Nalezeno v sekci: aktuality NSBSP


Název článku: Každá 6. osoba byla loni usmrcena při srážce se stromem 14. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 zemřelo v důsledku srážky se stromem na českých silnicích 93 lidí. Jde o 17% všech usmrcených osob při dopravních nehodách.   „Srážky se stromy vykazují dlouhodobě vysokou závažnost a patří k největším zabijákům na našich silnicích. Přitom jde o nehody, jejichž následky můžeme výrazně omezit umístěním svodidel v rizikových lokalitách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Po třech letech, kdy jsme evidovali vždy maximálně 75…


Název článku: Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně 30. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010 počet usmrcených cyklistů osmkrát pomaleji než počet usmrcených osob v motorových vozidlech. (1) ETSC požaduje…


Název článku: Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující 28. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

28. ledna 2020, Praha, Tisková zpráva Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikací usmrceno 16 a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) předpokládala,…


Název článku: Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5 000 životů 16. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

11. 12. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5 000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance. EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Název článku: NB STOP - snižujeme počet dopravních nehod způsobených zvěří 30. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V našem posledním článku na Observatoři bezpečnosti silničního provozu, který byl uveřejněn 2. května 2019, jsme podrobněji popsali nově vyvinuté zařízení NB STOP. Toto zařízení integrované například v prvcích dopravního značení omezuje vstup zvěře na vozovku pomocí akustického signálu vysoké frekvence. Integrované do jiných typů nosičů omezuje vstup lesní zvěře do intravilánů měst a obcí. Od uveřejnění posledního článku jsme zaznamenali značné zvýšení zájmu o toto zařízení. K …


Název článku: Vlastní vinou zemřela na silnicích jen necelá pětina chodců 6. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 3 532 nehod s účastí chodců, meziročně o 112 více (+3,3 %). Při těchto nehodách bylo usmrceno 113 chodců (meziročně o 12 více, tj. +11,9 %), dalších 517 chodců bylo těžce zraněno (pozn. historicky nejméně). Každá 5. usmrcená osoba byla v roce 2018 chodcem! V období let 2012-2018 bylo usmrceno 848 chodců, tj. oproti stanoveným předpokladům Národní strategií bezpečnosti silničního provozu o 81 více (+11 %). Těžce zraněno pak bylo 4 084 chodců, o 125 více (+3 %). …


Název článku: Pětinový nárůst srážek s vlakem na železničních přejezdech - jak řešit krizové situace? 1. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-červen 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech evidováno 84 nehod (meziročně o 14 více, tj. +20 %), při kterých bylo 5 osob usmrceno (meziročně o 3 méně, tj. -38 %), 6 těžce (meziročně o 1 méně, tj. -14 %) a 22 lehce zraněno (meziročně o 1 méně, tj. -4 %). Řešení krizových situací na železničních přejezdech  „Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké filmové spoty, které se zaměřily na nejčastější…


Název článku: Irsko je příkladem v řešení bezpečnosti silničního provozu 16. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) uděluje každoročně cenu PIN (Road Safety Performance Index). Letos tuto cenu získalo Irsko – za dlouhodobé zlepšování bezpečnosti silničního provozu na základě strategického plánování na vládní úrovni. Ocenění v Bruselu dne 19. 6. 2019 převzal irský ministr dopravy, turismu a sportu Shane Ross. Ve smyslu úmrtnosti (počtu usmrcených při dopravních nehodách na 1 milion obyvatel) bylo Irsko v roce 2010 na sedmém místě v…


Název článku: Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech 28. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

Rizikové faktory přispívají ke vzniku nehod na železničních přejezdech – těchto faktorů je však celá řada a nelze jednoduše určit, který z nich má nejvýraznější vliv. Může se proto stát, že na základě analýz, provedených dle stávajících postupů, se investuje do bezpečnostních opatření, zaměřených na redukci nebo eliminaci rizikového faktoru, který přitom nepatří mezi nejvýznamnější. Příspěvek představí řešení a výstupy projektu, který zahrnoval sběr a vyhodnocení dat a následný vývoj…


Název článku: Bezpečnější cesty, bezpečnější města: Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu ve městech v EU 18. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

10. 06. 2019, European Transport Safety Council Ve městech a obcích (neboli v intravilánu) žije více než 70 % obyvatel Evropské unie. Jedná se proto o místa, kde začíná a končí většina cest. V centrech měst se zároveň střetávají různé potřeby účastníků provozu. Narůstají nároky na kvalitní infrastrukturu pro pěší a cyklisty, nové formy mobility, snížení znečištění a další. Mezi těmito potřebami není bezpečnost vždy na prvním místě – a počty úmrtí a zranění neklesají stejně rychle jako na…


Název článku: Nárazové zkoušky automobilů: K reálným nehodám dochází i v mnohem vyšších rychlostech! 7. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

5. 6. 2019, tisková zpráva Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV)   Cena, spolehlivost, druh paliva, značka, spotřeba… to jsou hlavní faktory, které zvažují lidé při pořízení nového vozidla. Bezpečnost bývá zpravidla na chvostu, důvodů je nepochybně celá řada. Více než 20 let již nezávislé konsorcium European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) provádí tzv. crashtesty, resp. nárazové zkoušky automobilů. Podle výsledků těchto nárazových testů je vozidlům udělováno hodnocení, jehož…


Název článku: Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem 17. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

V závěru roku 2018 proběhl pravidelný celosvětový průzkum postojů účastníků silničního provozu (E-Survey of Road Users’ Attitudes), který byl mj. zaměřen na oblasti týkající se např. rychlosti, bezpečnostních pásů a také alkoholu. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000. [1] V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. „Téměř 2/3 dotázaných bylo bezvýhradně pro zachování tzv. nulové tolerance alkoholu, dalších 12 % spíše pro, 11 % nebylo…


Název článku: Česko se v Evropě propadlo o 6 příček (fatální následky nehod v roce 2018) 8. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

21. 02. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské komise Na silnicích v Evropské unii bylo v roce 2018 usmrceno přibližně 25 100 osob (pozn. předběžné údaje z informace Evropské komise ze dne 4. 4. 2019). Ve srovnání s rokem 2010 se jedná o pokles o 21%. V uplynulém roce bylo ve 28 členských státech EU evidováno 49 usmrcených osob na 1 milion obyvatel, což představuje meziročně 1% pokles. Je nepravděpodobné, že bude dosaženo cíle snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu. Na…


Název článku: Poslanci Evropského parlamentu podpořili klíčové bezpečnostní opatření 22. 2. 2019

Nalezeno v sekci: aktuality

21. 02. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Klíčový výbor poslanců Evropského parlamentu dal zelenou balíčku nových povinných bezpečnostních opatření, které by se měly vztahovat na všechny nové modely vozidel vyráběných od roku 2022. Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) vítá výsledek hlasování, varuje však, že čas na konečnou dohodu o legislativě se před květnovými volbami do Evropského parlamentu výrazně krátí. Členové Výboru pro vnitřní trh a…