Výsledky hledání

Název článku: Měření zraku během října ukázalo, že čtvrtina řidičů jezdí s výraznou oční vadou 11. 11. 2021

Nalezeno v sekci: články

Z výsledků měření vyplynulo, že správnou korekci zraku má jen 28 % lidí. Zbylých 72 % má jinou korekci, než by měli správně mít, případně o své vadě vůbec neví. Varující je stav zhruba u čtvrtiny testovaných, kde byl rozdíl nad 0,75 dioptrie, což už velmi negativně ovlivňuje reakce za volantem. Téměř 60 % lidí navíc uvedlo, že v posledních třech letech na kontrole zraku nebyli. „V roce 2019 prováděl plošné screeningy řidičů BESIP a ty ukázaly, že podle měření ostrosti zraku 44 % z…


Název článku: Životnost betonových povrchů 20. 10. 2021

Nalezeno v sekci: články

Zima se blíží a po zimě jsou chodníky i vozovky v mnohem horším stavu, než očekáváme, především z důvodů měnících se teplot, používání chemických přípravků apod. Potřebujete vyřešit v rámci vaší správy nebo regionu potíže s rychlým povrchovým rozpadem betonových povrchů, zejména zámkové dlažby, ploch u nákupních center, parkovišť apod.? Emulze lněného oleje (Emulze LO) je hydrofobní impregnační přípravek, který zabezpečuje ošetření betonových vozovek, ploch parkovišť, chodníků ze zámkové…


Název článku: Podzim je rizikovým obdobím pro chodce, podílí se na tom nárůst dopravy a špatná viditelnost 18. 10. 2021

Nalezeno v sekci: články

Řidiči by měli v místech se zvýšeným pohybem chodců snížit preventivně rychlost, chodci by se měli soustředit plně na pohyb v provozu a používat za šera a za tmy reflexní prvky. Každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou v silničním provozu je během října a listopadu chodec. V roce 2019, kdy dopravu ještě nepoznamenala omezení související s COVID-19, se čtvrtina z celkového počtu úmrtí chodců v silničním provozu stala během října a listopadu…


Název článku: Viditelnost je základ bezpečí 30. 9. 2021

Nalezeno v sekci: články

Blíží se zimní období a tím i tmavá rána a dřívější stmívání. Chůze za zhoršené viditelnosti se dotkne každého, tedy i dětí při cestě do školy. I v případě, že to mají do školy blízko, nebo jsou již větší, je nutné si uvědomit, že děti jako účastníci dopravního provozu mají svá specifika: Děti jsou považovány za nejslabší účastníky silničního provozu Nedovedou spolehlivě využít naučená pravidla v dopravě Mají nízkou míru soustředěnosti a pomalé reakce Malý vzrůst dětí snižuje…


Název článku: Cesta do školy – tipy a rady pro bezpečnost dětí v dopravě 23. 9. 2021

Nalezeno v sekci: články

Během prvního měsíce často u přechodů pro chodce stává policejní či civilní dozor ve vestách nebo děti doprovází rodiče. Tím se dětem přecházení usnadňuje a učí se "školnímu" režimu, zodpovědnosti. Dozor však u přechodů mnohde nestává celý rok, rodiče mají i jiné závazky a časově není možné vše stihnout, je proto nutné, aby děti byly na cestu do šloly či domů dostatečně připravené. Je potřeba s nimi cestu projít, pohovořit o tom, co je bezpečné a co naopak ne. Jak děti správně připravit si…


Název článku: POZOR na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola 31. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Podívali jsme se do zářijových statistik nehodovosti v uplynulé dekádě a zaměřili se na smrtelné a těžké zranění dětí (pozn. 0-14 let, n=101, 62 chlapců, 39 dívek) v pracovních dnech,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Většina těchto následků se týkala chodců (73 %), následovali cyklisté (13 %) a spolujezdci v osobních automobilech (12 %). Ve 46 % případů byla vina na straně řidičů osobních automobilů, ve 37 % pak na…


Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…


Název článku: Metodika tvorby Strategie BESIP měst: systematické zvyšování bezpečnosti na území měst 30. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V roce 2020 byla Ministerstvem dopravy schválena Metodika pro tvorbu Strategií BESIP měst. Cílem této metodiky je přispět k systematickému snižování počtu nehod a jejich následků na pozemních komunikacích prostřednictvím tvorby Strategie BESIP měst (a obcí). Tyto strategie mají vliv na bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to jak na bezpečnost osob přijíždějících do města (obce), tak také například na podnikatelské subjekty se sídlem ve městě (obci). Vytvořená metodika…


Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…


Název článku: Za půl roku zemřelo při nehodách 200 osob, jde o historická minima 14. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V obou sledovaných strategických cílech Strategie BESIP 2021-2030 se jedná o historicky nejnižší hodnoty, zejména významný je pokles u těžce zraněných osob. Nejvíce usmrcených (39) i těžce zraněných osob (116) bylo v letošním roce evidováno ve Středočeském kraji, s 22 usmrcenými následoval Jihomoravský a s 21 usmrcenými Jihočeský kraj. „Snížení počtu obětí a těžkých zranění na historická minima je jedním z mála pozitiv, které můžeme přičíst pandemii koronaviru. Po rozvolnění opatření…


Název článku: Zpomal, o prázdninách zemře na silnicích na 100 lidí 30. 6. 2021

Nalezeno v sekci: články

V uplynulé dekádě bylo každoročně během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice přibližně 125 osob, dalších více než 550 osob pak bylo těžce zraněno. „Letos kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo na silnicích do konce května už 58 lidí. Po rozvolnění protiepidemických opatření se citelně zvýšila intenzita provozu a bohužel se to projevuje i ve statistice fatálních nehod, kde počet obětí od května…


Název článku: 6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN 21. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si. Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k…


Název článku: Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob, Česko 18. z 27 1. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19 měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod.   Adina Vălean, evropská komisařka pro dopravu, říká: „Téměř o 4 000 osob méně zemřelo na silnicích v EU v roce 2020 v …


Název článku: Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě 23. 3. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy…


Název článku: Miliony dětí přišly o výuku bezpečnosti silničního provozu během pandemie 13. 2. 2021

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nově vydané zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) z tohoto důvodu nebyla realizována výuka dopravní výchovy na školách, neuskutečnily se plánované zkoušky pro bezpečnou jízdu na kolech a další aktivity z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Odloženo bylo taktéž testování nových nebo revidovaných výukových materiálů.      Vzhledem k tomu, že školy přešly na dálkové (on-line)…


Název článku: Miliony dětí přišly o výuku bezpečnosti silničního provozu během pandemie 12. 2. 2021

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nově vydané zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) z tohoto důvodu nebyla realizována výuka dopravní výchovy na školách, neuskutečnily se plánované zkoušky pro bezpečnou jízdu na kolech a další aktivity z oblasti bezpečnosti silničního provozu. Odloženo bylo taktéž testování nových nebo revidovaných výukových materiálů.    Vzhledem k tomu, že školy přešly na dálkové (on-line) studium,…


Název článku: Seznam metodik a publikací zabývající se zvyšováním bezpečnosti 26. 1. 2021

Nalezeno v sekci: články

Řešení kritických míst na pozemních komunikacích v extravilánu 2015; CDV Primárním cílem metodiky je popis postupu řešení kritické lokality. Součástí je i ověření, zda se jedná o skutečnou kritickou lokalitu, či zda ke kumulaci dopravních nehod došlo výrazným vlivem náhody či faktorů, které není možné při prohlídce lokality odhalit. Sekundárním cílem je vytvoření katalogu rizikových faktorů souvisejících s utvářením pozemní komunikace a příslušných opatření k…


Název článku: Vláda schválila novou strategii BESIP 5. 1. 2021

Nalezeno v sekci: články

Podobně jako další státy Evropské unie i Organizace spojených národů by toho Česká republika měla dosáhnout v roce 2030. Strategie BESIP 2021-2030 navazuje na Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Realizována bude prostřednictvím akčních plánů, které budou nově definovány vždy na dvouletá období. „Loňský rok sice přinesl výrazné snížení počtu smrtelných nehod na silnicích, kterých bylo historicky nejméně, musíme ale vnímat, že k tomu přispěla i nižší intenzita…


Název článku: Řidiči, nepodceňujte zimní podmínky na komunikacích 5. 1. 2021

Nalezeno v sekci: články

Komunikace jsou vlivem neustále se měnícího počasí a teplot kolem bodu mrazu nevyzpytatelné, a proto nebezpečné. Na místě je zvýšená opatrnost, která je tou nejlepší prevencí. „V roce 2019 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno celkem 4085 nehod. Usmrceno při nich bylo 11 lidí, těžce zraněno 51 lidí, více než 1000 osob bylo při těchto nehodách zraněno lehce,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy.   Příprava…


Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.   Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…


Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…


Název článku: Povinný systém podporující dodržování rychlostních limitů (ISA) ve vozidle 30. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 28. září 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) ETSC a koalice organizací zaslaly členským státům EU znepokojení ohledně návrhů technických specifikací pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), povinnou novou bezpečnostní technologii pro nová vozidla, která má být zavedena od roku 2022. Nepřiměřená rychlost je stále jedním z největších zabijáků na našich silnicích, jak potvrzují nejnovější údaje z Německa. Přibližně třetina…


Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…


Název článku: 1 z 12 řidičů hraje za volantem hry 1. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC)  V roce 2019 připustilo hraní her za jízdy 8,2 % řidičů, v průzkumu z roku 2017 3 %. Přibližně 70 % řidičů se přiznalo k používání mobilního telefonu během řízení – ať už k používání navigace nebo hudebních aplikací. Průzkum také zkoumal používání mobilního telefonu cyklisty. Při jízdě na kole používají mobilní telefon více mladí lidé. Jako možné vysvětlení trendů využívání mobilního telefonu během jízdy udává…


Název článku: Na českých silnicích zemře ročně 80 nepřipoutaných osob 31. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 20. srpna 2020, Praha Použití bezpečnostní pásů násobně zvyšuje šanci na přežití. Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. V automobilovém světě se bezpečnostní pásy, jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u modelů jedné ze švédských automobilek již v roce 1959. V tehdejším…


Název článku: Počet elektrokol roste, řada z nich má tuning, který není v provozu legální 19. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Kromě pozitiv, která tento boom přináší, se zvyšuje i podíl elektrokol na nehodách s účastí cyklisty. BESIP proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích. „Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po…


Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…


Název článku: Meziroční srovnání nehodovosti mladých řidičů do 24 let 3. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Přes snížené počty dopravních nehod s fatálními důsledky, zůstávají v meziročním srovnání mladí řidiči nejrizikovější skupinou řidičů. Způsobili 9 % nehod a 15 % úmrtí. Vinou mladých řidičů do 24 let bylo usmrceno 84 osob (meziročně o 10 méně, tj. -11 %), dalších 272 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 125 méně, tj. -32 %). Nejvyšší podíl „bodovaných“ řidičů byl potom evidován u řidičů ve věku 24 let.   Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem…


Název článku: BESIP spouští kampaň k bezpečnosti pracovníků 1. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letní prázdniny jsou každoročně nejrizikovějším obdobím z pohledu bezpečnosti na silnicích. Vzhledem k intenzivní výstavbě a opravám na silniční síti se BESIP letos zaměří na prevenci a bezpečnost jízdy v dopravním omezení. Chce řidiče upozornit na ohleduplnost k silničářům, kteří na stavbách pracují. K tomu spouští novou kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“. „O letošních prázdninách bude na silnicích probíhat hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1.…


Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Vývoj vybraných NUB v posledních letech (2018-2019) 10. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Co jsou nepřímé ukazatele bezpečnosti? Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále také jen NUB), které jsou sbírány v rámci České republiky dlouhodobě jako základní nepřímé ukazatele jsou rychlosti vozidel, poutání…


Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…


Název článku: Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel 21. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle daných algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti…


Název článku: Vliv dopravních nehod a dalších faktorů na průjezdnost dálnice D1 20. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Anotace: Dálnice D1 představuje nejvýznamnější a také nejvytíženější komunikaci na území ČR. Spojuje Prahu, Brno, Olomouc, Ostravu a Bohumín. Je dlouhá přibližně 375 km. V roce 2018 zde probíhala četná dopravní omezení způsobená především její modernizací a údržbou. Dopravní komplikace na dálnici D1 jsou často mediálně prezentovány, a to v poměrně negativním smyslu směrem k údržbě. Proto vznikla studie s cílem ověřit jednotlivé faktory, způsobující omezení průjezdnosti D1. Průjezdnost jsme…


Název článku: 30 % cyklistů zavinilo nehody pod vlivem alkoholu 13. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 bylo na pozemních komunikacích v důsledku dopravních nehod usmrceno 36 a těžce zraněno 309 cyklistů. Historicky se jedná o nejnižší počet usmrcených a těžce zraněných cyklistů. V počtu usmrcených cyklistů byly v uplynulých letech naplněny předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP), což však neplatilo v případě cyklistů těžce zraněných.  „V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu počtu usmrcených cyklistů o 2 …


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…


Název článku: Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let 4. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letos zemřelo na silnicích už 20 motocyklistů, z toho 14 jen za duben. Jde o nejhorší bilanci úmrtí motorkářů od roku 2007. Tragická statistika za první čtyři měsíce roku je o to více alarmující, že v březnu a dubnu byla v platnosti omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí. Teplé a slunečné počasí přesto přilákalo na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období  a špatný odhad stavu a…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Představení projektu Nezávodím.cz u příležitosti představení nové sezóny virtuálních závodů Mercedes-Benz Virtual GP 2020 24. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Projekt projekt probíhá ve spolupráci s BESIP. Nezávodím.cz – Nezávodím na silnici Projekt Nezávodím.cz je kampaň za bezpečnost na silnicích zaměřenou na mladé a začínající řidiče jako součást letošního šampionátu Mercedes-Benz Virtual GP 2020. Tuto iniciativu spouští organizátoři Virtual GP, kteří hodlají využít své zkušenosti a možnosti a zaměřit se na osvětu mladé generace, a to ve spolupráci s BESIP. Na projektu se dále podílí také značka Mercedes-Benz a společnost ESET.  …


Název článku: V Helsinkách a Oslu nezemřel vloni žádný cyklista ani chodec (a co Praha?) 27. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v loňském roce milníku: žádný usmrcený chodec ani cyklista. V Norsku nebylo usmrceno ani jedno dítě (pozn. 0-15 let). Tato země s 20 usmrcenými na milion obyvatel patří k nejbezpečnějším zemím v Evropě. Byl zde také evidován největší pokles usmrcených v důsledku dopravních nehod od roku 2010. Je tedy zřejmé, že i země, které již patří v uvedeném relativním srovnání na špici, se mohou neustále posouvat. V Oslu…


Název článku: Každá 6. osoba byla loni usmrcena při srážce se stromem 14. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 zemřelo v důsledku srážky se stromem na českých silnicích 93 lidí. Jde o 17% všech usmrcených osob při dopravních nehodách.   „Srážky se stromy vykazují dlouhodobě vysokou závažnost a patří k největším zabijákům na našich silnicích. Přitom jde o nehody, jejichž následky můžeme výrazně omezit umístěním svodidel v rizikových lokalitách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Po třech letech, kdy jsme evidovali vždy maximálně 75…


Název článku: Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně 30. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010 počet usmrcených cyklistů osmkrát pomaleji než počet usmrcených osob v motorových vozidlech. (1) ETSC požaduje…


Název článku: Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující 28. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

28. ledna 2020, Praha, Tisková zpráva Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikací usmrceno 16 a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) předpokládala,…


Název článku: Zimní pneumatiky nejsou vždy samozřejmostí 19. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

Z nehod, které šetřilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) v rámci projektu Hloubková analýza dopravních nehod (HADN; www.vyzkumnehod.cz), je zřejmé, že hlavním faktorem, na kterém závisí směrová stabilita vozidla, je tzv. adheze. To je interakce pneumatiky vozidla s vozovkou, která je do značné míry závislá na kvalitě/stavu/druhu pneumatik.   Zimní pneumatika má oproti letní pneumatice hrubší vzorek, jemné lamelování a je tvořena z …


Název článku: Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5 000 životů 16. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

11. 12. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5 000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance. EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s…


Název článku: V říjnu bylo registrováno historicky nejvíce plug-in hybridů 5. 11. 2019

Nalezeno v sekci: články

„Z pohledu registrací osobních plug-in hybridních vozidel máme za sebou rekordní měsíc. V říjnu bylo registrováno celkem 69 vozidel s plug-in hybridním pohonem,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i., a dodává: „Potvrzují se předpoklady, že český trh s elektromobily, resp. plug-in hybridy dostane impuls vstupem automobilky s dlouhodobě nejvyšším počtem registrací. Z uvedeného počtu bylo 21 vozidel Škoda Superb iV, tzn., že „domácí“ automobilka získala hned…


Název článku: Počet usmrcených na silnicích již překročil strategický předpoklad 15. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-září 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 405 a těžce zraněno 1 599 osob. V případě usmrcených osob se jedná o 3. nejnižší počet (po letech 2016 a 2017), v oblasti těžce zraněných osob jde o historické minimum. Dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 nemělo být v roce 2019 usmrceno více než 362 osob. Uvedený předpoklad byl překročen již v průběhu měsíce září. „Přestože se nedaří v posledních…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Název článku: Případová studie vlivu stáří vozidel na zranění cestujících 14. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

Článek poukazuje na pokroky v automobilovém průmyslu a rozdíly v konstrukci a vybavenosti starých a nových vozidel. Při dopravní nehodě představuje struktura karoserie vozidla důležitou součást pasivní bezpečnosti, která má zásadní vliv na bezpečnost posádky ve vozidle.  K porovnání tuhostí karoserie a vybavení zádržnými systémy starých a nových vozidel, jsou využity případové studie z reálných dopravních nehod. Studie rovněž porovnává závažnost…