Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


I přes různá omezení vlády vydaná v tomto roce na jaře kvůli corona viru, je nejhorší bilance úmrtí motorkářů od roku 2007.


Letos zemřelo na silnicích už 20 motocyklistů, z toho 14 jen za duben. Jde o nejhorší bilanci úmrtí motorkářů od roku 2007. Tragická statistika za první čtyři měsíce roku je o to více alarmující, že v březnu a dubnu byla v platnosti omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí. Teplé a slunečné počasí přesto přilákalo na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období  a špatný odhad stavu a profilu vozovky se podílejí na závažných nehodách.

Před dalším prodlouženým víkendem velmi doporučujeme motocyklistům, aby vnímali, kde mají při jarních jízdách svůj limit, vyhnuli se vysokým rychlostem a dali pozor na stav vozovky. Řidiči aut by měli sledovat jestli se je motocykl nechystá předjíždět a obzvlášť dávat pozor na rychle se blížící motorku při nájezdech na hlavní komunikaci z vedlejší,“ řekl vedoucí oddělení BESIP Tomáš Neřold.

Silnice nejsou ještě úplně čisté, jsou stále studené, přilnavost není ideální. Snažte se být o krok napřed, přemýšlejte dopředu. Dejte pozor na odhad rychlosti v zatáčce. Lepší je začít pomalu a teprve postupně zrychlovat. Každý má doma někoho blízkého, za kým stojí za to se v klidu vrátit. Nasazení helmy neznamená, že vypnu zdravý rozum,“ dodává bývalý motocyklový závodník a ambasador BESIP Lukáš Pešek.

Motocyklisté často podceňují rizikové situace, nepřizpůsobí rychlost stavu vozovky nebo situaci v provozu, ale ani nevnímají své vlastní limity. Nejvíce nehod se stává na silnicích druhé třídy, mimo město a často v zatáčkách. Mezi nejčetnější faktory, které přispívají ke vzniku dopravních nehod motocyklistů, patří např. nepozornost řidiče motocyklu, vysoká rychlost a nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky, nezkušenost motocyklisty, nesprávné vyhodnocení situace, vědomé nerespektování pravidel silničního provozu, reakce v panice.

Důležitá je i správná příprava motocyklu a výbavy. „Zkontrolovat jestli správně fungují brzdy, jestli je napnutý a namazaný řetěz a v neposlední řadě správné pneumatiky. Nejlepší je na novou sezónu – nová pneumatika. Nezapomínejte také na správný tlak. Když bude pneumatika podhuštěná, nebude správně zatáčet, když bude přehuštěná, nebude mít dobrou přilnavost. Helma by měla mít správnou velikost, aby nepadala do očí nebo naopak nezajížděla dozadu. Kombinéza a chrániče by také měli dobře sedět na kolenou, na ramenou a na rukách,“ vysvětluje Pešek.

Besip upozorňuje i na rizikové situace, které vznikají na silnici mezi autem a motorkou a vytvářejí velmi nebezpečné situace, které mívají i fatální následky.

Jde např. o nedodržování bezpečné vzdálenosti. Motorky mají oproti autu obrovskou výhodu zrychlení. Přesto spousta motorkářů jezdí velice blízko vozidel, které se chystají předjet a řidiči automobilů se jich potom leknou – což u nich může vyvolat špatnou reakci (brzdy, vybočení ze směru, atd…)  
   
Také průjezd zatáčkou může přinést různé problémy. Často se stává, že do pravézatáčky tzv. „spadnou“, což znamená, že díky špatnému odhadu poloměru vjedou do vnitřku zatáčky, mnohdy až do protisměru. Nebo naopak, díky vysoké rychlosti je zatáčka vynese a to může skončit opět v protisměru nebo dokonce mimo silnici.

Velký rozdíl je také v brzdění auta a motorky. Auto má oproti motorce výhodu v účinnosti brzd, větší plochu pneumatik na asfaltu. A také, díky ABS, může naplno brzdit i v zatáčce. To motorky nemohou. Pokud tedy řidič vozidla začne prudce brzdit, tak motorka za ním má jen malou šanci včas zastavit.

Také je třeba mít na paměti, že motorka je na silnici malá a mnohdy řidiče automobilů klame odhad, jakou se přibližuje rychlostí. Mělo by tedy být zažitým pravidlem, že pokud se blíží motocykl, nechá ho řidič vozidla při vyjíždění na silnici projet. Vždycky je lepší pár vteřin počkat, než motorkáře ohrozit.

Nevypnutý blinkr u motorky může být velký problém. Bohužel totiž není jezdci nijak zvukově signalizován. Řidič auta se tak často může domnívat, že motorka bude zabočovat a není tomu tak. Řidiči automobilů by se s tím měli naučit počítat.

Jízda u krajnice - motorka je plnohodnotným účastníkem provozu, přesto se může stát, že někteří motorkáři a skútraři jezdí zbytečně u krajnice. Je to chyba. Při předjíždění autem se může lehce stát, že takový motocykl je zcela neúmyslně ze silnice vystrčen (stačí poryv větru…)
Je tedy zřejmé, že je třeba se na silnici chovat ohleduplně, předvídatelně, znát své limity a pak je velká pravděpodobnost, že předejdeme nepříjemným následkům dopravních nehod, které mohou být pro jejich účastníky i fatální. 


Videovzkaz Lukáše Peška: https://www.facebook.com/ibesip
 

Tomáš Neřold,

vedoucí samostatného oddělení BESIP


https://www.ibesip.cz/getattachment/Pro-media/Clanky/Od-zacatku-roku-zemrelo-uz-20-motocyklistu,-jde-o/hlavni_obrazek.png?lang=cs-CZ&width=479&height=332&ext=.png

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova:
Popis: Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let