Výsledky hledání

Název článku: Bezpečné odstupy vozidel 23. 8. 2023

Nalezeno v sekci: články

V České republice se podle statistiky Policie ČR stalo v roce 2022 celkem 5 156 dopravních nehod, jejichž příčinou vzniku bylo nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem. Počet nehod vzniklých z této příčiny tvořil v tomto roce podíl na celkovém počtu nehod zadokumentovaných policií ve výši přibližně 5 % a nehody způsobené nedodržením bezpečné vzdálenosti za vozidlem tak patří mezi jedny z nejčetnějších. Tabulka 1: Příčiny nehod zaviněných řidičem (zdroj: statistika Policie ČR, rok 2022)…


Název článku: Vyhodnocení nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu 28. 11. 2022

Nalezeno v sekci: aktuality

Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Mezi základní NUB patří: rychlosti vozidel; nepřipoutaní řidiči; užívání mobilního zařízení za jízdy; svícení vozidel ve dne. Mezi doplňkové NUB patří: Používání bezpečnostních prvků (přileb) cyklisty; Používání…


Název článku: Měření zraku během října ukázalo, že 28 % řidičů jezdí se špatnou korekcí zraku 8. 11. 2022

Nalezeno v sekci: články

Z tisíců měření se ukázalo, že zhruba čtvrtina (27 %) měla správné brýle nebo čočky, 45 % potřebovalo menší změnu a u plných 28 % byla potřeba změna korekce o více než 0,75 dioptrie. U řidičů, kteří přišli na měření poprvé v životě, byla čísla výrazně horší. Bez potřeby brýlí odešla jen necelá 3 % návštěvníků, dalších 58 % s korekcí do půl dioptrie a varujících 39 % potřebovalo korekci o 0,75 a více dioptrie.  Zájem o říjnové měření zraku zdarma byl i díky kampani značný.…


Název článku: Plánovaná novelizace TP ke zklidňování dopravy a souvisící témata 3. 11. 2022

Nalezeno v sekci: články

V letošním roce započaly práce na novelizaci TP týkajících se zklidňování dopravy. Jejich název by měl být Zásady zklidňování dopravy na pozemních komunikacích v obcích. Nově vznikající TP budou platit pro navrhování zklidňování, včetně navrhování obytných zón, pěších zón, zón 30 a úprav průtahů silnic obcemi. Před zadáním zpracování těchto nových technických podmínek byla provedena analýza stavu technických předpisů Ministerstva dopravy a bylo navrženo, že budou zcela nahrazeny…


Název článku: Češi chtějí víc ohleduplnosti na silnicích a lepší cyklistickou infrastrukturu 1. 11. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Když si člověk pročítá diskuse na sociálních sítích, může získat pocit, že situace na silnicích je katastrofální. Ale realita je jiná, jsem přesvědčený, že se atmosféra postupně zlepšuje. Klíčem je, abychom se navzájem nevychovávali, začali u sebe a byli ohleduplní k ostatním účastníkům silničního provozu. Je jedno, jestli sedím na kole, nebo za volantem. Jsme stále stejní lidé, jen v různých rolích,“ říká Roman Kreuziger. „S potěšením sleduji společné aktivity…


Název článku: Zahraniční dopravní experti podpořili český návrh řidičáku na zkoušku 25. 10. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Naším cílem je kombinovat pozitivní motivaci a přísnější sankce za nejzávažnější přestupky. Například německá zkušenost ukazuje, že řidiči, kteří absolvovali řízení už od 17 let, ale v doprovodu svého rodiče či jiného zkušeného řidiče, jezdí bezpečněji. Zároveň s tím chystáme speciální program pro ty začínající řidiče, kteří v první dvou letech řízení spáchají závažný přestupek,“ řekl na konferenci ministr dopravy Martin Kupka. Konference byla součástí programu Road Safety…


Název článku: Čeští řidiči nedodržují při jízdě bezpečnou vzdálenost, na vybraných dálnicích jim má pomoci nové značení 10. 10. 2022

Nalezeno v sekci: články

Čeští řidiči a bezpečný odstup Sběr dat, který probíhal v průběhu loňského roku na českých komunikacích, ukázal, že třetina řidičů osobních vozidel nedodržuje na dálnicích bezpečný odstup 2 sekund.  Na silnicích 1. a nižších tříd mimo obec je potom situace ještě horší, tam zmiňovanou 2s vzdálenost nedodrželo téměř 70 % řidičů. Ministerstvo dopravy si nechalo zpracovat i statistiku, která mapovala situaci, kdy řidiči udržují vzájemnou vzdálenost mezi vozidly 1 sekundu a méně. Porušení…


Název článku: Nejčastější příčina střetu cyklisty a motoristy? Nedání přednosti v jízdě, ukazují statistiky 3. 10. 2022

Nalezeno v sekci: články

Aktuální statistiky Policie navíc ukazují, že jenom za letošní prázdniny na našich silnicích zemřelo 9 cyklistů a dalších 77 bylo těžce zraněno, celkově došlo na našich silnicích za letošní červenec a srpen k 1 272 dopravním nehodám s účastí cyklisty. Ze zmiňované desetileté analýzy potom vyplývá, že zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty (zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané…


Název článku: Anketa: Dodržování bezpečného odstupu mezi vozidly 1. 9. 2022

Nalezeno v sekci: aktuality

Ministerstvo dopravy se snaží řidičům pomoci díky piktogramům, které realizuje na komunikacích, zjednodušit udržování bezpečných odstupů. Jak vnímáte tuto problematiku Vy?


Název článku: Prázdniny jsou rizikovým obdobím pro řidiče, na silnicích za první pololetí zemřelo už 229 lidí 4. 7. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Pohled do letošních statistik dopravních nehod zatím není právě optimistický. Letní prázdniny, které právě začínají, jsou přitom na silnicích nejrizikovějším obdobím. V nejbližší době chci předložit vládě nový bodový systém, který snad „přibrzdí“ piráty silnic. Být na sebe ohleduplnější, nespěchat, předvídat, jezdit odpočatí a zbytečně neriskovat můžeme už dnes“, říká ministr dopravy Martin Kupka. Dlouhodobé statistiky potvrzují, že během prázdnin na silnicích umírá nejvíce lidí. V letech…


Název článku: Nehody na motorce nejsou jen doménou mladých řidičů 31. 5. 2022

Nalezeno v sekci: články

Zažitá domněnka, že tragické nehody na motorce jsou doménou mladých, nevyježděných řidičů, kteří zkrátka přecenili své síly, dávno neplatí. Statistiky dopravních nehod naopak ukazují, že nejproblematičtější skupinou jsou motorkáři ve středním věku. Jaké nástrahy číhají na motorkáře a na co si dát pozor i z pozice řidiče automobilu, shrnuje Besip. „Motorkářská sezona je v plném proudu, s nadcházejícím létem, které přirozeně přináší mnohem více příležitostí k trávení času…


Název článku: Využití LiDARu měřícího vozidla pro stanovení rozhledu na pozemní komunikaci 2. 5. 2022

Nalezeno v sekci: články

1 Úvod Rozhled z vozidla je důležitým faktorem bezpečnosti silničního provozu. Ovlivňuje jej jak směrové a výškové uspořádání pozemní komunikace (poloměr směrového oblouku, podélný a příčný sklon), tak i objekty a další pevné překážky v okolí komunikace (např. vegetace, okolní zástavba, reklamy, svodidla). Při projektování pozemních komunikací se v ČR využívá příslušných norem (např. ČSN 73 6101 [1]), které vymezují rozhled, tj. minimální vzdálenost pro zastavení, předjíždění nebo…


Název článku: Cyklistům a motoristům chybí ohleduplnost, zlepšit situaci chce iniciativa Dám respekt a BESIP 11. 4. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Počet cyklistů v silničním provozu stále narůstá jak v rekreačních oblastech, tak v městském provozu. Cyklisté patří na silnici k těm nejzranitelnějším a musíme myslet na jejich ochranu. Na druhé straně ale sami cyklisté mohou výrazně přispět ke své bezpečnosti rozumným chováním a dodržováním pravidel. Preventivní aktivity proto musí být zaměřené na obě skupiny. Nezáleží přeci na tom, jestli jsem zrovna v roli cyklisty nebo motoristy, hlavní je zdraví a bezpečný dojezd do cíle,“ řekl…


Název článku: Používání bezpečnostních pásů v České republice 30. 3. 2022

Nalezeno v sekci: články

Od roku 1967 platí v ČR povinnost používat bezpečností pásy. Rozsah povinnosti se rozšiřoval a od 1990 je užití pásů povinné na kterémkoliv sedadle, mimo obec i v obci. Studie shrnuje výsledky projektů, které během těchto 30 let dokumentovaly postoje řidičů a pasažérů k pásům a míru porušování zákonné povinnosti. Jde o dotazovací průzkumy i systematické sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti, které je prováděno týmem CDV. Zatímco ještě v roce 2002 se v obci poutala stěží polovina řidičů,…


Název článku: Vliv stáří silničních vozidel na bezpečnost silničního provozu 22. 3. 2022

Nalezeno v sekci: články

Článek si klade za cíl poukázat na problematiku stárnutí vozidlového parku v České republice. Negativní trend rostoucího podílu registrací ojetých vozidel starších 15 let dokládají data z Centrálního registru vozidel. Průměrný vozidlový park České republiky je více než o třetinu starší, než je průměr Evropské unie. Průměrné stáří osobních vozidel, kterých je v ČR registrováno více než 6 milionů, se v roce 2020 zvýšilo již na 15,28 let. V rámci předkládaného článku je poukázáno na základní…


Název článku: Metodika implementace opatření stanovených místní strategií do praxe 9. 2. 2022

Nalezeno v sekci: aktuality

Metodika byla vytvořena v rámci programu ÉTA, projektu č. TLO2000298, podpořeného Technologickou agenturou České republiky. ŘEŠITEL Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Autoři: Ing. Ondřej Valach, Ing. Alena Daňková, Ph.D., Ing. Veronika Valentová, Ph.D., Ing. Pavel Havránek, Ing. Eva Simonová, RNDr. Jan Tecl, Ing. Radim Striegler Metodika pro implementaci opatření stanovených místní strategií svým obsahem navazuje na Metodické doporučení pro tvorbu strategie BESIP měst a rozvádí dílčí…


Název článku: Předjet cyklistu? Pozor na 1,5 metru. Jak na to, poradí BESIP 28. 1. 2022

Nalezeno v sekci: články

„Je třeba brát v úvahu, že v případě střetu s motorovým vozidlem je cyklista mnohem zranitelnější a hrozí mu vážnější následky. Zároveň je ale důležité, aby také cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu a pohybovali se po komunikacích bezpečně,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. BESIP proto ve spolupráci s iniciativou Ukaž respekt připravil základní otázky a odpovědi k tomuto tématu.   Kdy musím předjet cyklistu s odstupem 1,5 m a…


Název článku: Komentář BESIP k bilanci nehodovosti za rok 2021 10. 1. 2022

Nalezeno v sekci: články

Podle policejní statistiky počet obětí dopravních nehod v loňském roce mírně narostl oproti roku 2020. I přesto se jednalo o druhý nejnižší počet usmrcených v historii. Dobrou zprávou je další pokles počtu těžkých zranění v silničním provozu na historické minimum. Cílem Strategie BESIP 2021-2030 je snížit během dekády počet obětí a těžkých zranění v silničním provozu na polovinu. Z hlediska postupného dosažení těchto cílů jsme milník pro loňský rok splnili a…


Název článku: Každé 17. auto bourá v zimě na letních pneumatikách 20. 12. 2021

Nalezeno v sekci: články

Zimní podmínky každoročně přináší zvýšené nároky na řidiče i vozidla více než v jiných ročních obdobích. Vlivem střídajícího se počasí či extrémních podmínek je třeba býti stále ve střehu a reagovat na měnící se situace v závislosti na krajině, kterou projíždíte. Silnice, ač se zdá býti suchá a bezpečná, Vás může zaskočit např. v zatáčce či na mostě námrazou, kterou jste nečekali.   „V roce 2020 bylo v důsledku vlivu námrazy, sněhu a náledí evidováno 1829 dopravních…


Název článku: Měření zraku během října ukázalo, že čtvrtina řidičů jezdí s výraznou oční vadou 11. 11. 2021

Nalezeno v sekci: články

Z výsledků měření vyplynulo, že správnou korekci zraku má jen 28 % lidí. Zbylých 72 % má jinou korekci, než by měli správně mít, případně o své vadě vůbec neví. Varující je stav zhruba u čtvrtiny testovaných, kde byl rozdíl nad 0,75 dioptrie, což už velmi negativně ovlivňuje reakce za volantem. Téměř 60 % lidí navíc uvedlo, že v posledních třech letech na kontrole zraku nebyli. „V roce 2019 prováděl plošné screeningy řidičů BESIP a ty ukázaly, že podle měření ostrosti zraku 44 % z…


Název článku: Podzim je rizikovým obdobím pro chodce, podílí se na tom nárůst dopravy a špatná viditelnost 18. 10. 2021

Nalezeno v sekci: články

Řidiči by měli v místech se zvýšeným pohybem chodců snížit preventivně rychlost, chodci by se měli soustředit plně na pohyb v provozu a používat za šera a za tmy reflexní prvky. Každou pátou obětí a téměř každou třetí těžce zraněnou osobou v silničním provozu je během října a listopadu chodec. V roce 2019, kdy dopravu ještě nepoznamenala omezení související s COVID-19, se čtvrtina z celkového počtu úmrtí chodců v silničním provozu stala během října a listopadu…


Název článku: Viditelnost je základ bezpečí 30. 9. 2021

Nalezeno v sekci: články

Blíží se zimní období a tím i tmavá rána a dřívější stmívání. Chůze za zhoršené viditelnosti se dotkne každého, tedy i dětí při cestě do školy. I v případě, že to mají do školy blízko, nebo jsou již větší, je nutné si uvědomit, že děti jako účastníci dopravního provozu mají svá specifika: Děti jsou považovány za nejslabší účastníky silničního provozu Nedovedou spolehlivě využít naučená pravidla v dopravě Mají nízkou míru soustředěnosti a pomalé reakce Malý vzrůst dětí snižuje…


Název článku: POZOR na silnicích! Prázdniny končí, začíná škola 31. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Podívali jsme se do zářijových statistik nehodovosti v uplynulé dekádě a zaměřili se na smrtelné a těžké zranění dětí (pozn. 0-14 let, n=101, 62 chlapců, 39 dívek) v pracovních dnech,“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. a dodává: „Většina těchto následků se týkala chodců (73 %), následovali cyklisté (13 %) a spolujezdci v osobních automobilech (12 %). Ve 46 % případů byla vina na straně řidičů osobních automobilů, ve 37 % pak na…


Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…


Název článku: Metodika tvorby Strategie BESIP měst: systematické zvyšování bezpečnosti na území měst 30. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V roce 2020 byla Ministerstvem dopravy schválena Metodika pro tvorbu Strategií BESIP měst. Cílem této metodiky je přispět k systematickému snižování počtu nehod a jejich následků na pozemních komunikacích prostřednictvím tvorby Strategie BESIP měst (a obcí). Tyto strategie mají vliv na bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to jak na bezpečnost osob přijíždějících do města (obce), tak také například na podnikatelské subjekty se sídlem ve městě (obci). Vytvořená metodika…


Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…


Název článku: Zpomal, o prázdninách zemře na silnicích na 100 lidí 30. 6. 2021

Nalezeno v sekci: články

V uplynulé dekádě bylo každoročně během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice přibližně 125 osob, dalších více než 550 osob pak bylo těžce zraněno. „Letos kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo na silnicích do konce května už 58 lidí. Po rozvolnění protiepidemických opatření se citelně zvýšila intenzita provozu a bohužel se to projevuje i ve statistice fatálních nehod, kde počet obětí od května…


Název článku: Nová kampaň BESIP je věnována nepřiměřené rychlosti, jde o největší preventivní projekt posledních let 25. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Na projektu spolupracuje i Policie ČR a řada osobností včetně dokumentaristy Víta Klusáka. Kampaň, která startuje v červnu, je svým rozsahem největším preventivním projektem v oblasti bezpečnosti silničního provozu posledních let. Netradiční je i svým pojetím, kdy kromě obvyklých prvků kampaně, staví i na celovečerním dokumentu o vinících dopravních nehod. Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich. Také…


Název článku: 6. celosvětový týden bezpečnosti silničního provozu OSN 21. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Týden vyzývá tvůrce politik, aby jednali o ulicích s nízkou rychlostí ve městech po celém světě a omezili rychlost na 30 km/h, kde lidé žijí, pracují a hrají si. Nízkorychlostní ulice vytvářejí města, která jsou nejen bezpečná, ale také zdravá, zelená a obyvatelná. Cílem tohoto týdne je shromáždit politické závazky na národní a místní úrovni k dosažení rychlostních omezení a zón v městských oblastech na 30 km/h; generovat místní podporu pro tato nízkorychlostní opatření; a vybudovat impuls k…


Název článku: Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob, Česko 18. z 27 1. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19 měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod.   Adina Vălean, evropská komisařka pro dopravu, říká: „Téměř o 4 000 osob méně zemřelo na silnicích v EU v roce 2020 v …


Název článku: Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích 9. 4. 2021

Nalezeno v sekci: články

BESIP apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě. „Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a…


Název článku: Rada pro BESIP podpořila změnu bodového systému a sankce za dluh na pokutě 23. 3. 2021

Nalezeno v sekci: články

„Oba návrhy zákonů představují důležitý nástroj k tomu, aby se zvýšila účinnost sankcí za porušování pravidel silničního provozu, zejména u nejzávažnějších dopravních přestupků, a rovněž vymahatelnost těchto sankcí. Především novele zákona o silničním provozu, která mimo jiné zavádí delší zákazy řízení a přehlednější bodový systém, ale vážně hrozí, že takzvaně spadne pod stůl a legislativní proces v tomto volebním období nedokončí,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy…


Název článku: Ulice i pro chodce - nové webové stránky 22. 2. 2021

Nalezeno v sekci: aktuality

Nové webové stránky s výstižným názvem Ulice i pro chodce shrnují poznatky o utváření bezpečného dopravního prostoru v ulicích měst a obcí. Jejich cílem je přispět nejen ke zvýšení dopravní bezpečnosti, ale i ke zmírnění sociopatologických jevů v uličním prostoru a tím ke zvýšení společenské atraktivity a estetické hodnoty místních komunikací a veřejných prostorů. Tvůrci obsahu přišli s řadou variant, jak vytvořit ulice příjemné a bezpečné i pro chodce. Vše podstatné shrnuje také film…


Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.   Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…


Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…


Název článku: Povinný systém podporující dodržování rychlostních limitů (ISA) ve vozidle 30. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 28. září 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) ETSC a koalice organizací zaslaly členským státům EU znepokojení ohledně návrhů technických specifikací pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), povinnou novou bezpečnostní technologii pro nová vozidla, která má být zavedena od roku 2022. Nepřiměřená rychlost je stále jedním z největších zabijáků na našich silnicích, jak potvrzují nejnovější údaje z Německa. Přibližně třetina…


Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…


Název článku: Agresivita na silnicích - co s ní? 18. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští  novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě. Živý přenos můžete sledovat zde: (https://www.ceskenoviny.cz…


Název článku: 1 z 12 řidičů hraje za volantem hry 1. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC)  V roce 2019 připustilo hraní her za jízdy 8,2 % řidičů, v průzkumu z roku 2017 3 %. Přibližně 70 % řidičů se přiznalo k používání mobilního telefonu během řízení – ať už k používání navigace nebo hudebních aplikací. Průzkum také zkoumal používání mobilního telefonu cyklisty. Při jízdě na kole používají mobilní telefon více mladí lidé. Jako možné vysvětlení trendů využívání mobilního telefonu během jízdy udává…


Název článku: Na českých silnicích zemře ročně 80 nepřipoutaných osob 31. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 20. srpna 2020, Praha Použití bezpečnostní pásů násobně zvyšuje šanci na přežití. Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. V automobilovém světě se bezpečnostní pásy, jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u modelů jedné ze švédských automobilek již v roce 1959. V tehdejším…


Název článku: Počet elektrokol roste, řada z nich má tuning, který není v provozu legální 19. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Kromě pozitiv, která tento boom přináší, se zvyšuje i podíl elektrokol na nehodách s účastí cyklisty. BESIP proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích. „Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po…


Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…


Název článku: Meziroční srovnání nehodovosti mladých řidičů do 24 let 3. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Přes snížené počty dopravních nehod s fatálními důsledky, zůstávají v meziročním srovnání mladí řidiči nejrizikovější skupinou řidičů. Způsobili 9 % nehod a 15 % úmrtí. Vinou mladých řidičů do 24 let bylo usmrceno 84 osob (meziročně o 10 méně, tj. -11 %), dalších 272 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 125 méně, tj. -32 %). Nejvyšší podíl „bodovaných“ řidičů byl potom evidován u řidičů ve věku 24 let.   Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem…


Název článku: BESIP spouští kampaň k bezpečnosti pracovníků 1. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letní prázdniny jsou každoročně nejrizikovějším obdobím z pohledu bezpečnosti na silnicích. Vzhledem k intenzivní výstavbě a opravám na silniční síti se BESIP letos zaměří na prevenci a bezpečnost jízdy v dopravním omezení. Chce řidiče upozornit na ohleduplnost k silničářům, kteří na stavbách pracují. K tomu spouští novou kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“. „O letošních prázdninách bude na silnicích probíhat hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1.…


Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Vývoj vybraných NUB v posledních letech (2018-2019) 10. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Co jsou nepřímé ukazatele bezpečnosti? Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále také jen NUB), které jsou sbírány v rámci České republiky dlouhodobě jako základní nepřímé ukazatele jsou rychlosti vozidel, poutání…


Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…


Název článku: Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel 21. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle daných algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti…


Název článku: Polovina mrtvých na silnicích: chodci, motocyklisté a cyklisté 18. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V období leden-duben 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 144 osob (meziročně o 10 více, tj. +7 %), dalších 451 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 130 méně, tj. -22 %). Počet obětí významně neklesl ani v době nouzového stavu a omezení pohybu. Pozitivní vývoj lze sledovat pouze u těžkých zranění, kterých výrazně ubylo.    „Statistiky následků dopravní nehodovosti za první čtyři měsíce nelze považovat za uspokojivé. …


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…