Výsledky hledání

Hledaná fráze: bezpečná vzdálenost mezi vozidly
Nalezeno 50 záznamů.

Název článku: KOLOBĚŽKA – znáte svoje povinnosti? 8. 11. 2018

Během posledních let se ke zdravému pohybu přidala jízda na koloběžce. Jedná se o pohyb, který v sobě kombinuje fyzickou námahu a poměrně rychlý přesun z místa na místo a k tomu nenáročnost místa na zaparkování, jako je tomu v případě kola. Koloběžka se ve většině případů složí, vezme pod paži a odnese na místo uskladnění. Je většinou lehká, skladná, pohyblivá. Je oblíbeným sportovním a přepravním prostředkem malých i větších. Bez rozdílu pohlaví. A obliba jízdy na koloběžce stoupá s možností…


Název článku: Značení pneumatik pro osobní vozidla 15. 10. 2018

Pneumatika Hlavním cílem pneumatiky je zaručit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, komfort pro řidiče a cestující a spolu s tím také hospodárnost provozu vozidla. Mezi jednotlivé požadavky a funkce, které by měla pneumatika splňovat, patří vedení směru tak, aby byla zajištěna stabilita směru jízdy vozidla, nesení zátěže vozidla, nákladu, opora vozidla při jízdě a stání a odolnost vůči přesunu zátěže např. při zrychlení nebo zpomalení vozidla. Tlumení zahrnující schopnost pohlcovat…


Název článku: Aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 s platností od roku 2017 (a NSBSP) 1. 9. 2018

Důvody pro aktualizaci V roce 2014 a ani v roce 2015 nebylo dosaženo předpokládaného snížení počtu usmrcených (v roce 2015 bylo usmrceno o 155 osob více, tzn. o 30 % víc, než byl strategický cíl). Pokles počtu těžce zraněných znamená, že realizovaná opatření neměla dostatečnou účinnost na snížení nejzávažnějších, smrtelných následků nehod. Snižování smrtelných následků nehod v EU je úspěšnější a ČR se tak posunuje mezi nejnebezpečnější evropské země (v roce 2009 byla ČR na 18. místě, v…


Název článku: Postoje českých účastníků silničního provozu k problematice rychlosti v mezinárodním kontextu 27. 7. 2018

1. Rychlost a nehodovost Rychlost jízdy je klíčovým faktorem nehodovosti i následků dopravních nehod. I malá změna rychlosti může mít fatální vliv na bezpečnost, což dokazují i četné studie [1,2,3]. Zvýšení průměrné rychlosti o 1 km/h vede ke zvýšení počtu závažných nehod o 2 % na silnicích s limitem 120 km/h a o asi 3 % na silnicích s limitem 50 km/h. [1,]. Podle dat Policejního prezidia se v ČR v letech 2010 - 2017 podílela rychlost na 18 % všech nehod a na 28 % nehod se zraněním. Z toho je…


Název článku: Jak parametry vjezdu okružní křižovatky ovlivňují bezpečnost silničního provozu 26. 7. 2018

Úvod Okružní křižovatky (OK) představují jeden z nejdynamičtěji rozšiřujících se typů křižovatek na silniční infrastruktuře v ČR. Tento typ křižovatky se realizuje jako novostavba, ale častěji jako přestavba stávající stykové nebo průsečné křižovatky. Na území ČR jsme identifikovali cca 1200 OK. Ke stavbě OK se přistupuje především z pohledu propustnosti a čím dál častěji i z pohledu bezpečnosti. Bezpečnost vychází z geometrického uspořádání křižovatky, které má přímý…


Název článku: Nové bezpečnostní standardy vozidel mohou během 15 let zabránit 25 000 úmrtím v EU 17. 5. 2018

Evropská komise poprvé (mimo snížení usmrcených osob) navrhla také snížení těžkých zranění. Uvedený balíček opatření pro nová vozidla může každoročně zabránit více než 2 000 usmrcením do roku 2032, tzn. deset let po vstupu opatření v platnost. Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC, uvedl: „Zavedení uvedených opatření by mohlo představovat největší pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v Evropě od zavedení bezpečnostního pásu. V důsledku dopravních nehod je v…


Název článku: Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku 29. 1. 2018

Během zahájení ministryně chválila Švédsko, které slouží jako vzor pro další státy díky příznivému dopravnímu klimatu. Nastává však čas posunout  Vizi nula dále do budoucnosti.  „Když rodiče váhají, zda nechat dvanáctileté dítě venku samotné, většinou jsou důvodem externí faktory jako doprava, a právě tam můžeme mít určitý vliv. Pokud správně nastavená koncepce dopravy umožní dvanáctiletým dětem svobodně se pohybovat venku, provozovat sportovní aktivity nebo kdykoliv se vidět s…


Název článku: Jízda s bezpečným odstupem 29. 11. 2017

Užití dopravních značek na území ČR Značka vyznačuje doporučenou vzdálenost pro vozidla jedoucí za sebou za příznivých dopravních a povětrnostních podmínek. Bezpečný odstup (č. V16) - Značka poskytuje základní informaci pro řidiče v otázce doporučené bezpečné vzdálenosti za sebou jedoucích vozidel. Značka je zpravidla doplněna příslušnou svislou dopravní značkou informující o počtu znaků, které by měl řidič vidět v prostoru za vpředu jedoucím vozidlem, a to ve vztahu k nejvyšší dovolené…


Název článku: Pracovní postup tvorby dopravní mikrosimulace 28. 11. 2017

Úvod Modelování dopravního proudu je běžnou praxí dopravního inženýrství. Modely (funkce kapacity) uvedené v technických podmínkách (TP) využíváme pro řešení jednoduchých dopravních úloh, např.: stanovení kapacity křižovatek, jízdních pruhů, aj. V ČR však dosud neexistuje závazný technický předpis, který by definoval minimální požadavky na tvorbu, obsah a výstup simulace nebo modelu mimo specifika v technických podmínkách (TP). Četnost případů užití těchto nástrojů však na …


Název článku: Stanovení vlivu geometrie okružní křižovatky na rychlost průjezdu a bezpečnost 28. 11. 2017

Úvod Okružní křižovatky (OK) představují jeden z nejdynamičtěji rozšiřujících se typů křižovatek na silniční infrastruktuře v ČR. Tento typ křižovatky se realizuje jako novostavba, ale častěji jako přestavba stávající stykové nebo průsečné křižovatky. Ke stavbě OK se přistupuje především z pohledu propustnosti a čím dál častěji i z pohledu bezpečnosti. Bezpečnost vychází z geometrického uspořádání křižovatky, které má přímý vliv na trajektorii projíždějících…


Název článku: Bezpečná komunikace 28. 11. 2017

Bezpečnost (bezpečná komunikace) Obecně se jedná o stav, kdy jsou na nejnižší možnou míru eliminovány hrozby pro referenční objekt a jeho zájmy. Referenční objekt bezpečnosti je takový, který vnímá určitou hrozbu, jako hrozbu jeho samotného přežití. Představuje jednu z vlastností dopravního systému. Může se jednat o bezpečnost celého systému na národní/regionální úrovni, nebo se může jednat o bezpečnost konkrétního úseku silnice, určité kategorie účastníků silničního provozu. V závislosti na…


Název článku: Revize směrnic týkajících se bezpečnosti silnic mimo i v silničních tunelech 24. 10. 2017

Hlavním problémem je to, že zatímco z pohledu řidiče je celá silnice jednotnou lineární stavbou silniční infrastruktury většinou v otevřené krajině a někdy i v uzavřeném prostředí v podobě tunelu, tak striktní vymezení pro použití obou směrnic na silniční infrastrukturu vede k nestejnému přístupu bezpečnosti k silnicím mimo tunel a k silnicím v tunelech. Zahraniční projekt ECOROADS vznikl v návaznosti na iniciativu týkající se obou výše uvedených evropských směrnic o bezpečnosti a dvou…


Název článku: Kuriózní rozhodnutí nizozemského soudu vykládá pojem „držení telefonu“ 18. 10. 2017

Řidiči možná do budoucna nebudou smět užívat mobilní telefon v hands-free módu. Právně se na takové jednání v Nizozemí bude vztahovat povinnost, která zakazuje řidiči „držet telefon“. Hlasové vytáčení je ovšem umožněno. Tyto závěry plynou z pozoruhodného rozhodnutí soudu v Leeuwardenu, který se vyjadřuje k limitům využití chytrých telefonů v autě. Případ se týká řidiče, který užíval hands-free na kruhovém objezdu při průjezdu kolem policejního automobilu. Muž nesouhlasí se zadržením a případ…


Název článku: Světový týden bezpečnosti silničního provozu OSN – nepřiměřená rychlost 18. 10. 2017

Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí vysvětluje Jiří Ambros, vedoucí Oblasti hodnocení bezpečnosti a strategií v CDV. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce. Výzkumní pracovníci z CDV se proto v rámci projektu SAMO (více viz http://samo.cdvinfo.cz/) zaměřili na ty části naší silniční sítě…


Název článku: Švýcarsko je vítězem ceny ETSC za výkon v oblasti bezpečnosti v dopravě za rok 2017 18. 10. 2017

Švýcarsko zaznamenalo 15% pokles v počtu usmrcených na silnicích v roce 2016. Od roku 2010 klesla úmrtí o 34 % a od roku 2001 o 60 %. Země má nyní nejnižší úmrtnost na silnicích (26 úmrtí na milion obyvatel) v Evropě. Stejně jako Norsko (vítěz PIN Award 2016), Švýcarsko vystoupalo za posledních pět let o pět příček. Antonio Avenoso, výkonný ředitel organizace ETSC, říká: „Švýcarsko zasluhuje mezinárodní uznání, protože i přes dobrou pověst v oblasti bezpečnosti silničního provozu země…


Název článku: Španělsko zavádí nový přístup pro rozšíření užívání bezpečnostních pásů 25. 9. 2017

Generální ředitelství pro dopravu (GDT) ve Španělsku zprovoznilo 225 kamer, které vykonávají automatizovanou kontrolu používání bezpečnostních pásů u řidičů. Hlavním účelem zavedení těchto kamer je zvýšení společenského povědomí mezi řidiči a docílení, aby se používání bezpečnostních pásů stalo základním standardem pro všechny řidiče a další osoby ve vozidle. Aby bylo dosaženo tohoto účelu, tak během první fáze, kdy bude pozornost soustředěna zejména na rozšíření společenského povědomí mezi…


Název článku: Zablokovaný přístup vozidel integrovaného záchranného systému při dopravní nehodě 20. 9. 2017

V Německu se v pondělí 3. 7. 2017 odehrála tragická nehoda autobusu, která poukazuje na význam zákonné povinnosti vytvořit v případě kolony jeden průjezdní pruh pro vozidla s přednostním právem jízdy. Němečtí politici vyzvali k upravení některých pravidel silničního provozu, jelikož tvrdí, že někteří zvědaví řidiči mohou být příčinou tragického úmrtí 18 seniorů, protože zablokovali přístup vozidlům integrovaného záchranného systému k hořícímu autobusu na bavorské dálnici. Autobus vezl seniory…


Název článku: Analýza provozní rychlosti dopravního proudu v extravilánu 31. 5. 2017

Úvod do problematiky Při budování dopravní infrastruktury se řídíme požadavky, které má komunikace v budoucnu plnit. Každé jednotlivé spojení je dané objemem přepravy a zajištěním požadované rychlosti (předpokládá se návrhová). Na již vybudované dopravní infrastruktuře naopak sledujeme charakteristiky vycházející z běžného provozu, tedy intenzitu a rychlost, popřípadě cestovní čas. Ty mají přímý vliv na návrh úprav pozemních komunikací (PK) a volbu geometrických návrhových prvků (viz…


Název článku: Mezikrajské srovnání úrovně bezpečnosti silničního provozu 25. 5. 2017

Další autor: Mgr. Dominika Mikšová 1. ÚVOD Úroveň bezpečnosti silničního provozu se nejčastěji hodnotí pomocí nehodovosti, tedy počtem nehod a jejich následků (počtem usmrcených nebo zraněných). K tomu, aby bylo možné nehodovost i závažnost vyjádřit jedním číslem, se používá ukazatel celospolečenských (nebo socioekonomických) ztrát z nehodovosti (dále jen „ztrát“). Hodnota ukazatele vzniká součtem všech škod vzniklých při nehodě, jejichž finanční hodnota se získává pomocí jednotkových nákladů…


Název článku: Zvyšování samovysvětlitelnosti extravilánových úseků silnic I. třídy 25. 5. 2017

Ing. Jiří Ambros, Ph.D., Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Ing. Michal Caudr, Ředitelství silnic a dálnic ČR Jedná se o zkrácenou verzi článku otištěného v Silničním obzoru 2/2017. Abstrakt: Jedním z přístupů ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu je úprava komunikací na samovysvětlitelné, tj. takové, které splňují očekávání účastníků provozu a vyvolávají svým utvářením bezpečné chování. Neexistuje však žádný návod jak měřit a hodnotit samovysvětlitelnost. To bylo motivem…


Název článku: Mezery v dopravním proudu jako další nepřímý ukazatel bezpečnosti silničního provozu 22. 2. 2017

Úvod do problematiky Se zvyšující se technickou vyspělostí vozidel a informační zátěží řidičů dochází často k podcenění aktivní účasti řidiče při řízení vozidla. Vyspělá technická výbava vozidel kompenzuje četné nedostatky jak řidiče, tak okolní infrastruktury, není však všemocná. Bezohledné chování nebo úmyslné porušování pravidel silničního provozu je jednou z četných příčin dopravních nehod (DN) na pozemních komunikacích (PK) nejen v ČR. Také distrakce řidiče (z …


Název článku: Metody měření osvětlení a parametrů pozemních komunikací v praxi 31. 12. 2016

Úvod do problematiky Úkolem veřejného osvětlení (VO) je kromě zvyšování atraktivity měst a obcí v nočních hodinách také zajišťovat bezpečnost dopravy, osob a majetku. Parametry, které mají vliv na kvalitu VO jsou intenzita a rovnoměrnost osvětlení pozemní komunikace (PK). Přičemž řidiče motorových vozidel ovlivňuje převážně míra oslnění a intenzita osvětlení, která má vliv na přehlednost silniční komunikace. Jak popisuje studie „Vyhodnocení vlivu úrovně hladiny osvětlení na počet…


Název článku: Tisková zpráva: Počet seniorů prudce narůstá, znamená to větší rizika v dopravě 4. 10. 2016

Praha, 4. října 2016 V roce 2015 žilo v České republice 1,8 milionu osob ve věku 65 a více let. Jejich počet poroste – v roce 2030 by jich mělo být už 2,6 milionu. Podle odhadů budou u nás za 20 let lidé nad 65 let tvořit celou třetinu obyvatel.Jsme na to připraveni? Co to znamená pro dopravu? Jak zajistit seniorům bezpečnou mobilitu? Senioři – skupina ohrožená dopravou„Senioři patří mezi zvlášť ohrožené skupiny účastníků v silniční dopravě,“ říká Zuzana Strnadová z Centra dopravního výzkumu …


Název článku: Tisková zpráva Týmu silniční bezpečnosti: V roce 2013 bylo každé 44. úmrtí obyvatel Země v důsledku dopravní nehody, smrtelné dopravní nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí 18. 8. 2016

V Praze dne 16. 8. 2016 V Libyi zahynul při nehodě každý 7. zemřelý, v Kataru každý desátý. Nejpříznivější byla situace ve státech EU28, premianty jsou Dánsko a Švédsko společně s Maltou. Konkrétní data získaná na základě unikátního průzkumu přináší Tým silniční bezpečnosti. Každoročně umírá na světových silnicích cca 1,25 milionu lidí, dalších až 50 milionů utrpí při nehodách zranění. Smrtelné nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí. V roce 2013 na světě jejich následkem zemřelo…


Název článku: Nepřímé ukazatele bezpečnosti – vstupy pro vyhodnocení Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 13. 5. 2016

V rámci veřejné soutěže Technologické agentury ČR, program Omega 2013, byl v letech 2014-2015 zpracován projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Hlavní myšlenkou projektu bylo zefektivnění procesu přijímání vhodných opatření pro snížení nehodovosti silničního provozu na pozemních komunikacích na všech úrovních veřejné správy v České republice a to pomocí informací získaných z datové základny projektu. V rámci…


Název článku: Využití regulačních zvýrazňujících sloupků na pozemních komunikacích 30. 4. 2016

Úvod do problematiky Jedna z prvních otázek, kterou je nutné zodpovědět, zní: „Jaké druhy sloupků vlastně máme?“ Dle ČSN 73 6100 [02] na PK používáme směrové, regulační, výsuvné a parkovací sloupky. Na první pohled se to může zdát jednoduché. Při úpravě daných lokalit však často tvůrci „narazí“ na nesoulad předpisů. Je tedy na místě zopakovat si definice a pojmy, abychom byli schopni věcně diskutovat nad tématem. Bezpečnostní zařízení [02] je část vybavení pozemní komunikace,…


Název článku: Automatická vozidla potřebují "řidičské zkoušky" 29. 4. 2016

Podle tiskové zprávy ETSC – http://etsc.eu/automated-vehicles-need-driving-tests/ Evropská rada pro bezpečnost vydala informaci k podmínkám uvedení do provozu plně autonomních vozidel, která mají zvýšit bezpečnost na silnicích v celé EU. Okolností, které je třeba ověřit a vzít do úvahy, než vozidla začnou jezdit po silnicích, je zatím mnoho. Nejsou jen z oblasti testování technické spolehlivosti a chování vozidel v provozu, ale také jsou to otázky, které se týkají „řidičské způsobilosti“…


Název článku: Nový prvek pro regulaci nezákonného chování řidičů 29. 1. 2016

Úvod do problematiky Na pozemních komunikacích se nachází mnoho druhů vybavení. Např. sloupky které plní především vodící funkci (směrový sloupek [02]). Napomáhají řidičům při odhadování následující trasy vozidla. Existují však, ale také druhy sloupků, které napomáhají regulaci dopravy ve smyslu podpory zákazu vjezdu motorovým vozidlům nebo napomáhají k fyzickému oddělení motorových vozidel, pěších a cyklistů (regulační a parkovací sloupek [02]). Jmenovaná zařízení se běžně nachází na…


Název článku: Nepřímé ukazatele bezpečnosti – svícení vozidel 27. 10. 2015

Článek vznikl díky programu Omega Technologické agentury ČR, v němž je řešen projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Tento projekt umožnil sběr nepřímých ukazatelů v letech 2014 a 2015 a tím umožnil navázat na přerušenou časovou řadu sběru nepřímých ukazatelů potřebných pro hodnocení bezpečnosti. Předmětem sledování bylo, zda vozidla za jízdy mají rozsvícená obrysová a potkávací světla, nebo světla pro…


Název článku: Nepřímé ukazatele bezpečnosti – rychlost vozidel 27. 10. 2015

Článek vznikl díky programu Omega Technologické agentury ČR, v němž je řešen projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Tento projekt umožnil sběr nepřímých ukazatelů v letech 2014 a 2015 a tím umožnil navázat na přerušenou časovou řadu sběru nepřímých ukazatelů potřebných pro hodnocení bezpečnosti. Rychlost jízdy musí řidič přizpůsobit zejména svým schopnostem a vlastnostem vozidla a nákladu, předpokládanému…


Název článku: Nepřímé ukazatele bezpečnosti – používání bezpečnostních pásů 26. 10. 2015

Článek vznikl díky programu Omega Technologické agentury ČR, v němž je řešen projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Tento projekt umožnil sběr nepřímých ukazatelů v letech 2014 a 2015 a tím umožnil navázat na přerušenou časovou řadu sběru nepřímých ukazatelů potřebných pro hodnocení bezpečnosti. Dle zákona č. 361/2000 Sb. [3], ve znění pozdějších předpisů, je povinnost řidiče či přepravované osoby být za…


Název článku: Nepřímé ukazatele bezpečnosti – používání mobilních zařízení 26. 10. 2015

Článek vznikl díky programu Omega Technologické agentury ČR, v němž je řešen projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Tento projekt umožnil sběr nepřímých ukazatelů v letech 2014 a 2015 a tím umožnil navázat na přerušenou časovou řadu sběru nepřímých ukazatelů potřebných pro hodnocení bezpečnosti. Dle zákona [3] nesmí při jízdě vozidlem řidič držet v ruce, nebo jiným způsobem, telefonní přístroj nebo jiné…


Název článku: Porovnání nepřímých ukazatelů bezpečnosti ve vybraných krajích 5. 10. 2015

Článek vznikl díky programu Omega Technologické agentury ČR, v němž je řešen projekt Rozšíření datové základny pro rozhodování o politice kampaní ke snížení nehodovosti na pozemních komunikacích – DATO. Tento projekt umožnil sběr nepřímých ukazatelů v letech 2014 a 2015 a tím umožnil navázat na přerušenou časovou řadu sběru nepřímých ukazatelů potřebných pro hodnocení bezpečnosti. Bezpečnost silničního provozu lze hodnotit pomocí přímých a nepřímých ukazatelů bezpečnosti. Přímé ukazatele…


Název článku: Trendy zklidňování dopravy ve městech a obcích 5. 10. 2015

V současné době se mnoho lidí stěhuje do menších měst a obcí, aby mohli žít zdravějším způsobem života. To však v sobě přináší nové potřeby, neboť tak dochází nejen k nárůstu počtu obyvatel těchto měst a obcí, ale také k nárůstu objemu dopravy i jiných potřeb. Ty se týkají občanů, kteří jsou jak motoristy, tak chodci nebo cyklisty a mají tedy naprosto rozdílné požadavky na místa, ve kterých se pohybují a kde bydlí. Ti obyvatelé, kteří se starají o děti, požadují dostatečně bezpečný prostor pro…


Název článku: Multifaktorová analýza dopravní nehodovosti 17. 7. 2015

Článek vyšel v Silničním obzoru 6/2015. Abstrakt: Článek představuje multifaktorovou analýzu dopravní nehodovosti. Jedná se o soubor statistických postupů, které umožňují identifikovat rizikové faktory působící na pozemních komunikacích, kvantifikovat jejich vliv nebo určit kritické hodnoty. Po stručném teoretickém úvodu se článek soustřeďuje především na praktickou aplikaci, tvořenou dvěma příklady multifaktorové analýzy: na stykových křižovatkách a na mezikřižovatkových úsecích, obojí na…


Název článku: Nárůst počtu usmrcených osob na silnicích ohrožuje splnění evropských cílů 18. 6. 2015

Brusel, 18. 6. 2015 Dosáhli jsme nejnižšího úspěchu ve snižování úmrtí na evropských silnicích od roku 2001 V roce 2014 zemřelo v zemích EU28 při nehodách 25 845 osob – oproti roku 2013 je pokles pouze 0,6 % Má-li být splněn závazek, že v roce 2020 bude o polovinu méně úmrtí než v roce 2010, bude mezi lety 2015 a 2020 nutno dosáhnout téměř 8% poklesu každý rok Ve 23 zemích EU, kde Policie rozlišuje úrovně zranění, bylo zaznamenáno celkem 203 500 těžce zraněných; ve srovnání s rokem…


Název článku: Evropa musí podpořit bezpečnost cyklistů a chodců 4. 6. 2015

Brusel - Podle aktuálních statistik zahynulo od roku 2013 při dopravních nehodách v EU 7600 cyklistů a chodců. To je stejné číslo, jako kdyby každý týden došlo k havárii mezinárodního letu plného cestujících. Autor zprávy – Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC) – zdůrazňuje, že nechránění účastníci dopravy (chodci a cyklisté) vyžadují zvláštní pozornost; počty jejich usmrcení totiž klesají pomaleji než u cestujících ve vozidlech. Za posledních 10 let tyto počty poklesly o 41 % u chodců a 37…


Název článku: Efektivita úprav rozlehlých křižovatek pomocí analýzy DI parametrů 31. 5. 2015

Úvod Úpravy křižovatek jsou součástí rozvoje silniční sítě, kdy dochází ke změně nároků na jejich parametry. Na řadě míst dochází ke změně dopravního režimu v lokalitě v souvislosti s územním rozvojem v okolí. Může se jednat o růst obytných částí měst a obcí, budování nových průmyslových závodů či obchodních center. Úpravy mají vždy dopad na intenzitu dopravy na přilehlé silniční síti. Dalším podnětem proto, proč upravovat křižovatku může být její vnímání veřejností jako…


Název článku: NENÍ NUTNO ČEKAT NA NEHODY (Praktická aplikace metodiky sledování a vyhodnocování dopravních konfliktů) 29. 5. 2015

Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Článek představuje novou metodiku sledování a vyhodnocování dopravních konfliktů, která umožňuje efektivní hodnocení bezpečnosti silničního provozu. Zároveň je popsán příklad její aplikace pro potřeby Ředitelství silnic a dálnic ČR. Podle metodiky bylo provedeno krátkodobé sledování, navrženo opatření a při opakovaném sledování byla ověřena jeho účinnost. Přínosem je rychlost a proaktivní charakter celého hodnocení – není nutno čekat na nehody. Všechny…


Název článku: Stanovení minimálních vzdáleností mezi vozidly v podélném směru a způsob sledování jejich dodržování 14. 4. 2015

1 Úvod Agresivní způsob jízdy patří mezi hlavní příčiny dopravních nehod a je u nás bohužel běžnou součástí silničního provozu. Projevuje se chování, kterým si řidič prosazuje svůj styl jízdy a přímým nebo nepřímým způsobem ohrožuje nejen sebe, ale především ostatní účastníky silničního provozu. Přitom je třeba upozornit na skutečnost, že téměř 2/3 obětí dopravních nehod jsou ti, kteří dopravní nehodu nezavinili. Nedodržení bezpečné vzdálenosti je jedním ze závažných projevů agresivního…


Název článku: Nové technologie mohou zabránit tisícům dopravních nehod na dálnicích 6. 3. 2015

6. 3. 2015 Brusel, Brno – Podle čerstvé zprávy vydané Evropskou radou bezpečnosti dopravy (ETSC) mohou nové vozidlové technologie hrát hlavní roli ve snížení počtu usmrcených na evropských dálnicích. Aktuální analýza vývoje bezpečnosti ukazuje, že v roce 2013 bylo na dálnicích v Evropské unii usmrceno cca 1900 osob. Výsledky z řady zemí, které jsou ve zprávě uvedeny, ukazují, že až 60 % usmrcených při dálničních nehodách nepoužívalo bezpečnostní pásy. Autoři vyžadují, aby byla v Evropské unii…


Název článku: Stav bezpečnosti na našich silnicích není uspokojivý 18. 2. 2015

V České republice se nedaří plnit Národní strategii bezpečnosti silničního provozuV roce 2014 zemřelo oproti předpokladu NSBSP o 80 osob víceCelospolečenské ekonomické ztráty se v roce 2014 navýšily o 1,66 miliardy Kč Oproti předpokladu aktuální Národní strategie bezpečnosti silničního provozu zemřelo v roce 2014 na českých silnicích o 80 osob více. Negativní vývoj následků nehodovosti v uplynulém roce oproti roku 2013 s sebou přinesl i navýšení celospolečenských…


Název článku: Pravidelné školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací 18. 2. 2015

Ve dnech 9. a 10. 2. 2015 proběhlo pravidelné proškolení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací, kterého se zúčastnilo 10 auditorů. Školení proběhlo v souladu s platnými předpisy, harmonogram školení byl odsouhlasen Ministerstvem dopravy. {{FUNCT:image("pravidelne-skoleni-auditoru-bezpecnosti-pozemnich-komunikaci-obrazek-1", "", 250)}} Cílem pravidelného školení auditorů bezpečnosti je prohloubení znalostí v oblasti bezpečnosti, legislativy a aktuálních trendů v oblasti…


Název článku: Identifikace rizikových míst na silnicích I. třídy v Jihomoravském kraji - praktická aplikace empirické Bayesovské metody 17. 2. 2015

Abstrakt Text shrnuje poznatky získané při zpracování zakázky Identifikace rizikových míst na silnicích I. třídy v Jihomoravském kraji, která byla v roce 2014 řešena Centrem dopravního výzkumu, v.v.i, pro ŘSD ČR, závod Brno. Cílem projektu bylo zpracovat dopravně-bezpečnostní analýzu sítě silnic I. třídy v Jihomoravském kraji a identifikovat riziková místa pomocí empirické bayesovské metody. Tato místa byla porovnána s lokalitami stanovenými Policií ČR a byl sestaven žebříček dle jejich…


Název článku: Hodnocení efektivity úprav neřízených křižovatek - HENK 16. 2. 2015

Anotace Na silniční síti se vyskytuje celá řada typů křižovatek, které se liší nejen svou geometrií či počtem ramen, ale také svou kapacitou a mírou rizika vzniku dopravní nehody. Tyto dvě vlastnosti mají zásadní význam i v rozhodování o stavebních úpravách křižovatky. Často se nabízí celá řada variant řešení úprav, obnovou dopravního značení a vybudováním ochranných ostrůvků počínaje a kompletní přestavbou na jiný typ křižovatky konče. Porovnání takto odlišných variant v dlouhodobém horizontu…


Název článku: Využití multiagentních modelů k identifikaci rizikových oblastí: příspěvek PB6 projektu Centrum pro rozvoj dopravních systémů (RODOS) k managementu dopravní bezpečnosti 13. 1. 2015

Modelování dopravy se rozvíjí od 50. let dvacátého století v USA. Vznikly jako reakce na poválečnou ekonomickou konjunkturu, spojenou s nárůstem automobilové dopravy. Cílem těchto modelů je předpovídat budoucí stav dopravní poptávky a do jisté míry ukazovat dynamiku systému dopravy. Klasické modely pracují s rozdělením území do zón (například obytná, průmyslová zóna). Ve městech, která se rozvíjí organicky, jsou funkce území značně promíchány a členění do zón proto neodpovídá skutečnosti.…


Název článku: Strategické řízení bezpečnosti 12. 1. 2015

1. Bezpečnost není jen nehodovost Úroveň bezpečnosti silničního provozu se často hodnotí na základě nehodovosti (počtu nehod, počtu zraněných, usmrcených apod.). Ze statistického pohledu může však tento přístup být omezen množstvím dat, což zkresluje např. hodnocení změn. Navíc existuje tzv. podregistrace – ne všechny nehody jsou Policií ČR registrovány. Podle odhadů jsou např. registrovány přibližně dvě třetiny nehod se zraněním, jedna třetina je tedy neznámá. 2. Management bezpečnosti…


Název článku: Řízení provozu na silničních uzavírkách 12. 1. 2015

Úvod Úzká hrdla, vznikající na dopravní infrastruktuře po omezenou dobu z důvodu dopravních uzavírek, oprav nebo hromadných nehod, jsou významným faktorem ovlivňujícím bezpečnost a plynulost dopravy, a to z důvodu snížení kapacity komunikace, nestabilního dopravního proudu, ale taktéž chování samotných řidičů. Je mnoho aspektů, které reakce a chování řidičů v těchto místech ovlivňují. Jedná se především o nevědomost, jak se v nastalých situacích chovat, nerespektování dopravních předpisů, svou…


Název článku: První pomoc – faktor zvyšující bezpečnost silničního provozu 12. 1. 2015

1. Úvod Navzdory všem bezpečnostním opatřením jsou dopravní nehody stále reálnou součástí dopravního provozu. V roce 2013 přišlo v České republice při dopravních nehodách o život 583 lidí a 25 459 lidí bylo zraněno.  Dopravní nehody jsou celosvětově nejčastější příčinou úmrtí u mladých lidí ve věku 15 – 29 let a druhou nejčastější příčinou úmrtí u dětí mezi 5 a 14 lety (IFRC, 2010).   Včasná první pomoc poskytnutá svědky či účastníky dopravní nehody může výrazně ovlivnit šance…


Název článku: Postoje českých řidičů v kontextu vývoje nehodovosti 12. 1. 2015

Automobilová doprava v České republice prošla v uplynulém čtvrtstoletí hektickým vývojem. Počet registrovaných motorových vozidel vzrostl mezi roky 1990 a 2012 o 77,8%, počet ročně ujetých kilometrů o 76,6%, přičemž počet obětí dopravních nehod za stejné období poklesl o 42%. Zatímco objem dopravy stoupal víceméně rovnoměrně, úmrtnost následkem dopravních nehod měla kolísavý vývoj s vrcholem v roce 1994 (1637 obětí); nástup opačného trendu můžeme pozorovat od roku 2000,…