Výsledky hledání

Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Název článku: NB STOP - snižujeme počet dopravních nehod způsobených zvěří 30. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V našem posledním článku na Observatoři bezpečnosti silničního provozu, který byl uveřejněn 2. května 2019, jsme podrobněji popsali nově vyvinuté zařízení NB STOP. Toto zařízení integrované například v prvcích dopravního značení omezuje vstup zvěře na vozovku pomocí akustického signálu vysoké frekvence. Integrované do jiných typů nosičů omezuje vstup lesní zvěře do intravilánů měst a obcí. Od uveřejnění posledního článku jsme zaznamenali značné zvýšení zájmu o toto zařízení. K …


Název článku: Vlastní vinou zemřela na silnicích jen necelá pětina chodců 6. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 3 532 nehod s účastí chodců, meziročně o 112 více (+3,3 %). Při těchto nehodách bylo usmrceno 113 chodců (meziročně o 12 více, tj. +11,9 %), dalších 517 chodců bylo těžce zraněno (pozn. historicky nejméně). Každá 5. usmrcená osoba byla v roce 2018 chodcem! V období let 2012-2018 bylo usmrceno 848 chodců, tj. oproti stanoveným předpokladům Národní strategií bezpečnosti silničního provozu o 81 více (+11 %). Těžce zraněno pak bylo 4 084 chodců, o 125 více (+3 %). …


Název článku: Pětinový nárůst srážek s vlakem na železničních přejezdech - jak řešit krizové situace? 1. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-červen 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech evidováno 84 nehod (meziročně o 14 více, tj. +20 %), při kterých bylo 5 osob usmrceno (meziročně o 3 méně, tj. -38 %), 6 těžce (meziročně o 1 méně, tj. -14 %) a 22 lehce zraněno (meziročně o 1 méně, tj. -4 %). Řešení krizových situací na železničních přejezdech  „Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké filmové spoty, které se zaměřily na nejčastější…


Název článku: Irsko je příkladem v řešení bezpečnosti silničního provozu 16. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) uděluje každoročně cenu PIN (Road Safety Performance Index). Letos tuto cenu získalo Irsko – za dlouhodobé zlepšování bezpečnosti silničního provozu na základě strategického plánování na vládní úrovni. Ocenění v Bruselu dne 19. 6. 2019 převzal irský ministr dopravy, turismu a sportu Shane Ross. Ve smyslu úmrtnosti (počtu usmrcených při dopravních nehodách na 1 milion obyvatel) bylo Irsko v roce 2010 na sedmém místě v…


Název článku: Identifikace rizikových faktorů na železničních přejezdech 28. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

Rizikové faktory přispívají ke vzniku nehod na železničních přejezdech – těchto faktorů je však celá řada a nelze jednoduše určit, který z nich má nejvýraznější vliv. Může se proto stát, že na základě analýz, provedených dle stávajících postupů, se investuje do bezpečnostních opatření, zaměřených na redukci nebo eliminaci rizikového faktoru, který přitom nepatří mezi nejvýznamnější. Příspěvek představí řešení a výstupy projektu, který zahrnoval sběr a vyhodnocení dat a následný vývoj…


Název článku: Bezpečnější cesty, bezpečnější města: Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu ve městech v EU 18. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

10. 06. 2019, European Transport Safety Council Ve městech a obcích (neboli v intravilánu) žije více než 70 % obyvatel Evropské unie. Jedná se proto o místa, kde začíná a končí většina cest. V centrech měst se zároveň střetávají různé potřeby účastníků provozu. Narůstají nároky na kvalitní infrastrukturu pro pěší a cyklisty, nové formy mobility, snížení znečištění a další. Mezi těmito potřebami není bezpečnost vždy na prvním místě – a počty úmrtí a zranění neklesají stejně rychle jako na…


Název článku: Nárazové zkoušky automobilů: K reálným nehodám dochází i v mnohem vyšších rychlostech! 7. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

5. 6. 2019, tisková zpráva Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV)   Cena, spolehlivost, druh paliva, značka, spotřeba… to jsou hlavní faktory, které zvažují lidé při pořízení nového vozidla. Bezpečnost bývá zpravidla na chvostu, důvodů je nepochybně celá řada. Více než 20 let již nezávislé konsorcium European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) provádí tzv. crashtesty, resp. nárazové zkoušky automobilů. Podle výsledků těchto nárazových testů je vozidlům udělováno hodnocení, jehož…


Název článku: Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem 17. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

V závěru roku 2018 proběhl pravidelný celosvětový průzkum postojů účastníků silničního provozu (E-Survey of Road Users’ Attitudes), který byl mj. zaměřen na oblasti týkající se např. rychlosti, bezpečnostních pásů a také alkoholu. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000. [1] V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. „Téměř 2/3 dotázaných bylo bezvýhradně pro zachování tzv. nulové tolerance alkoholu, dalších 12 % spíše pro, 11 % nebylo…


Název článku: Česko se v Evropě propadlo o 6 příček (fatální následky nehod v roce 2018) 8. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

21. 02. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské komise Na silnicích v Evropské unii bylo v roce 2018 usmrceno přibližně 25 100 osob (pozn. předběžné údaje z informace Evropské komise ze dne 4. 4. 2019). Ve srovnání s rokem 2010 se jedná o pokles o 21%. V uplynulém roce bylo ve 28 členských státech EU evidováno 49 usmrcených osob na 1 milion obyvatel, což představuje meziročně 1% pokles. Je nepravděpodobné, že bude dosaženo cíle snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu. Na…


Název článku: Poslanci Evropského parlamentu podpořili klíčové bezpečnostní opatření 22. 2. 2019

Nalezeno v sekci: aktuality

21. 02. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Klíčový výbor poslanců Evropského parlamentu dal zelenou balíčku nových povinných bezpečnostních opatření, které by se měly vztahovat na všechny nové modely vozidel vyráběných od roku 2022. Evropská rada pro bezpečnost dopravy (ETSC) vítá výsledek hlasování, varuje však, že čas na konečnou dohodu o legislativě se před květnovými volbami do Evropského parlamentu výrazně krátí. Členové Výboru pro vnitřní trh a…


Název článku: Chytré technologie omezí překračování rychlosti na evropských silnicích 18. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Mezi informace, které zveřejnila Evorpská rada pro bezpečnost dopravy, patří i závažnost nedodržování rychlostních limitů. Dle statistik se rychlost promítá také na následcích dopravních nehod. Proto se také jedná o chytrých technologiích umístěných ve vozidle, aby bylo možné zapezpečit vyšší bezpečnosti na silnicích. Centrum dopravního výzkumu má k dispozici statistiky i simulace, včetně dlouhodobého sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, mezi které patří také rychlost.…


Název článku: Čtyřicátníci: nejohroženější skupina motocyklistů! 15. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Motocyklisté patří k nejzranitelnější účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický! Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010; meziročně bylo usmrceno o 27 motocyklistů více, tj. + 42 %! Uvedenou negativní bilanci podtrhuje také 488 těžce zraněných motocyklistů, meziročně o 70 více, tj. + 17 %. V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší (16,1 %) podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla…


Název článku: Pětinu dětí usmrtili v loňském roce řidiči pod vlivem alkoholu! 4. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Vnímání rizik se u dětí ve srovnání s dospělými liší, resp. děti nejsou schopny si riziko dostatečně uvědomit a předvídat průběh událostí. Děti rovněž neumí na rizika v provozu optimálně reagovat. Reakční doba dětí je delší než reakční doba dospělých, resp. se reakční doba do cca 20 let zkracuje. Následně pak v důsledku stárnutí dochází k jejímu opětovnému prodlužování. Děti nejsou rovněž schopny správně odhadnout vzdálenost a…


Název článku: Poslanci Evropského parlamentu podporují nová pravidla bezpečnosti silničního provozu a vozidel 16. 1. 2019

Nalezeno v sekci: články

Nové předpisy EU zahrnující bezpečnost silniční infrastruktury a minimální bezpečnostní standardy vozidel dnes o krok postoupily poté, co byly schváleny klíčovým výborem v Evropském parlamentu. Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC) vítá tento pokrok a vyzývá EU, aby dosáhla co nejdříve závěrečné dohody o obou částech legislativy. Dopravní výbor Evropského parlamentu hlasoval o schválení aktualizace pravidel týkajících se řízení bezpečnosti silniční infrastruktury. Stávající požadavky…


Název článku: Akreditovaná školení auditorů bezpečnosti 9. 1. 2019

Nalezeno v sekci: aktuality

Akreditované školení auditorů bezpečnosti pozemních komunikací Zpracovala Ing. Eva Simonová Kategorie - aktuality V roce 2018 provedlo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. dvě školení auditorů. Obě školení byla provedena pro Útvar policejního vzdělávání a služební přípravy, školení byli z řad Policie ČR. Školení probíhalo dle harmonogramu schváleného Ministerstvem dopravy. V prvních třech dnech probíhaly přednášky týkající se teoretické části, kde byli účastníci informováni…


Název článku: Anketa – Telefonujete za jízdy? 4. 12. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Centrum dopravního výzkumu dlouhodobě sleduje chování řidičů a dalších osob ve vozidle. Mezi nepřímé ukazatele bezpečnosti patří také telefonování řidičů za jízdy. Většina řidičů je si vědoma porušování zákona, přesto mobil používají. Někteří si naopak nejsou přestupku vědomi a neví ani jaké jsou za použití mobilního zařízení během jízdy postihy. Jak jste na tom Vy? Přidejte nám svůj názor na používání mobilu při řízení...výsledky můžete sledovat on-line.


Název článku: KOLOBĚŽKA – znáte svoje povinnosti? 8. 11. 2018

Nalezeno v sekci: články

Během posledních let se ke zdravému pohybu přidala jízda na koloběžce. Jedná se o pohyb, který v sobě kombinuje fyzickou námahu a poměrně rychlý přesun z místa na místo a k tomu nenáročnost místa na zaparkování, jako je tomu v případě kola. Koloběžka se ve většině případů složí, vezme pod paži a odnese na místo uskladnění. Je většinou lehká, skladná, pohyblivá. Je oblíbeným sportovním a přepravním prostředkem malých i větších. Bez rozdílu pohlaví. A obliba jízdy na koloběžce stoupá s možností…


Název článku: Značení pneumatik pro osobní vozidla 15. 10. 2018

Nalezeno v sekci: články

Pneumatika Hlavním cílem pneumatiky je zaručit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, komfort pro řidiče a cestující a spolu s tím také hospodárnost provozu vozidla. Mezi jednotlivé požadavky a funkce, které by měla pneumatika splňovat, patří vedení směru tak, aby byla zajištěna stabilita směru jízdy vozidla, nesení zátěže vozidla, nákladu, opora vozidla při jízdě a stání a odolnost vůči přesunu zátěže např. při zrychlení nebo zpomalení vozidla. Tlumení zahrnující schopnost pohlcovat…


Název článku: Aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 s platností od roku 2017 (a NSBSP) 1. 9. 2018

Nalezeno v sekci: články

Důvody pro aktualizaci V roce 2014 a ani v roce 2015 nebylo dosaženo předpokládaného snížení počtu usmrcených (v roce 2015 bylo usmrceno o 155 osob více, tzn. o 30 % víc, než byl strategický cíl). Pokles počtu těžce zraněných znamená, že realizovaná opatření neměla dostatečnou účinnost na snížení nejzávažnějších, smrtelných následků nehod. Snižování smrtelných následků nehod v EU je úspěšnější a ČR se tak posunuje mezi nejnebezpečnější evropské země (v roce 2009 byla ČR na 18. místě, v…


Název článku: Nové bezpečnostní standardy vozidel mohou během 15 let zabránit 25 000 úmrtím v EU 17. 5. 2018

Nalezeno v sekci: články

Evropská komise poprvé (mimo snížení usmrcených osob) navrhla také snížení těžkých zranění. Uvedený balíček opatření pro nová vozidla může každoročně zabránit více než 2 000 usmrcením do roku 2032, tzn. deset let po vstupu opatření v platnost. Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC, uvedl: „Zavedení uvedených opatření by mohlo představovat největší pokrok v oblasti bezpečnosti silničního provozu v Evropě od zavedení bezpečnostního pásu. V důsledku dopravních nehod je v…


Název článku: Každá pátá nehoda se stane z nepozornosti řidiče za volantem. Za volantem používá mobilní telefon až 60 % řidičů. Patříte mezi ně? 15. 5. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Dle zákona č. 361/2000 Sb. řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení. Statistiky však hovoří o nedodržování tohoto zákona - více na https://nepozornostzabiji.cz/


Název článku: Je na čase posunout hranice Vize nula? Myslí si to partneři z oblasti udržitelné mobility ve Švédsku 29. 1. 2018

Nalezeno v sekci: články

Během zahájení ministryně chválila Švédsko, které slouží jako vzor pro další státy díky příznivému dopravnímu klimatu. Nastává však čas posunout  Vizi nula dále do budoucnosti.  „Když rodiče váhají, zda nechat dvanáctileté dítě venku samotné, většinou jsou důvodem externí faktory jako doprava, a právě tam můžeme mít určitý vliv. Pokud správně nastavená koncepce dopravy umožní dvanáctiletým dětem svobodně se pohybovat venku, provozovat sportovní aktivity nebo kdykoliv se vidět s…


Název článku: Jak parametry vjezdu ovlivňují bezpečnost okružní křižovatky 19. 1. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Jak parametry vjezdu ovlivňují bezpečnost okružní křižovatky Ing. Jan Novák Kategorie – bezpečná komunikace  Již téměř 100 let se každý leden koná ve Washingtonu setkání americké asociace Transportation Research Board (TRB) – jedná se o celosvětově největší odbornou konferenci v oblasti dopravy. Letošní 97. ročník se konal po dobu pěti dnů, zahrnoval cca 5 tisíc příspěvků a 13 tisíc účastníků. Konference probíhala v paralelních sekcích, které mají podobu workshopů, ústních, posterových…


Název článku: Hodnocení bezpečnosti sítě dálnic a silnic I. třídy 16. 1. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Hodnocení bezpečnosti sítě dálnic a silnic I. třídy Jiří Ambros, Richard Turek, Milan Brich, Dominika Mikšová Kategorie – bezpečná komunikace Již téměř 100 let se každý leden koná ve Washingtonu setkání americké asociace Transportation Research Board (TRB) – jedná se o celosvětově největší odbornou konferenci v oblasti dopravy. Letošní 97. ročník se konal po dobu pěti dnů, zahrnoval cca 5 tisíc příspěvků a 13 tisíc účastníků. Konference probíhala v paralelních sekcích, které mají podobu…


Název článku: Metodika preventivního hodnocení bezpečnosti s využitím dat z plovoucích vozidel 20. 12. 2017

Nalezeno v sekci: aktuality

Metodika preventivního hodnocení bezpečnosti s využitím dat z plovoucích vozidel Ing. Jiří Ambros, Ph.D. Kategorie – bezpečná komunikace, legislativa Metodika se zaměřuje na hodnocení bezpečnosti s využitím dat z plovoucích vozidel. Je závěrečným výstupem projektu SMĚR (Preventivní hodnocení bezpečnosti jízdy ve vztahu k parametrům pozemní komunikace) a čerpá z výzkumů a zkušeností získaných v průběhu jeho řešení. Projekt v období 2015 – 2017 realizoval Princip, a. s. a Centrum…


Název článku: Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních  komunikací pomocí optimalizace směrových  návrhových prvků 14. 12. 2017

Nalezeno v sekci: aktuality

Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních  komunikací pomocí optimalizace směrových  návrhových prvků Ing. Jiří Ambros, Ph.D. Kategorie – bezpečná komunikace, legislativa Metodika uvádí teoretický i praktický postup jedné z možností zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků. Je závěrečným výstupem projektu SAMO (Zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků) a čerpá z…


Název článku: Diagnostika objektů dopravní infrastruktury nedestruktivními metodami 14. 12. 2017

Nalezeno v sekci: aktuality

Diagnostika objektů dopravní infrastruktury nedestruktivními metodami Ing. Josef Stryk, Ph.D., ing. Michal janků, ing. Jiří Grošek, Ph.D., Ing. Ilja Březina Kategorie – bezpečná komunikace, legislativa Článek popisuje základní aplikace nedestruktivních metod (NDT), které mají univerzální uplatnění a dají se použít při hodnocení stavu vozovek, mostů či tunelů. Konkrétně jde o 3 metody – georadar, laserové skenování a termografii. Jsou zde uvedeny vzorové příklady uplatnění, které jsou…


Název článku: Jízda s bezpečným odstupem 29. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Užití dopravních značek na území ČR Značka vyznačuje doporučenou vzdálenost pro vozidla jedoucí za sebou za příznivých dopravních a povětrnostních podmínek. Bezpečný odstup (č. V16) - Značka poskytuje základní informaci pro řidiče v otázce doporučené bezpečné vzdálenosti za sebou jedoucích vozidel. Značka je zpravidla doplněna příslušnou svislou dopravní značkou informující o počtu znaků, které by měl řidič vidět v prostoru za vpředu jedoucím vozidlem, a to ve vztahu k nejvyšší dovolené…


Název článku: Pracovní postup tvorby dopravní mikrosimulace 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod Modelování dopravního proudu je běžnou praxí dopravního inženýrství. Modely (funkce kapacity) uvedené v technických podmínkách (TP) využíváme pro řešení jednoduchých dopravních úloh, např.: stanovení kapacity křižovatek, jízdních pruhů, aj. V ČR však dosud neexistuje závazný technický předpis, který by definoval minimální požadavky na tvorbu, obsah a výstup simulace nebo modelu mimo specifika v technických podmínkách (TP). Četnost případů užití těchto nástrojů však na …


Název článku: Stanovení vlivu geometrie okružní křižovatky na rychlost průjezdu a bezpečnost 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod Okružní křižovatky (OK) představují jeden z nejdynamičtěji rozšiřujících se typů křižovatek na silniční infrastruktuře v ČR. Tento typ křižovatky se realizuje jako novostavba, ale častěji jako přestavba stávající stykové nebo průsečné křižovatky. Ke stavbě OK se přistupuje především z pohledu propustnosti a čím dál častěji i z pohledu bezpečnosti. Bezpečnost vychází z geometrického uspořádání křižovatky, které má přímý vliv na trajektorii projíždějících…


Název článku: Bezpečná komunikace 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Bezpečnost (bezpečná komunikace) Obecně se jedná o stav, kdy jsou na nejnižší možnou míru eliminovány hrozby pro referenční objekt a jeho zájmy. Referenční objekt bezpečnosti je takový, který vnímá určitou hrozbu, jako hrozbu jeho samotného přežití. Představuje jednu z vlastností dopravního systému. Může se jednat o bezpečnost celého systému na národní/regionální úrovni, nebo se může jednat o bezpečnost konkrétního úseku silnice, určité kategorie účastníků silničního provozu. V závislosti na…


Název článku: Kuriózní rozhodnutí nizozemského soudu vykládá pojem „držení telefonu“ 18. 10. 2017

Nalezeno v sekci: články

Řidiči možná do budoucna nebudou smět užívat mobilní telefon v hands-free módu. Právně se na takové jednání v Nizozemí bude vztahovat povinnost, která zakazuje řidiči „držet telefon“. Hlasové vytáčení je ovšem umožněno. Tyto závěry plynou z pozoruhodného rozhodnutí soudu v Leeuwardenu, který se vyjadřuje k limitům využití chytrých telefonů v autě. Případ se týká řidiče, který užíval hands-free na kruhovém objezdu při průjezdu kolem policejního automobilu. Muž nesouhlasí se zadržením a případ…


Název článku: Světový týden bezpečnosti silničního provozu OSN – nepřiměřená rychlost 18. 10. 2017

Nalezeno v sekci: články

  Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí vysvětluje Jiří Ambros, vedoucí Oblasti hodnocení bezpečnosti a strategií v CDV. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce.   Výzkumní pracovníci z CDV se proto v rámci projektu SAMO (více viz http://samo.cdvinfo.cz/) zaměřili na ty části…


Název článku: Španělsko zavádí nový přístup pro rozšíření užívání bezpečnostních pásů 25. 9. 2017

Nalezeno v sekci: články

Generální ředitelství pro dopravu (GDT) ve Španělsku zprovoznilo 225 kamer, které vykonávají automatizovanou kontrolu používání bezpečnostních pásů u řidičů. Hlavním účelem zavedení těchto kamer je zvýšení společenského povědomí mezi řidiči a docílení, aby se používání bezpečnostních pásů stalo základním standardem pro všechny řidiče a další osoby ve vozidle. Aby bylo dosaženo tohoto účelu, tak během první fáze, kdy bude pozornost soustředěna zejména na rozšíření společenského povědomí mezi…


Název článku: Zablokovaný přístup vozidel integrovaného záchranného systému při dopravní nehodě 20. 9. 2017

Nalezeno v sekci: články

V Německu se v pondělí 3. 7. 2017 odehrála tragická nehoda autobusu, která poukazuje na význam zákonné povinnosti vytvořit v případě kolony jeden průjezdní pruh pro vozidla s přednostním právem jízdy. Němečtí politici vyzvali k upravení některých pravidel silničního provozu, jelikož tvrdí, že někteří zvědaví řidiči mohou být příčinou tragického úmrtí 18 seniorů, protože zablokovali přístup vozidlům integrovaného záchranného systému k hořícímu autobusu na bavorské dálnici. Autobus vezl seniory…


Název článku: Analýza provozní rychlosti dopravního proudu v extravilánu 31. 5. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Při budování dopravní infrastruktury se řídíme požadavky, které má komunikace v budoucnu plnit. Každé jednotlivé spojení je dané objemem přepravy a zajištěním požadované rychlosti (předpokládá se návrhová). Na již vybudované dopravní infrastruktuře naopak sledujeme charakteristiky vycházející z běžného provozu, tedy intenzitu a rychlost, popřípadě cestovní čas. Ty mají přímý vliv na návrh úprav pozemních komunikací (PK) a volbu geometrických návrhových prvků (viz…


Název článku: Mezery v dopravním proudu jako další nepřímý ukazatel bezpečnosti silničního provozu 22. 2. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Se zvyšující se technickou vyspělostí vozidel a informační zátěží řidičů dochází často k podcenění aktivní účasti řidiče při řízení vozidla. Vyspělá technická výbava vozidel kompenzuje četné nedostatky jak řidiče, tak okolní infrastruktury, není však všemocná. Bezohledné chování nebo úmyslné porušování pravidel silničního provozu je jednou z četných příčin dopravních nehod (DN) na pozemních komunikacích (PK) nejen v ČR. Také distrakce řidiče (z …


Název článku: Metody měření osvětlení a parametrů pozemních komunikací v praxi 31. 12. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Úkolem veřejného osvětlení (VO) je kromě zvyšování atraktivity měst a obcí v nočních hodinách také zajišťovat bezpečnost dopravy, osob a majetku. Parametry, které mají vliv na kvalitu VO jsou intenzita a rovnoměrnost osvětlení pozemní komunikace (PK). Přičemž řidiče motorových vozidel ovlivňuje převážně míra oslnění a intenzita osvětlení, která má vliv na přehlednost silniční komunikace. Jak popisuje studie „Vyhodnocení vlivu úrovně hladiny osvětlení na počet…


Název článku: Tisková zpráva: Počet seniorů prudce narůstá, znamená to větší rizika v dopravě 4. 10. 2016

Nalezeno v sekci: články

Praha, 4. října 2016 V roce 2015 žilo v České republice 1,8 milionu osob ve věku 65 a více let. Jejich počet poroste – v roce 2030 by jich mělo být už 2,6 milionu. Podle odhadů budou u nás za 20 let lidé nad 65 let tvořit celou třetinu obyvatel. Jsme na to připraveni? Co to znamená pro dopravu? Jak zajistit seniorům bezpečnou mobilitu? Senioři – skupina ohrožená dopravou „Senioři patří mezi zvlášť ohrožené skupiny účastníků v silniční dopravě,“ říká Zuzana Strnadová z Centra dopravního…


Název článku: Tisková zpráva Týmu silniční bezpečnosti: V roce 2013 bylo každé 44. úmrtí obyvatel Země v důsledku dopravní nehody, smrtelné dopravní nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí 18. 8. 2016

Nalezeno v sekci: články

V Praze dne 16. 8. 2016 V Libyi zahynul při nehodě každý 7. zemřelý, v Kataru každý desátý. Nejpříznivější byla situace ve státech EU28, premianty jsou Dánsko a Švédsko společně s Maltou. Konkrétní data získaná na základě unikátního průzkumu přináší Tým silniční bezpečnosti. Každoročně umírá na světových silnicích cca 1,25 milionu lidí, dalších až 50 milionů utrpí při nehodách zranění. Smrtelné nehody jsou devátou nejčastější příčinou úmrtí. V roce 2013 na světě jejich následkem zemřelo…


Název článku: Využití regulačních zvýrazňujících sloupků na pozemních komunikacích 30. 4. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Jedna z prvních otázek, kterou je nutné zodpovědět, zní: „Jaké druhy sloupků vlastně máme?“ Dle ČSN 73 6100 [02] na PK používáme směrové, regulační, výsuvné a parkovací sloupky. Na první pohled se to může zdát jednoduché. Při úpravě daných lokalit však často tvůrci „narazí“ na nesoulad předpisů. Je tedy na místě zopakovat si definice a pojmy, abychom byli schopni věcně diskutovat nad tématem. Bezpečnostní zařízení [02] je část vybavení pozemní komunikace,…


Název článku: Nový prvek pro regulaci nezákonného chování řidičů 29. 1. 2016

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Na pozemních komunikacích se nachází mnoho druhů vybavení. Např. sloupky které plní především vodící funkci (směrový sloupek [02]). Napomáhají řidičům při odhadování následující trasy vozidla. Existují však, ale také druhy sloupků, které napomáhají regulaci dopravy ve smyslu podpory zákazu vjezdu motorovým vozidlům nebo napomáhají k fyzickému oddělení motorových vozidel, pěších a cyklistů (regulační a parkovací sloupek [02]). Jmenovaná zařízení se běžně nachází na…