Výsledky hledání

Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…


Název článku: Během nouzového stavu přišlo na silnicích o život 76 osob - tisková zpráva 29. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

„Z předběžných denních statistik jsme zmapovali období od 13. března do 17. května, které jsme porovnali s nehodovostí od roku 2010. V případě těžce a lehce zraněných osob byly v letošním roce evidovány nejnižší počty. Méně osob než v letošním roce bylo usmrceno jen v roce 2017 (72). Data jsou zatím předběžná, pro relevantnější závěry je nutno se do dat podívat s odstupem a podrobněji. Plánujeme využít mimo jiné nepřímé ukazatele bezpečnosti…


Název článku: Polovina mrtvých na silnicích: chodci, motocyklisté a cyklisté 18. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V období leden-duben 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 144 osob (meziročně o 10 více, tj. +7 %), dalších 451 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 130 méně, tj. -22 %). Počet obětí významně neklesl ani v době nouzového stavu a omezení pohybu. Pozitivní vývoj lze sledovat pouze u těžkých zranění, kterých výrazně ubylo.    „Statistiky následků dopravní nehodovosti za první čtyři měsíce nelze považovat za uspokojivé. …


Název článku: 30 % cyklistů zavinilo nehody pod vlivem alkoholu 13. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 bylo na pozemních komunikacích v důsledku dopravních nehod usmrceno 36 a těžce zraněno 309 cyklistů. Historicky se jedná o nejnižší počet usmrcených a těžce zraněných cyklistů. V počtu usmrcených cyklistů byly v uplynulých letech naplněny předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP), což však neplatilo v případě cyklistů těžce zraněných.  „V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu počtu usmrcených cyklistů o 2 …


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Počet dopravních nehod po omezení pohybu klesl téměř na polovinu, mrtvých ale výrazně neubylo 26. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019. Prosíme řidiče, aby na vzájemnou ohleduplnost a solidaritu nezapomínali ani…


Název článku: Dvě třetiny motocyklistů byly usmrceny vlastní vinou 9. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Samostatné oddělení BESIP, součást Ministerstva dopravy, je hlavní koordinační subjekt bezpečnosti silničního provozu v ČR a expertní orgán v oblasti působení na lidského činitele. Rok 2019: 75 usmrcených, 413 těžce zraněných motocyklistů Motocyklisté patří spolu s chodci a cyklisty k tzv. zranitelným účastníkům silničního provozu. V období let 2012-2019 bylo usmrceno 625 motocyklistů, tj. oproti stanoveným předpokladům o 159 více (+34 %) – druhý nejvyšší relativní rozdíl ze…


Název článku: Na železničních přejezdech neumírají jen řidiči 5. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 bylo na železničních přejezdech evidováno 398 nehod (meziročně +10), 19 usmrcených (0) a 129 zraněných osob (+20). Při srážkách s vlakem (152 nehod) bylo usmrceno 18, těžce zraněno 13 a lehce zraněno 72 osob. Nejvíce těchto nehod bylo evidováno v lednu a v červenci. Zatímco v lednu byly při 21 nehodách zraněny 3 osoby lehce a jedna osoba těžce, v červenci byly následky daleko závažnější - 6 usmrcených osob, 2 osoby těžce a 19 osob zraněných lehce.…


Název článku: V Helsinkách a Oslu nezemřel vloni žádný cyklista ani chodec (a co Praha?) 27. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v loňském roce milníku: žádný usmrcený chodec ani cyklista. V Norsku nebylo usmrceno ani jedno dítě (pozn. 0-15 let). Tato země s 20 usmrcenými na milion obyvatel patří k nejbezpečnějším zemím v Evropě. Byl zde také evidován největší pokles usmrcených v důsledku dopravních nehod od roku 2010. Je tedy zřejmé, že i země, které již patří v uvedeném relativním srovnání na špici, se mohou neustále posouvat. V Oslu…


Název článku: V lednu zemřelo na silnicích 34 lidí, narostl počet obětí mezi chodci a seniory 17. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letošní rok začal na silnicích špatnou bilancí. Oproti loňskému lednu výrazně vzrostl počet usmrcených chodců a rovněž seniorů nad 65 let. Zabíjela především nepřiměřená rychlost, jako viníci se na nehodách výrazně podíleli mladí řidiči. Na silnicích už během prvního měsíce roku zemřelo 34 lidí, 98 bylo těžce zraněno. Negativní bilance lednových smrtelných nehod znamená, že se Česká republika výrazně vzdaluje cílům stanoveným vládní Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Letošní…


Název článku: Každá 6. osoba byla loni usmrcena při srážce se stromem 14. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 zemřelo v důsledku srážky se stromem na českých silnicích 93 lidí. Jde o 17% všech usmrcených osob při dopravních nehodách.   „Srážky se stromy vykazují dlouhodobě vysokou závažnost a patří k největším zabijákům na našich silnicích. Přitom jde o nehody, jejichž následky můžeme výrazně omezit umístěním svodidel v rizikových lokalitách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Po třech letech, kdy jsme evidovali vždy maximálně 75…


Název článku: Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně 30. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010 počet usmrcených cyklistů osmkrát pomaleji než počet usmrcených osob v motorových vozidlech. (1) ETSC požaduje…


Název článku: Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující 28. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

28. ledna 2020, Praha, Tisková zpráva Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikací usmrceno 16 a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) předpokládala,…


Název článku: Zimní pneumatiky nejsou vždy samozřejmostí 19. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

Z nehod, které šetřilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) v rámci projektu Hloubková analýza dopravních nehod (HADN; www.vyzkumnehod.cz), je zřejmé, že hlavním faktorem, na kterém závisí směrová stabilita vozidla, je tzv. adheze. To je interakce pneumatiky vozidla s vozovkou, která je do značné míry závislá na kvalitě/stavu/druhu pneumatik.   Zimní pneumatika má oproti letní pneumatice hrubší vzorek, jemné lamelování a je tvořena z …


Název článku: Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5 000 životů 16. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

11. 12. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5 000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance. EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s…


Název článku: Počet usmrcených na silnicích již překročil strategický předpoklad 15. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-září 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 405 a těžce zraněno 1 599 osob. V případě usmrcených osob se jedná o 3. nejnižší počet (po letech 2016 a 2017), v oblasti těžce zraněných osob jde o historické minimum. Dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 nemělo být v roce 2019 usmrceno více než 362 osob. Uvedený předpoklad byl překročen již v průběhu měsíce září. „Přestože se nedaří v posledních…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Nalezeno v sekci: aktuality NSBSP


Název článku: Mladí řidiči ročně usmrtí na 100 osob, problémem je alkohol! 29. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

Mladí řidiči zaviní každoročně více než 10 tisíc nehod, v roce 2018 bylo evidováno 10 051 takových nehod. Vinou mladých řidičů bylo usmrceno 94 osob (meziročně o 7 více, tj. +8 %), dalších 397 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 50 více, tj. +14 %). Meziroční nárůst usmrcených vinou mladých řidičů byl zapříčiněn zejména tragickým listopadem, kdy byla prakticky každá 3. osoba (31 %, 17 usmrcených) usmrcena právě mladým řidičem. Alkohol a drogy: každá 5. smrtelná nehoda „V …


Název článku: Počet srážek se zvěří se za 5 let téměř zdvojnásobil 27. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii České republiky, od roku 2010 dochází každoročně k nárůstu počtu těchto nehod. V důsledku těchto nehod byly v roce 2018 usmrceny 3 osoby, dalších 19 osob bylo těžce a 150 osob zraněno lehce. „Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká Mgr. Tomáš Neřold M…


Název článku: Vlastní vinou zemřela na silnicích jen necelá pětina chodců 6. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 3 532 nehod s účastí chodců, meziročně o 112 více (+3,3 %). Při těchto nehodách bylo usmrceno 113 chodců (meziročně o 12 více, tj. +11,9 %), dalších 517 chodců bylo těžce zraněno (pozn. historicky nejméně). Každá 5. usmrcená osoba byla v roce 2018 chodcem! V období let 2012-2018 bylo usmrceno 848 chodců, tj. oproti stanoveným předpokladům Národní strategií bezpečnosti silničního provozu o 81 více (+11 %). Těžce zraněno pak bylo 4 084 chodců, o 125 více (+3 %). …


Název článku: Pětinový nárůst srážek s vlakem na železničních přejezdech - jak řešit krizové situace? 1. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-červen 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech evidováno 84 nehod (meziročně o 14 více, tj. +20 %), při kterých bylo 5 osob usmrceno (meziročně o 3 méně, tj. -38 %), 6 těžce (meziročně o 1 méně, tj. -14 %) a 22 lehce zraněno (meziročně o 1 méně, tj. -4 %). Řešení krizových situací na železničních přejezdech  „Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké filmové spoty, které se zaměřily na nejčastější…


Název článku: Irsko je příkladem v řešení bezpečnosti silničního provozu 16. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) uděluje každoročně cenu PIN (Road Safety Performance Index). Letos tuto cenu získalo Irsko – za dlouhodobé zlepšování bezpečnosti silničního provozu na základě strategického plánování na vládní úrovni. Ocenění v Bruselu dne 19. 6. 2019 převzal irský ministr dopravy, turismu a sportu Shane Ross. Ve smyslu úmrtnosti (počtu usmrcených při dopravních nehodách na 1 milion obyvatel) bylo Irsko v roce 2010 na sedmém místě v…


Název článku: Během letních prázdnin bylo na silnicích v ČR usmrceno vždy více než 100 osob! 3. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Každoročně je během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice více než 100 osob, dalších více než 500 osob je pak těžce zraněno. „Prázdniny si v uplynulém roce vyžádaly 115 usmrcených a 563 těžce zraněných osob, v roce 2017 pak 101 usmrcených a 504 těžce zraněných (pozn. historicky nejméně),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává:…


Název článku: vyzkumnehod.cz: Smrtelná dopravní nehoda zachycena na videu 21. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) rozvíjí několik let projekt Hloubková analýza dopravních nehod. Dopravní nehody se zraněním jsou týmem specialistů na dopravní infrastrukturu, automobilovou techniku a psychologů detailně analyzovány. Z každé nehody se eviduje až 3 000 záznamů, jedním z cílů je spolupráce se subjekty, které výsledky výzkumu dále využívají. Jedná se o vlastníky nebo správce komunikací, konstruktéry dopravních prostředků, samostatné oddělení BESIP…


Název článku: Bezpečnější cesty, bezpečnější města: Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu ve městech v EU 18. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

10. 06. 2019, European Transport Safety Council Ve městech a obcích (neboli v intravilánu) žije více než 70 % obyvatel Evropské unie. Jedná se proto o místa, kde začíná a končí většina cest. V centrech měst se zároveň střetávají různé potřeby účastníků provozu. Narůstají nároky na kvalitní infrastrukturu pro pěší a cyklisty, nové formy mobility, snížení znečištění a další. Mezi těmito potřebami není bezpečnost vždy na prvním místě – a počty úmrtí a zranění neklesají stejně rychle jako na…


Název článku: Nárazové zkoušky automobilů: K reálným nehodám dochází i v mnohem vyšších rychlostech! 7. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

5. 6. 2019, tisková zpráva Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV)   Cena, spolehlivost, druh paliva, značka, spotřeba… to jsou hlavní faktory, které zvažují lidé při pořízení nového vozidla. Bezpečnost bývá zpravidla na chvostu, důvodů je nepochybně celá řada. Více než 20 let již nezávislé konsorcium European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) provádí tzv. crashtesty, resp. nárazové zkoušky automobilů. Podle výsledků těchto nárazových testů je vozidlům udělováno hodnocení, jehož…


Název článku: Zkvalitnění ponehodové péče: systém rendez-vous 23. 5. 2019

Nalezeno v sekci: články

Projekt REVIVE mapuje osvědčené postupy v oblasti zdravotnické záchranné služby a hasičského záchranného sboru ve 28 zemích Evropské unie. Cílem projektu je zlepšit ponehodovou péči složek integrovaného záchranného systému s cílem zmírnit následky dopravních nehod. Tyto aktivity přispívají k podpoře potřeby koordinovaného celoevropského úsilí v řešení závažných dopravních nehod. Systém rendez-vous funguje následovně: - Zaprvé k nehodě vyjíždí vozidlo záchranné služby s lékařem (bez…


Název článku: Dotazník - blikající zelená na semaforu 21. 5. 2019

Nalezeno v sekci: aktuality

Z posledního šetření CDV vyplývá, že cca 55 % cyklů na křižovatkách řízených světelnou signalizací se neobejde bez dopravního přestupku (jízda na červenou 15 % nebo žlutou 30 %). To znamená, že více jak 1/2 cyklů se neobejde bez dopravního přestupku. Tito řidiči vystavují sebe i ostatní účastníky silničního provozu riziku konfliktu nebo dopravní nehody. Jde o problém řidičů nebo je vhodné zvážit modifikaci signálu svetelné signalizační soustavy? Co si o tom myslíte Vy? Zapojte se do naší…


Název článku: Detekce nepřipoutaných osob na všech sedadlech již od září 2019 6. 5. 2019

Nalezeno v sekci: články

16. 04. 2019, tisková zpráva European Transport Safety Council Evropská unie formálně odsouhlasila novelu předpisu EHK OSN, který bude od září 2019 vyžadovat u všech nových vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech předních i zadních sedadlech. Dosavadní předpisy EU, platné od roku 2009, vyžadovaly upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás pouze na sedadle řidiče. Na předních sedadlech bude systém detekovat obsazenost a v případě nezapnutí pásu spustí při nastartování…


Název článku: Velikonoce: POZOR (nejen) na alkohol! 22. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

Loňský velikonoční víkend se obešel bez smrtelných následků, nicméně za Zelený čtvrtek a Velký pátek byly každý den usmrceny 2 osoby, na Velikonoční pondělí pak jedna osoba. Z dlouhodobého hlediska (období 2009-2017) bylo nejvíce osob v uvedeném období usmrceno v neděli na Boží hod velikonoční, těžce zraněno na Bílou sobotu, lehkých zranění si pak nejvíce vyžádal Velký pátek. Dlouhodobě byl evidován nadprůměrný podíl nehod zaviněných pod vlivem alkoholu o velikonočním víkendu (sobota – pondělí…


Název článku: Drtivá většina Čechů je proti toleranci alkoholu za volantem 17. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

V závěru roku 2018 proběhl pravidelný celosvětový průzkum postojů účastníků silničního provozu (E-Survey of Road Users’ Attitudes), který byl mj. zaměřen na oblasti týkající se např. rychlosti, bezpečnostních pásů a také alkoholu. Průzkumu se účastnily desítky tisíc respondentů, jen v rámci EU přibližně 21 000. [1] V České republice se průzkumu zúčastnilo 989 respondentů. „Téměř 2/3 dotázaných bylo bezvýhradně pro zachování tzv. nulové tolerance alkoholu, dalších 12 % spíše pro, 11 % nebylo…


Název článku: Česko se v Evropě propadlo o 6 příček (fatální následky nehod v roce 2018) 8. 4. 2019

Nalezeno v sekci: články

21. 02. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské komise Na silnicích v Evropské unii bylo v roce 2018 usmrceno přibližně 25 100 osob (pozn. předběžné údaje z informace Evropské komise ze dne 4. 4. 2019). Ve srovnání s rokem 2010 se jedná o pokles o 21%. V uplynulém roce bylo ve 28 členských státech EU evidováno 49 usmrcených osob na 1 milion obyvatel, což představuje meziročně 1% pokles. Je nepravděpodobné, že bude dosaženo cíle snížit počet úmrtí na silnicích do roku 2020 na polovinu. Na…


Název článku: Ujetí viníka z místa nehody 16. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Dokument má za cíl vytvořit formou komentovaných grafů základní materiál oddělení BESIP týkající se národních statistik dopravních nehod, kdy viník z místa nehody ujel, a jejich následků, především z oblasti osob usmrcených a zraněných. Jeho plné znění si můžete přečíst zde.


Název článku: Čtyřicátníci: nejohroženější skupina motocyklistů! 15. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Motocyklisté patří k nejzranitelnější účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický! Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010; meziročně bylo usmrceno o 27 motocyklistů více, tj. + 42 %! Uvedenou negativní bilanci podtrhuje také 488 těžce zraněných motocyklistů, meziročně o 70 více, tj. + 17 %. V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší (16,1 %) podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla…


Název článku: Pětinu dětí usmrtili v loňském roce řidiči pod vlivem alkoholu! 4. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Vnímání rizik se u dětí ve srovnání s dospělými liší, resp. děti nejsou schopny si riziko dostatečně uvědomit a předvídat průběh událostí. Děti rovněž neumí na rizika v provozu optimálně reagovat. Reakční doba dětí je delší než reakční doba dospělých, resp. se reakční doba do cca 20 let zkracuje. Následně pak v důsledku stárnutí dochází k jejímu opětovnému prodlužování. Děti nejsou rovněž schopny správně odhadnout vzdálenost a…


Název článku: Poslanci Evropského parlamentu podporují nová pravidla bezpečnosti silničního provozu a vozidel 16. 1. 2019

Nalezeno v sekci: články

Nové předpisy EU zahrnující bezpečnost silniční infrastruktury a minimální bezpečnostní standardy vozidel dnes o krok postoupily poté, co byly schváleny klíčovým výborem v Evropském parlamentu. Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC) vítá tento pokrok a vyzývá EU, aby dosáhla co nejdříve závěrečné dohody o obou částech legislativy. Dopravní výbor Evropského parlamentu hlasoval o schválení aktualizace pravidel týkajících se řízení bezpečnosti silniční infrastruktury. Stávající požadavky…


Název článku: Sváteční dny ve znamení fatálních nehod 18. 12. 2018

Nalezeno v sekci: články

V uplynulých devíti letech došlo na přelomu roku (pozn. ve sledovaných dnech 24. - 26. 12, 31. 12. a 1. 1.) k 5 435 dopravním nehodám, které si vyžádaly 44 usmrcených, 137 těžce zraněných a 1 409 lehce zraněných osob. Z toho v loňském roce bylo evidováno 719 dopravních nehod, 5 usmrcených, 11 těžce zraněných a 160 lehce zraněných osob. Oproti průměrným hodnotám z let 2009 - 2016 došlo v …


Název článku: Aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 s platností od roku 2017 (a NSBSP) 1. 9. 2018

Nalezeno v sekci: články

Důvody pro aktualizaci V roce 2014 a ani v roce 2015 nebylo dosaženo předpokládaného snížení počtu usmrcených (v roce 2015 bylo usmrceno o 155 osob více, tzn. o 30 % víc, než byl strategický cíl). Pokles počtu těžce zraněných znamená, že realizovaná opatření neměla dostatečnou účinnost na snížení nejzávažnějších, smrtelných následků nehod. Snižování smrtelných následků nehod v EU je úspěšnější a ČR se tak posunuje mezi nejnebezpečnější evropské země (v roce 2009 byla ČR na 18. místě, v…


Název článku: Nehodovost v roce 2017 dle druhu komunikací 10. 8. 2018

Nalezeno v sekci: články

Nehodovost v roce 2017 dle druhu komunikací Článek byl publikován v Silničním obzoru č. 4/2018 Ing. Josef Mikulík, CSc. - Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., předseda sekce bezpečnosti silničního provozu ČSS RNDr. Jan Tecl - Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. Článek stručně shrnuje výsledky podrobného rozboru nehodovosti v silničním provozu v členění dle druhu komunikací, resp. jejich vlastníků. Analyzuje je v návaznosti na plnění stanovených strategických a…


Název článku: Smrtelné nehody od roku 1989 4. 6. 2018

Nalezeno v sekci: články

Odkaz na celý článek Sedm z 10 zemřelých na silnicích jsou muži. Výzkum tvrdí, že muži mají  větší tendence řídit agresivněji a riskovat více než ženy. Současně je známo, že muži řídí více než ženy. Přibližně 85% pracovníků silniční nákladní dopravy jsou muži. Většina tráví dlouhé hodiny na silnici a řídí pod tlakem. Odkaz na celý článek


Název článku: Statistiky dopravních nehod - nejohroženější jsou chodci a motocyklisté 11. 5. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Někteří motocyklisté se chovají v souladu s pravidly silničního provozu, jiní na silnicích hledají hranice svých schopností. - všichni mají ale jedno společné - jejich dopravní nehody velmi často končí tragickými následky...   Více info: https://teplicky.denik.cz/nehody/statistiky-dopravnich-nehod-nejohrozenejsi-jsou-chodci-a-motocykliste-20180509.html


Název článku: O Velikonocích usmrcena polovina osob vinou alkoholu 27. 3. 2018

Nalezeno v sekci: články

V období Zeleného čtvrtka až Velikonočního pondělí došlo v minulém roce k celkem 1 132 dopravním nehodám, při kterých bylo 6 osob usmrceno, 35 osob bylo těžce zraněno a 277 osob bylo lehce zraněno. Ve srovnání s rokem 2016 bylo evidováno o 119 dopravních nehod více (+ 11,7 %), o 2 usmrcené osoby méně (- 25,0 %), o 3 těžce zraněné osoby méně (- 7,9 %) a o 2 lehce zraněné osoby více (+ 0,7 %). V roce 2017 bylo usmrceno 4,8 osob na 1 000 dopravních nehod …


Název článku: Nové bezpečnostní standardy mají zásadně snížit počet usmrcených dětí na evropských silnicích 6. 3. 2018

Nalezeno v sekci: články

Více než 8 000 dětí ve věku 0-14 let bylo usmrceno při dopravních nehodách za posledních deset let v Evropské unii. Polovina usmrcených dětí byla spolujezdci v automobilech, třetina byla chodci a 13 % cyklisté. Každé 30. dítě bylo v EU usmrceno v důsledku dopravní nehody. Očekává se, že Evropská komise oznámí 2. května 2018 aktualizované bezpečnostní předpisy, týkající se vozidel (pozn. téměř deset let od poslední aktualizace). EU připravuje také strategii bezpečnosti silničního provozu na…


Název článku: Bezpečnostní otázky elektrických jízdních kol 2. 3. 2018

Nalezeno v sekci: články

Elektricky asistovaná jízdní kola, zvláště jejich rychlejší modely, které mohou dosáhnout rychlost až 45 km/h, vyvolávají politické otázky v členských státech EU, jako například v Německu a Nizozemsku (a v Belgii). Jedno ze čtyř jízdních kol prodávaných v Nizozemsku je buď klasické elektricky asistované jízdní kolo, nebo tzv. rychlé elektricky asistované jízdní kolo, které podléhá podobným právním předpisům jako mopedy. Podle oficiálních údajů je nyní v Nizozemsku kolem 1,4 milionu…


Název článku: Tisková zpráva: Nová webová aplikace na adrese www.datanu.cz 19. 2. 2018

Nalezeno v sekci: aktuality

Tisková zpráva: Nová webová aplikace na adrese www.datanu.cz obsahuje přehlednou databázi judikatury k nemajetkové újmě i orientační kalkulátor pro výpočet výše náhrady za ztížení společenského uplatnění Nejvyšší soud ve spolupráci s Centrem dopravního výzkumu, v. v. i., představují novou webovou aplikaci obsahující podrobné informace ze soudních rozhodnutí, ve kterých se řešily nároky na náhradu za bolest, za ztížení společenského uplatnění (§ 2958 zákona č. 89/2012 Sb., občanský…


Název článku: Stanovení vlivu geometrie okružní křižovatky na rychlost průjezdu a bezpečnost 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod Okružní křižovatky (OK) představují jeden z nejdynamičtěji rozšiřujících se typů křižovatek na silniční infrastruktuře v ČR. Tento typ křižovatky se realizuje jako novostavba, ale častěji jako přestavba stávající stykové nebo průsečné křižovatky. Ke stavbě OK se přistupuje především z pohledu propustnosti a čím dál častěji i z pohledu bezpečnosti. Bezpečnost vychází z geometrického uspořádání křižovatky, které má přímý vliv na trajektorii projíždějících…