Výsledky hledání

Název článku: Případová studie: Komplexní porovnání dvou téměř identických nehod 23. 8. 2021

Nalezeno v sekci: články

Martina Kostíková1, Kateřina Bucsuházy1, Pavlína Moravcová1, Michal Zelený2, Teťana Makarčuková1, Eva Matuchová1, Roman Mikulec1 1) Centrum dopravního výzkumu, v.v.i., Brno 2) Ústav soudního lékařství, Fakultní nemocnice u Sv. Anny, Brno Cílem tohoto článku je představit a porovnat dvě téměř identické dopravní nehody – shodná lokalita, identický typ vozidla i karoserie. Zatímco v jednom případě došlo ke smrtelnému zranění, ve druhém případě, kdy byl prokázán suicidální úmysl, došlo k těžkému…


Název článku: Metodika tvorby Strategie BESIP měst: systematické zvyšování bezpečnosti na území měst 30. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V roce 2020 byla Ministerstvem dopravy schválena Metodika pro tvorbu Strategií BESIP měst. Cílem této metodiky je přispět k systematickému snižování počtu nehod a jejich následků na pozemních komunikacích prostřednictvím tvorby Strategie BESIP měst (a obcí). Tyto strategie mají vliv na bezpečnost všech účastníků silničního provozu, a to jak na bezpečnost osob přijíždějících do města (obce), tak také například na podnikatelské subjekty se sídlem ve městě (obci). Vytvořená metodika…


Název článku: Dopravní nehody na přechodech pro chodce – případová studie 20. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

Úvod Podle Světové zdravotnické organizace (WHO) představuje celosvětově podíl úmrtí chodců z celkového úmrtí na silnicích 23 %. Podíl chodců na dopravních nehodách se v jednotlivých zemích dle WHO pohybuje od 14 % do 40 % z celkového počtu dopravních nehod [1]. Jelikož chodci jsou při dopravní nehodě minimálně chráněni, patří mezi nejzranitelnější účastníky silničního provozu. Dle statistik Policie ČR dochází v posledních letech k mírnému poklesu počtu usmrcených chodců…


Název článku: Za půl roku zemřelo při nehodách 200 osob, jde o historická minima 14. 7. 2021

Nalezeno v sekci: články

V obou sledovaných strategických cílech Strategie BESIP 2021-2030 se jedná o historicky nejnižší hodnoty, zejména významný je pokles u těžce zraněných osob. Nejvíce usmrcených (39) i těžce zraněných osob (116) bylo v letošním roce evidováno ve Středočeském kraji, s 22 usmrcenými následoval Jihomoravský a s 21 usmrcenými Jihočeský kraj. „Snížení počtu obětí a těžkých zranění na historická minima je jedním z mála pozitiv, které můžeme přičíst pandemii koronaviru. Po rozvolnění opatření…


Název článku: Zpomal, o prázdninách zemře na silnicích na 100 lidí 30. 6. 2021

Nalezeno v sekci: články

V uplynulé dekádě bylo každoročně během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice přibližně 125 osob, dalších více než 550 osob pak bylo těžce zraněno. „Letos kvůli nepřiměřené rychlosti zemřelo na silnicích do konce května už 58 lidí. Po rozvolnění protiepidemických opatření se citelně zvýšila intenzita provozu a bohužel se to projevuje i ve statistice fatálních nehod, kde počet obětí od května…


Název článku: Nová kampaň BESIP je věnována nepřiměřené rychlosti, jde o největší preventivní projekt posledních let 25. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Na projektu spolupracuje i Policie ČR a řada osobností včetně dokumentaristy Víta Klusáka. Kampaň, která startuje v červnu, je svým rozsahem největším preventivním projektem v oblasti bezpečnosti silničního provozu posledních let. Netradiční je i svým pojetím, kdy kromě obvyklých prvků kampaně, staví i na celovečerním dokumentu o vinících dopravních nehod. Nepřiměřená rychlost je nejčastější příčinou smrtelných dopravních nehod, může dlouhodobě za zhruba 40 procent z nich. Také…


Název článku: Na silnicích v EU zemřelo meziročně o 4 000 méně osob, Česko 18. z 27 1. 5. 2021

Nalezeno v sekci: články

Přibližně 18 800 osob bylo usmrceno v důsledku dopravních nehod, což je oproti roku 2019 nebývalý pokles o 17 %. V roce 2020 zemřelo o téměř 4 000 lidí méně oproti roku 2019. Nižší intenzita provozu, jakožto důsledek pandemie COVID-19 měla zřejmý (ačkoli neměřitelný) vliv na počet usmrcených v důsledku dopravních nehod.   Adina Vălean, evropská komisařka pro dopravu, říká: „Téměř o 4 000 osob méně zemřelo na silnicích v EU v roce 2020 v …


Název článku: Návrat žáků do škol po distanční výuce znamená i zvýšené riziko na silnicích 9. 4. 2021

Nalezeno v sekci: články

BESIP apeluje na zvýšenou pozornost a ohleduplnost všech účastníků silničního provozu řidičů, chodců i cyklistů a připomíná několik důležitých pravidel pro zvýšení bezpečnosti (nejen) dětí v dopravě. „Děti budou po dlouhém odloučení nepozorné a zranitelné, podobně jako když se vrací do školy po letních prázdninách. Na jaře navíc řada z nich vyráží do provozu i na kole či koloběžce. Rodiče by jim proto měli jít příkladem, ukázat, jak bezpečně do školy dojít nebo dojet a…


Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.   Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…


Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…


Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…


Název článku: Agresivita na silnicích - co s ní? 18. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští  novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě. Živý přenos můžete sledovat zde: (https://www.ceskenoviny.cz…


Název článku: 1 z 12 řidičů hraje za volantem hry 1. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva Evropská rada bezpečnosti dopravy (ETSC)  V roce 2019 připustilo hraní her za jízdy 8,2 % řidičů, v průzkumu z roku 2017 3 %. Přibližně 70 % řidičů se přiznalo k používání mobilního telefonu během řízení – ať už k používání navigace nebo hudebních aplikací. Průzkum také zkoumal používání mobilního telefonu cyklisty. Při jízdě na kole používají mobilní telefon více mladí lidé. Jako možné vysvětlení trendů využívání mobilního telefonu během jízdy udává…


Název článku: Na českých silnicích zemře ročně 80 nepřipoutaných osob 31. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 20. srpna 2020, Praha Použití bezpečnostní pásů násobně zvyšuje šanci na přežití. Osoby nepřipoutané bezpečnostním pásem se v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice každoročně významně podílí jak na množství všech usmrcených, tak zraněných osob. V automobilovém světě se bezpečnostní pásy, jako součást povinné výbavy vozu, poprvé objevily v sériové produkci u modelů jedné ze švédských automobilek již v roce 1959. V tehdejším…


Název článku: Počet elektrokol roste, řada z nich má tuning, který není v provozu legální 19. 8. 2020

Nalezeno v sekci: články

Kromě pozitiv, která tento boom přináší, se zvyšuje i podíl elektrokol na nehodách s účastí cyklisty. BESIP proto varuje před úpravami výkonu a rychlosti elektrokola nad limit povolený na pozemních komunikacích. „Elektrokolo opatřené tuningem, čipem, odblokováním omezovače či jakýmkoli jiným zásahem, které umožní elektropohonu pomáhat nad 25 km/h, není technicky způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Jinými slovy řečeno s takovým dopravním prostředkem nelze jet po…


Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…


Název článku: Meziroční srovnání nehodovosti mladých řidičů do 24 let 3. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Přes snížené počty dopravních nehod s fatálními důsledky, zůstávají v meziročním srovnání mladí řidiči nejrizikovější skupinou řidičů. Způsobili 9 % nehod a 15 % úmrtí. Vinou mladých řidičů do 24 let bylo usmrceno 84 osob (meziročně o 10 méně, tj. -11 %), dalších 272 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 125 méně, tj. -32 %). Nejvyšší podíl „bodovaných“ řidičů byl potom evidován u řidičů ve věku 24 let.   Mladí řidiči do 24 let zaviní každoročně kolem…


Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Výzva k přijetí opatření v oblasti bezpečnosti nákladních vozidel 9. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 26. 5. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC Čtvrtina (25 %) úmrtí na silnicích v Evropské unii je podle ETSC, autora nové zprávy o bezpečnosti silniční nákladní dopravy, důsledkem nehody s účastí nákladního vozidla. Podle nové analýzy přišlo v roce 2018 o život 3 310 lidí při silničních nehodách zaznamenaných policií s účastí těžkého nákladního vozidla (HGV) s hmotností 3,5 tun nebo více, a to ve 27…


Název článku: Během nouzového stavu přišlo na silnicích o život 76 osob - tisková zpráva 29. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

„Z předběžných denních statistik jsme zmapovali období od 13. března do 17. května, které jsme porovnali s nehodovostí od roku 2010. V případě těžce a lehce zraněných osob byly v letošním roce evidovány nejnižší počty. Méně osob než v letošním roce bylo usmrceno jen v roce 2017 (72). Data jsou zatím předběžná, pro relevantnější závěry je nutno se do dat podívat s odstupem a podrobněji. Plánujeme využít mimo jiné nepřímé ukazatele bezpečnosti…


Název článku: Polovina mrtvých na silnicích: chodci, motocyklisté a cyklisté 18. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V období leden-duben 2020 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice usmrceno 144 osob (meziročně o 10 více, tj. +7 %), dalších 451 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 130 méně, tj. -22 %). Počet obětí významně neklesl ani v době nouzového stavu a omezení pohybu. Pozitivní vývoj lze sledovat pouze u těžkých zranění, kterých výrazně ubylo.    „Statistiky následků dopravní nehodovosti za první čtyři měsíce nelze považovat za uspokojivé. …


Název článku: 30 % cyklistů zavinilo nehody pod vlivem alkoholu 13. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 bylo na pozemních komunikacích v důsledku dopravních nehod usmrceno 36 a těžce zraněno 309 cyklistů. Historicky se jedná o nejnižší počet usmrcených a těžce zraněných cyklistů. V počtu usmrcených cyklistů byly v uplynulých letech naplněny předpoklady Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (NSBSP), což však neplatilo v případě cyklistů těžce zraněných.  „V roce 2019 došlo k meziročnímu poklesu počtu usmrcených cyklistů o 2 …


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Počet dopravních nehod po omezení pohybu klesl téměř na polovinu, mrtvých ale výrazně neubylo 26. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019. Prosíme řidiče, aby na vzájemnou ohleduplnost a solidaritu nezapomínali ani…


Název článku: Dvě třetiny motocyklistů byly usmrceny vlastní vinou 9. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Samostatné oddělení BESIP, součást Ministerstva dopravy, je hlavní koordinační subjekt bezpečnosti silničního provozu v ČR a expertní orgán v oblasti působení na lidského činitele. Rok 2019: 75 usmrcených, 413 těžce zraněných motocyklistů Motocyklisté patří spolu s chodci a cyklisty k tzv. zranitelným účastníkům silničního provozu. V období let 2012-2019 bylo usmrceno 625 motocyklistů, tj. oproti stanoveným předpokladům o 159 více (+34 %) – druhý nejvyšší relativní rozdíl ze…


Název článku: Na železničních přejezdech neumírají jen řidiči 5. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 bylo na železničních přejezdech evidováno 398 nehod (meziročně +10), 19 usmrcených (0) a 129 zraněných osob (+20). Při srážkách s vlakem (152 nehod) bylo usmrceno 18, těžce zraněno 13 a lehce zraněno 72 osob. Nejvíce těchto nehod bylo evidováno v lednu a v červenci. Zatímco v lednu byly při 21 nehodách zraněny 3 osoby lehce a jedna osoba těžce, v červenci byly následky daleko závažnější - 6 usmrcených osob, 2 osoby těžce a 19 osob zraněných lehce.…


Název článku: V Helsinkách a Oslu nezemřel vloni žádný cyklista ani chodec (a co Praha?) 27. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v loňském roce milníku: žádný usmrcený chodec ani cyklista. V Norsku nebylo usmrceno ani jedno dítě (pozn. 0-15 let). Tato země s 20 usmrcenými na milion obyvatel patří k nejbezpečnějším zemím v Evropě. Byl zde také evidován největší pokles usmrcených v důsledku dopravních nehod od roku 2010. Je tedy zřejmé, že i země, které již patří v uvedeném relativním srovnání na špici, se mohou neustále posouvat. V Oslu…


Název článku: V lednu zemřelo na silnicích 34 lidí, narostl počet obětí mezi chodci a seniory 17. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letošní rok začal na silnicích špatnou bilancí. Oproti loňskému lednu výrazně vzrostl počet usmrcených chodců a rovněž seniorů nad 65 let. Zabíjela především nepřiměřená rychlost, jako viníci se na nehodách výrazně podíleli mladí řidiči. Na silnicích už během prvního měsíce roku zemřelo 34 lidí, 98 bylo těžce zraněno. Negativní bilance lednových smrtelných nehod znamená, že se Česká republika výrazně vzdaluje cílům stanoveným vládní Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Letošní…


Název článku: Každá 6. osoba byla loni usmrcena při srážce se stromem 14. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 zemřelo v důsledku srážky se stromem na českých silnicích 93 lidí. Jde o 17% všech usmrcených osob při dopravních nehodách.   „Srážky se stromy vykazují dlouhodobě vysokou závažnost a patří k největším zabijákům na našich silnicích. Přitom jde o nehody, jejichž následky můžeme výrazně omezit umístěním svodidel v rizikových lokalitách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Po třech letech, kdy jsme evidovali vždy maximálně 75…


Název článku: Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně 30. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010 počet usmrcených cyklistů osmkrát pomaleji než počet usmrcených osob v motorových vozidlech. (1) ETSC požaduje…


Název článku: Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující 28. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

28. ledna 2020, Praha, Tisková zpráva Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikací usmrceno 16 a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) předpokládala,…


Název článku: Zimní pneumatiky nejsou vždy samozřejmostí 19. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

Z nehod, které šetřilo Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., (CDV) v rámci projektu Hloubková analýza dopravních nehod (HADN; www.vyzkumnehod.cz), je zřejmé, že hlavním faktorem, na kterém závisí směrová stabilita vozidla, je tzv. adheze. To je interakce pneumatiky vozidla s vozovkou, která je do značné míry závislá na kvalitě/stavu/druhu pneumatik.   Zimní pneumatika má oproti letní pneumatice hrubší vzorek, jemné lamelování a je tvořena z …


Název článku: Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5 000 životů 16. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

11. 12. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5 000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance. EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s…


Název článku: Počet usmrcených na silnicích již překročil strategický předpoklad 15. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-září 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 405 a těžce zraněno 1 599 osob. V případě usmrcených osob se jedná o 3. nejnižší počet (po letech 2016 a 2017), v oblasti těžce zraněných osob jde o historické minimum. Dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 nemělo být v roce 2019 usmrceno více než 362 osob. Uvedený předpoklad byl překročen již v průběhu měsíce září. „Přestože se nedaří v posledních…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Nalezeno v sekci: aktuality NSBSP


Název článku: Mladí řidiči ročně usmrtí na 100 osob, problémem je alkohol! 29. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

Mladí řidiči zaviní každoročně více než 10 tisíc nehod, v roce 2018 bylo evidováno 10 051 takových nehod. Vinou mladých řidičů bylo usmrceno 94 osob (meziročně o 7 více, tj. +8 %), dalších 397 osob bylo těžce zraněno (meziročně o 50 více, tj. +14 %). Meziroční nárůst usmrcených vinou mladých řidičů byl zapříčiněn zejména tragickým listopadem, kdy byla prakticky každá 3. osoba (31 %, 17 usmrcených) usmrcena právě mladým řidičem. Alkohol a drogy: každá 5. smrtelná nehoda „V …


Název článku: Počet srážek se zvěří se za 5 let téměř zdvojnásobil 27. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii České republiky, od roku 2010 dochází každoročně k nárůstu počtu těchto nehod. V důsledku těchto nehod byly v roce 2018 usmrceny 3 osoby, dalších 19 osob bylo těžce a 150 osob zraněno lehce. „Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká Mgr. Tomáš Neřold M…


Název článku: Vlastní vinou zemřela na silnicích jen necelá pětina chodců 6. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 3 532 nehod s účastí chodců, meziročně o 112 více (+3,3 %). Při těchto nehodách bylo usmrceno 113 chodců (meziročně o 12 více, tj. +11,9 %), dalších 517 chodců bylo těžce zraněno (pozn. historicky nejméně). Každá 5. usmrcená osoba byla v roce 2018 chodcem! V období let 2012-2018 bylo usmrceno 848 chodců, tj. oproti stanoveným předpokladům Národní strategií bezpečnosti silničního provozu o 81 více (+11 %). Těžce zraněno pak bylo 4 084 chodců, o 125 více (+3 %). …


Název článku: Pětinový nárůst srážek s vlakem na železničních přejezdech - jak řešit krizové situace? 1. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-červen 2019 bylo při srážkách s vlakem na železničních přejezdech evidováno 84 nehod (meziročně o 14 více, tj. +20 %), při kterých bylo 5 osob usmrceno (meziročně o 3 méně, tj. -38 %), 6 těžce (meziročně o 1 méně, tj. -14 %) a 22 lehce zraněno (meziročně o 1 méně, tj. -4 %). Řešení krizových situací na železničních přejezdech  „Na základě analýz nehodovosti a dosavadních znalostí byly vytvořeny krátké filmové spoty, které se zaměřily na nejčastější…


Název článku: Irsko je příkladem v řešení bezpečnosti silničního provozu 16. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Evropská rada bezpečnosti dopravy (European Transport Safety Council) uděluje každoročně cenu PIN (Road Safety Performance Index). Letos tuto cenu získalo Irsko – za dlouhodobé zlepšování bezpečnosti silničního provozu na základě strategického plánování na vládní úrovni. Ocenění v Bruselu dne 19. 6. 2019 převzal irský ministr dopravy, turismu a sportu Shane Ross. Ve smyslu úmrtnosti (počtu usmrcených při dopravních nehodách na 1 milion obyvatel) bylo Irsko v roce 2010 na sedmém místě v…


Název článku: Během letních prázdnin bylo na silnicích v ČR usmrceno vždy více než 100 osob! 3. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Každoročně je během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice více než 100 osob, dalších více než 500 osob je pak těžce zraněno. „Prázdniny si v uplynulém roce vyžádaly 115 usmrcených a 563 těžce zraněných osob, v roce 2017 pak 101 usmrcených a 504 těžce zraněných (pozn. historicky nejméně),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává:…


Název článku: vyzkumnehod.cz: Smrtelná dopravní nehoda zachycena na videu 21. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV) rozvíjí několik let projekt Hloubková analýza dopravních nehod. Dopravní nehody se zraněním jsou týmem specialistů na dopravní infrastrukturu, automobilovou techniku a psychologů detailně analyzovány. Z každé nehody se eviduje až 3 000 záznamů, jedním z cílů je spolupráce se subjekty, které výsledky výzkumu dále využívají. Jedná se o vlastníky nebo správce komunikací, konstruktéry dopravních prostředků, samostatné oddělení BESIP…


Název článku: Bezpečnější cesty, bezpečnější města: Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu ve městech v EU 18. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

10. 06. 2019, European Transport Safety Council Ve městech a obcích (neboli v intravilánu) žije více než 70 % obyvatel Evropské unie. Jedná se proto o místa, kde začíná a končí většina cest. V centrech měst se zároveň střetávají různé potřeby účastníků provozu. Narůstají nároky na kvalitní infrastrukturu pro pěší a cyklisty, nové formy mobility, snížení znečištění a další. Mezi těmito potřebami není bezpečnost vždy na prvním místě – a počty úmrtí a zranění neklesají stejně rychle jako na…


Název článku: Nárazové zkoušky automobilů: K reálným nehodám dochází i v mnohem vyšších rychlostech! 7. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

5. 6. 2019, tisková zpráva Centrum dopravního výzkumu, v.v.i. (CDV)   Cena, spolehlivost, druh paliva, značka, spotřeba… to jsou hlavní faktory, které zvažují lidé při pořízení nového vozidla. Bezpečnost bývá zpravidla na chvostu, důvodů je nepochybně celá řada. Více než 20 let již nezávislé konsorcium European New Car Assessment Programme (Euro NCAP) provádí tzv. crashtesty, resp. nárazové zkoušky automobilů. Podle výsledků těchto nárazových testů je vozidlům udělováno hodnocení, jehož…


Název článku: Zkvalitnění ponehodové péče: systém rendez-vous 23. 5. 2019

Nalezeno v sekci: články

Projekt REVIVE mapuje osvědčené postupy v oblasti zdravotnické záchranné služby a hasičského záchranného sboru ve 28 zemích Evropské unie. Cílem projektu je zlepšit ponehodovou péči složek integrovaného záchranného systému s cílem zmírnit následky dopravních nehod. Tyto aktivity přispívají k podpoře potřeby koordinovaného celoevropského úsilí v řešení závažných dopravních nehod. Systém rendez-vous funguje následovně: - Zaprvé k nehodě vyjíždí vozidlo záchranné služby s lékařem (bez…


Název článku: Dotazník - blikající zelená na semaforu 21. 5. 2019

Nalezeno v sekci: aktuality

Z posledního šetření CDV vyplývá, že cca 55 % cyklů na křižovatkách řízených světelnou signalizací se neobejde bez dopravního přestupku (jízda na červenou 15 % nebo žlutou 30 %). To znamená, že více jak 1/2 cyklů se neobejde bez dopravního přestupku. Tito řidiči vystavují sebe i ostatní účastníky silničního provozu riziku konfliktu nebo dopravní nehody. Jde o problém řidičů nebo je vhodné zvážit modifikaci signálu svetelné signalizační soustavy? Co si o tom myslíte Vy? Zapojte se do naší…


Název článku: Detekce nepřipoutaných osob na všech sedadlech již od září 2019 6. 5. 2019

Nalezeno v sekci: články

16. 04. 2019, tisková zpráva European Transport Safety Council Evropská unie formálně odsouhlasila novelu předpisu EHK OSN, který bude od září 2019 vyžadovat u všech nových vozidel upozornění na nezapnuté bezpečnostní pásy na všech předních i zadních sedadlech. Dosavadní předpisy EU, platné od roku 2009, vyžadovaly upozornění na nezapnutý bezpečnostní pás pouze na sedadle řidiče. Na předních sedadlech bude systém detekovat obsazenost a v případě nezapnutí pásu spustí při nastartování…