Výsledky hledání

Název článku: Motocyklová sezona začíná, bohužel letos za 1. Q již sedm motocyklistů zemřelo 6. 4. 2021

Nalezeno v sekci: články

Je třeba začít pozvolna a opatrně. Riziko spočívá v tom, že silnice jsou studené, což způsobuje špatnou přilnavost pneumatik a stále na nich leží spousta nečistot, prachu i štěrku po zimních údržbách. Důležitá je příprava motocyklu před „nejen“ první cestou: Jednou z nejdůležitějších věcí při kontrole motorky jsou brzdy, protože pokud chcete svou motorku co nejefektivněji zpomalit, tak zkrátka brzdy musí být funkční. Nepodceňujte jejich kontrolu. Zaměřte se na brzdové destičky a…


Název článku: Vláda schválila novou strategii BESIP 5. 1. 2021

Nalezeno v sekci: články

Podobně jako další státy Evropské unie i Organizace spojených národů by toho Česká republika měla dosáhnout v roce 2030. Strategie BESIP 2021-2030 navazuje na Národní strategii bezpečnosti silničního provozu 2011-2020. Realizována bude prostřednictvím akčních plánů, které budou nově definovány vždy na dvouletá období. „Loňský rok sice přinesl výrazné snížení počtu smrtelných nehod na silnicích, kterých bylo historicky nejméně, musíme ale vnímat, že k tomu přispěla i nižší intenzita…


Název článku: K pětině smrtelných nehod chodců dochází na vyznačených přechodech 20. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Vysoký počet usmrcených chodců však nemá souvislost pouze s nedáním přednosti chodci na vyznačeném přechodu. Na tragických nehodách s účastí chodců se významně podílí také nepozornost řidičů i samotných chodců.   Od letošního ledna do září nepřežilo střet s vozidlem již 62 chodců, což je meziročně vyšší počet úmrtí o 5 osob. Chodci se na všech usmrcených i těžce zraněných osobách podílejí v letošním roce zatím 17 procenty. V minulém roce vyhaslo při 3 265…


Název článku: Kampaň „Nenech se ovlivnit“ cílí na alkohol a drogy u mladých řidičů 12. 10. 2020

Nalezeno v sekci: články

Cílem projektu je motivovat mladé lidi, kteří se účastní akcí s konzumací alkoholu a návykových látek, aby si uvědomili závažná rizika řízení vozidla pod vlivem a chránili své kamarády a blízké tím, že nebudou alkohol a drogy za volantem akceptovat. Kampaň je zaměřena na mladé řidiče, patřící do rizikové skupiny účastníků silničního provozu a na jeden z nejrizikovějších faktorů u této skupiny – řízení pod vlivem alkoholu a drog. „Jízda z hudební akce nebo party pod vlivem návykových látek…


Název článku: Povinný systém podporující dodržování rychlostních limitů (ISA) ve vozidle 30. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 28. září 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) ETSC a koalice organizací zaslaly členským státům EU znepokojení ohledně návrhů technických specifikací pro inteligentní přizpůsobení rychlosti (ISA), povinnou novou bezpečnostní technologii pro nová vozidla, která má být zavedena od roku 2022. Nepřiměřená rychlost je stále jedním z největších zabijáků na našich silnicích, jak potvrzují nejnovější údaje z Německa. Přibližně třetina…


Název článku: Nehodovost řidičů nákladních automobilů 27. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nákladní vozidla jsou na dálnicích nebezpečnější vice než na jiných komunikacích při nehodách. Zapříčiní 39 % nehod se smrtelnými následky a 27 % nehod s těžkým zraněním. Na tomto typu komunikace tedy mají nákladní vozidla vysoký podíl na nejzávažnějších následcích nehod. Nejhorším místem je úsek dálnice D1 kolem Brna, kde kamiony bourají častěji. Na silnicích 1. tříd se jako viníci podílí na nehodách s úmrtím 10 %, na silnicích 2. tříd 8 % a na silnicích 3. tříd 6 %. „Mezi…


Název článku: Agresivita na silnicích - co s ní? 18. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

BESIP ve spolupráci s Českou asociací pojišťoven a Policií ČR spouští  novou preventivní kampaň „AGRESIVITA ZABÍJÍ“. Agresivita za volantem může mít tragické následky. Češi často jezdí rychle, nedodržují bezpečnou vzdálenost a občas ani nedávají přednost, kde by měli. Málokdo si ale uvědomuje, že nebezpečné jsou reakce ostatních řidičů na tyto situace. 7 z 10 řidičů se alespoň někdy nechá vyprovokovat k agresivní jízdě. Živý přenos můžete sledovat zde: (https://www.ceskenoviny.cz…


Název článku: Jak ovlivňuje vodorovné dopravní značení jízdu ve směrovém oblouku? 1. 9. 2020

Nalezeno v sekci: články

Ve směrových obloucích na dvoupruhových, směrově nerozdělených silnicích se používají různé formy vodorovného dopravního značení bez znalosti jeho skutečného vlivu na chování řidičů. Cílem studie bylo zaplnění této mezery prostřednictvím pilotního vyhodnocení vlivu dělící čáry a vodících čar na rychlost a trejektorii jízdy v šesti směrových obloucích. Data byla získána z kalibrovaného videozáznamu ve stavu před a po realizaci vodorovného dopravního značení. Z výsledku vyplynul pokles rychlosti…


Název článku: Během pandemie došlo na silnicích v EU k 36% poklesu úmrtí 13. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 9. 7. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  Podle nové zprávy Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC) ukazují předběžné údaje z 25 členských států EU, že v dubnu 2020 došlo v průměru k 36% poklesu počtu úmrtí na silnicích ve srovnání s průměrem za stejný měsíc v předchozích třech letech. Nejvyšší snížení počtu úmrtí na silnicích bylo zaznamenáno v Itálii (84 %), následované Belgií, Španělskem, Francií a Řeckem s poklesem o více než…


Název článku: BESIP spouští kampaň k bezpečnosti pracovníků 1. 7. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letní prázdniny jsou každoročně nejrizikovějším obdobím z pohledu bezpečnosti na silnicích. Vzhledem k intenzivní výstavbě a opravám na silniční síti se BESIP letos zaměří na prevenci a bezpečnost jízdy v dopravním omezení. Chce řidiče upozornit na ohleduplnost k silničářům, kteří na stavbách pracují. K tomu spouští novou kampaň „Nejsme ve válce, musíme to všichni přežít“. „O letošních prázdninách bude na silnicích probíhat hodně oprav, do toho stavíme nové dálnice a modernizujeme D1.…


Název článku: Cena za bezpečnost na silnicích pro Estonsko, Česko si o 3 příčky polepšilo 19. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Tisková zpráva 17. 6. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Estonsko, Řecko, Litva, Lotyšsko a Portugalsko od roku 2010 nejvíce snížily počet usmrcených. Estonsko obdrželo cenu Evropské rady pro bezpečnost dopravy roku 2020 za index bezpečnosti silničního provozu. Počet úmrtí na silnicích na Maltě a v Nizozemsku byl v roce 2019 vyšší než v roce 2010. Cíl EU snížit do roku 2020 počet úmrtí na silnicích o polovinu nebude pravděpodobně splněn. Pobaltské…


Název článku: Vývoj vybraných NUB v posledních letech (2018-2019) 10. 6. 2020

Nalezeno v sekci: články

Co jsou nepřímé ukazatele bezpečnosti? Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu slouží ke sledování chování účastníků nebo vlastností komunikace, u kterých je prokázána souvislost s bezpečností silničního provozu. Sledují se základní a doplňkové nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu. Nepřímé ukazatele bezpečnosti silničního provozu (dále také jen NUB), které jsou sbírány v rámci České republiky dlouhodobě jako základní nepřímé ukazatele jsou rychlosti vozidel, poutání…


Název článku: Modely bezpečnostních zón pro jízdu autonomních vozidel 21. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Autonomní vozidla během jízdy neustále monitorují své okolí, detekují objekty a případné překážky, na které dle daných algoritmů reagují. Úzce souvisejícím faktorem je rychlost vozidla, jež je dynamicky měněna podle výpočtu brzdné dráhy tak, aby vozidlo bylo schopné včas zabránit kolizi. Tento přístup zabezpečení patří mezi jeden z nejdůležitějších předpokladů zavedení autonomních vozidel do běžného provozu. Matematické aparáty založené na modelování nejrůznějších jevů s jistým typem vágnosti…


Název článku: Krize jako příležitost ke změně bezpečnosti silničního provozu 5. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)    Antonio Avenoso, výkonný ředitel ETSC   Minulý měsíc jsem s hrůzou, strachem a zděšením sledoval zprávy z Itálie, mé domovské země, kde úmrtí na COVID-19 každých pár dní odpovídaly ročním úmrtím na silnicích v naší zemi. Systém nouzové péče byl ochromen, nastal dramatický nedostatek ochranných prostředků. Nejhorší však bylo, kolik rodin bylo zničených. Ekonomické náklady? V této fázi nepodstatné. Píši to…


Název článku: Od začátku roku zemřelo už 20 motocyklistů, jde o nejhorší bilanci za více než deset let 4. 5. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letos zemřelo na silnicích už 20 motocyklistů, z toho 14 jen za duben. Jde o nejhorší bilanci úmrtí motorkářů od roku 2007. Tragická statistika za první čtyři měsíce roku je o to více alarmující, že v březnu a dubnu byla v platnosti omezení pohybu v souvislosti s koronavirovou krizí. Teplé a slunečné počasí přesto přilákalo na silnice vysoký počet motocyklistů. Nepřiměřená rychlost, nevyježděnost řidičů jednostopých vozidel v jarním období  a špatný odhad stavu a…


Název článku: Bruslař: chodec nebo cyklista? 28. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Odpověď vymezuje ustanovení §2 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů: „Chodec je i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo,…


Název článku: Řidiči by si měli o Velikonocích dát pozor na rychlost, sváteční řidiče a zvýšený pohyb cyklistů 9. 4. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letošní Velikonoce budou, kvůli probíhající pandemii, na silnicích jiné než obvykle. Provoz v důsledku vyhlášeného nouzového stavu významně polevil. Téměř letní počasí ale přivede na silnice zvýšený počet cyklistů a motocyklistů. Policie se bude nadále zaměřovat na dodržování rychlosti. Řidiči by měli být vzájemně ohleduplní také proto, že se dá v provozu očekávat větší počet motoristů, kteří delší dobu neřídili.   „Řada lidí z aktivní populace pracuje v těchto dnech z…


Název článku: Počet dopravních nehod po omezení pohybu klesl téměř na polovinu, mrtvých ale výrazně neubylo 26. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Během prvního týdne omezení volného pohybu, které vláda přijala v boji proti šíření koronavirové infekce, zemřelo na českých silnicích pět lidí. Menší hustota osobní dopravy přinesla o polovinu méně nehod i výrazně méně zranění. Počet smrtelných nehod ale bohužel ani na prázdnějších silnicích výrazně neklesl. Ukazuje to porovnání statistiky policie z týdne 16.3. – 22.3. se stejným obdobím v letech 2017 – 2019. Prosíme řidiče, aby na vzájemnou ohleduplnost a solidaritu nezapomínali ani…


Název článku: Představení projektu Nezávodím.cz u příležitosti představení nové sezóny virtuálních závodů Mercedes-Benz Virtual GP 2020 24. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Projekt projekt probíhá ve spolupráci s BESIP. Nezávodím.cz – Nezávodím na silnici Projekt Nezávodím.cz je kampaň za bezpečnost na silnicích zaměřenou na mladé a začínající řidiče jako součást letošního šampionátu Mercedes-Benz Virtual GP 2020. Tuto iniciativu spouští organizátoři Virtual GP, kteří hodlají využít své zkušenosti a možnosti a zaměřit se na osvětu mladé generace, a to ve spolupráci s BESIP. Na projektu se dále podílí také značka Mercedes-Benz a společnost ESET.  …


Název článku: Téměř půl milionu řidičů v bodovém systému, 40 tisíc je vybodovaných 23. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Nejvíce „vybodovaných“ řidičů bylo evidováno ve Středočeském kraji (5 489), následoval Moravskoslezský (5 399) a Ústecký kraj (4 917). Muži vs. ženy Co do podílu obyvatel v České republice mají mírnou převahu ženy, které tvoří 51 % obyvatel. Ačkoli se může na první pohled zdát, že ženy-řidičky tvoří na silnicích minoritu, jsou na všech řidičích zastoupeny 45 %. Jak je to z pohledu evidovaných bodů? Poměr bodovaných mužů a žen se od výše uvedených evidencí výrazně liší. Aktuálně je v…


Název článku: Dvě třetiny motocyklistů byly usmrceny vlastní vinou 9. 3. 2020

Nalezeno v sekci: články

Samostatné oddělení BESIP, součást Ministerstva dopravy, je hlavní koordinační subjekt bezpečnosti silničního provozu v ČR a expertní orgán v oblasti působení na lidského činitele. Rok 2019: 75 usmrcených, 413 těžce zraněných motocyklistů Motocyklisté patří spolu s chodci a cyklisty k tzv. zranitelným účastníkům silničního provozu. V období let 2012-2019 bylo usmrceno 625 motocyklistů, tj. oproti stanoveným předpokladům o 159 více (+34 %) – druhý nejvyšší relativní rozdíl ze…


Název článku: V Helsinkách a Oslu nezemřel vloni žádný cyklista ani chodec (a co Praha?) 27. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Dvě evropská hlavní města, Helsinky a Oslo, dosáhla v loňském roce milníku: žádný usmrcený chodec ani cyklista. V Norsku nebylo usmrceno ani jedno dítě (pozn. 0-15 let). Tato země s 20 usmrcenými na milion obyvatel patří k nejbezpečnějším zemím v Evropě. Byl zde také evidován největší pokles usmrcených v důsledku dopravních nehod od roku 2010. Je tedy zřejmé, že i země, které již patří v uvedeném relativním srovnání na špici, se mohou neustále posouvat. V Oslu…


Název článku: V lednu zemřelo na silnicích 34 lidí, narostl počet obětí mezi chodci a seniory 17. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Letošní rok začal na silnicích špatnou bilancí. Oproti loňskému lednu výrazně vzrostl počet usmrcených chodců a rovněž seniorů nad 65 let. Zabíjela především nepřiměřená rychlost, jako viníci se na nehodách výrazně podíleli mladí řidiči. Na silnicích už během prvního měsíce roku zemřelo 34 lidí, 98 bylo těžce zraněno. Negativní bilance lednových smrtelných nehod znamená, že se Česká republika výrazně vzdaluje cílům stanoveným vládní Národní strategií bezpečnosti silničního provozu. Letošní…


Název článku: Každá 6. osoba byla loni usmrcena při srážce se stromem 14. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

V roce 2019 zemřelo v důsledku srážky se stromem na českých silnicích 93 lidí. Jde o 17% všech usmrcených osob při dopravních nehodách.   „Srážky se stromy vykazují dlouhodobě vysokou závažnost a patří k největším zabijákům na našich silnicích. Přitom jde o nehody, jejichž následky můžeme výrazně omezit umístěním svodidel v rizikových lokalitách,“ řekl vedoucí oddělení BESIP ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Po třech letech, kdy jsme evidovali vždy maximálně 75…


Název článku: Zimní cesty 7. 2. 2020

Nalezeno v sekci: články

Jak vybavit auto Některé věci jsou povinné, některé je lepší mít, než nemít. Pojďme si projít předměty, které vám v autě celý kufr nezaberou, ale když přijde na lámání chleba, budete vděční, že je máte.  Vhodné pneumatiky Naprostou nutností jsou zimní pneumatiky s hloubkou dezénu minimálně 4 mm. Ty zajistí i na ledu či sněhu dobrou přilnavost a zkrátí brzdnou dráhu. Dostatek paliva  V zimě je zvýšené riziko, že zůstanete stát v koloně.…


Název článku: Fatální nehody chodců a cyklistů klesají v EU velmi pozvolně 30. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

30. 1. 2020, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC)  V letech 2010 až 2018 bylo na silnicích EU usmrceno nejméně 51 300 chodců a 19 450 cyklistů Pokles usmrcených cyklistů je osmkrát pomalejší než pokles usmrcených osob v motorových vozidlech Podle aktuálně zveřejněné zprávy Evropské rady bezpečnosti v dopravě (ETSC), klesá od roku 2010 počet usmrcených cyklistů osmkrát pomaleji než počet usmrcených osob v motorových vozidlech. (1) ETSC požaduje…


Název článku: Následky nehod nepřipoutaných dětí jsou alarmující 28. 1. 2020

Nalezeno v sekci: články

28. ledna 2020, Praha, Tisková zpráva Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. V uplynulém roce bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikací usmrceno 16 a těžce zraněno 113 dětí. Historicky byl evidován nejnižší počet těžce zraněných dětí, nejvyšší byl naopak počet tragických nehod, při kterých byly usmrceny v jednom vozidle dvě děti. Celkem došlo ke čtyřem takovým nehodám. Národní strategie bezpečnosti silničního provozu (dále jen „NSBSP“) předpokládala,…


Název článku: Nulová tolerance alkoholu by mohla na silnicích ročně zachránit až 5 000 životů 16. 12. 2019

Nalezeno v sekci: články

11. 12. 2019, Brusel, tisková zpráva Evropské rady bezpečnosti dopravy (ETSC) Evropská unie by měla v roce 2020 jako součást balíčku opatření, která každoročně přispějí ke snížení až 5 000 úmrtí na silnicích (souvisejících s alkoholem), zavést hranici nulové tolerance. EU si nedávno stanovila cíl snížit do roku 2030 počet úmrtí a vážných zranění na silnicích o polovinu. Podle odhadů Evropské komise bude čtvrtina z 25 000 úmrtí na silnicích EU každý rok pravděpodobně spojena s…


Název článku: Počet usmrcených na silnicích již překročil strategický předpoklad 15. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-září 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 405 a těžce zraněno 1 599 osob. V případě usmrcených osob se jedná o 3. nejnižší počet (po letech 2016 a 2017), v oblasti těžce zraněných osob jde o historické minimum. Dle Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 nemělo být v roce 2019 usmrceno více než 362 osob. Uvedený předpoklad byl překročen již v průběhu měsíce září. „Přestože se nedaří v posledních…


Název článku: V důsledku nepřiměřené rychlosti umírají také nevinní (spolujezdci, chodci a další) 3. 10. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období let 2012-2018 bylo v ČR v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 1 547 osob, tj. oproti stanoveným předpokladům o 337 méně (-18 %). Těžce zraněno pak bylo 5 249 osob, o 1 010 méně (-16 %). „V roce 2018 bylo v důsledku nepřiměřené rychlosti na pozemních komunikacích v ČR usmrceno 218 a těžce zraněno 713 osob,“ říká Mgr. Tomáš Neřold, M.A., vedoucí Samostatného oddělení BESIP Ministerstva dopravy a dodává: „Předpoklad Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011-2020 …


Název článku: Letos usmrceno historicky nejméně chodců 13. 9. 2019

Nalezeno v sekci: články

V období leden-srpen 2019 bylo v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích usmrceno 43 a těžce zraněno 259 osob, v obou případech se jedná o historicky nejnižší počty. Chodci se tak na všech usmrcených osobách podíleli v letošním roce 12 %, na těžce zraněných pak 18 %, v uplynulém roce činil podíl 20 % v případě usmrcených a 21 % u těžce zraněných osob. „Dosavadní bilance naznačuje, že by mohly být v letošním roce v oblasti chodců předpoklady…


Název článku: Počet srážek se zvěří se za 5 let téměř zdvojnásobil 27. 8. 2019

Nalezeno v sekci: články

V roce 2018 bylo evidováno 12 871 nehod s lesní zvěří a domácím zvířectvem, což je nejvíce v historii České republiky, od roku 2010 dochází každoročně k nárůstu počtu těchto nehod. V důsledku těchto nehod byly v roce 2018 usmrceny 3 osoby, dalších 19 osob bylo těžce a 150 osob zraněno lehce. „Ačkoli závažnost těchto nehod nepatří k nejvyšším, většinou se jedná převážně o nehody s hmotnou škodou, nárůst počtu srážek se zvěří je alarmující,“ říká Mgr. Tomáš Neřold M…


Název článku: Během letních prázdnin bylo na silnicích v ČR usmrceno vždy více než 100 osob! 3. 7. 2019

Nalezeno v sekci: články

Každoročně je během letních prázdnin, tzn. v období července a srpna, usmrceno v důsledku dopravních nehod na pozemních komunikacích v České republice více než 100 osob, dalších více než 500 osob je pak těžce zraněno. „Prázdniny si v uplynulém roce vyžádaly 115 usmrcených a 563 těžce zraněných osob, v roce 2017 pak 101 usmrcených a 504 těžce zraněných (pozn. historicky nejméně),“ říká Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v.v.i. a dodává:…


Název článku: Bezpečnější cesty, bezpečnější města: Jak zlepšit bezpečnost silničního provozu ve městech v EU 18. 6. 2019

Nalezeno v sekci: články

10. 06. 2019, European Transport Safety Council Ve městech a obcích (neboli v intravilánu) žije více než 70 % obyvatel Evropské unie. Jedná se proto o místa, kde začíná a končí většina cest. V centrech měst se zároveň střetávají různé potřeby účastníků provozu. Narůstají nároky na kvalitní infrastrukturu pro pěší a cyklisty, nové formy mobility, snížení znečištění a další. Mezi těmito potřebami není bezpečnost vždy na prvním místě – a počty úmrtí a zranění neklesají stejně rychle jako na…


Název článku: Chytré technologie omezí překračování rychlosti na evropských silnicích 18. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Mezi informace, které zveřejnila Evorpská rada pro bezpečnost dopravy, patří i závažnost nedodržování rychlostních limitů. Dle statistik se rychlost promítá také na následcích dopravních nehod. Proto se také jedná o chytrých technologiích umístěných ve vozidle, aby bylo možné zapezpečit vyšší bezpečnosti na silnicích. Centrum dopravního výzkumu má k dispozici statistiky i simulace, včetně dlouhodobého sledování nepřímých ukazatelů bezpečnosti silničního provozu, mezi které patří také rychlost.…


Název článku: Čtyřicátníci: nejohroženější skupina motocyklistů! 15. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Motocyklisté patří k nejzranitelnější účastníkům silničního provozu. Rok 2018 byl pro motocyklisty doslova tragický! Celkem bylo usmrceno 91 motocyklistů – nejvíce od roku 2010; meziročně bylo usmrceno o 27 motocyklistů více, tj. + 42 %! Uvedenou negativní bilanci podtrhuje také 488 těžce zraněných motocyklistů, meziročně o 70 více, tj. + 17 %. V roce 2018 byl evidován historicky nejvyšší (16,1 %) podíl motocyklistů na všech usmrcených osobách, přibližně každá 6. usmrcená osoba byla…


Název článku: Pětinu dětí usmrtili v loňském roce řidiči pod vlivem alkoholu! 4. 2. 2019

Nalezeno v sekci: články

Děti patří k nejohroženějším účastníkům silničního provozu. Vnímání rizik se u dětí ve srovnání s dospělými liší, resp. děti nejsou schopny si riziko dostatečně uvědomit a předvídat průběh událostí. Děti rovněž neumí na rizika v provozu optimálně reagovat. Reakční doba dětí je delší než reakční doba dospělých, resp. se reakční doba do cca 20 let zkracuje. Následně pak v důsledku stárnutí dochází k jejímu opětovnému prodlužování. Děti nejsou rovněž schopny správně odhadnout vzdálenost a…


Nalezeno v sekci: aktuality NSBSP


Nalezeno v sekci: aktuality NSBSP


Název článku: Aktualizace Národní strategie bezpečnosti silničního provozu 2011–2020 s platností od roku 2017 (a NSBSP) 1. 9. 2018

Nalezeno v sekci: články

Důvody pro aktualizaci V roce 2014 a ani v roce 2015 nebylo dosaženo předpokládaného snížení počtu usmrcených (v roce 2015 bylo usmrceno o 155 osob více, tzn. o 30 % víc, než byl strategický cíl). Pokles počtu těžce zraněných znamená, že realizovaná opatření neměla dostatečnou účinnost na snížení nejzávažnějších, smrtelných následků nehod. Snižování smrtelných následků nehod v EU je úspěšnější a ČR se tak posunuje mezi nejnebezpečnější evropské země (v roce 2009 byla ČR na 18. místě, v…


Název článku: Bezpečnostní otázky elektrických jízdních kol 2. 3. 2018

Nalezeno v sekci: články

Elektricky asistovaná jízdní kola, zvláště jejich rychlejší modely, které mohou dosáhnout rychlost až 45 km/h, vyvolávají politické otázky v členských státech EU, jako například v Německu a Nizozemsku (a v Belgii). Jedno ze čtyř jízdních kol prodávaných v Nizozemsku je buď klasické elektricky asistované jízdní kolo, nebo tzv. rychlé elektricky asistované jízdní kolo, které podléhá podobným právním předpisům jako mopedy. Podle oficiálních údajů je nyní v Nizozemsku kolem 1,4 milionu…


Název článku: Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních  komunikací pomocí optimalizace směrových  návrhových prvků 14. 12. 2017

Nalezeno v sekci: aktuality

Metodika zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních  komunikací pomocí optimalizace směrových  návrhových prvků Ing. Jiří Ambros, Ph.D. Kategorie – bezpečná komunikace, legislativa Metodika uvádí teoretický i praktický postup jedné z možností zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků. Je závěrečným výstupem projektu SAMO (Zvýšení samovysvětlitelnosti pozemních komunikací pomocí optimalizace směrových návrhových prvků) a čerpá z…


Název článku: Jízda s bezpečným odstupem 29. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Užití dopravních značek na území ČR Značka vyznačuje doporučenou vzdálenost pro vozidla jedoucí za sebou za příznivých dopravních a povětrnostních podmínek. Bezpečný odstup (č. V16) - Značka poskytuje základní informaci pro řidiče v otázce doporučené bezpečné vzdálenosti za sebou jedoucích vozidel. Značka je zpravidla doplněna příslušnou svislou dopravní značkou informující o počtu znaků, které by měl řidič vidět v prostoru za vpředu jedoucím vozidlem, a to ve vztahu k nejvyšší dovolené…


Název článku: Pracovní postup tvorby dopravní mikrosimulace 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod Modelování dopravního proudu je běžnou praxí dopravního inženýrství. Modely (funkce kapacity) uvedené v technických podmínkách (TP) využíváme pro řešení jednoduchých dopravních úloh, např.: stanovení kapacity křižovatek, jízdních pruhů, aj. V ČR však dosud neexistuje závazný technický předpis, který by definoval minimální požadavky na tvorbu, obsah a výstup simulace nebo modelu mimo specifika v technických podmínkách (TP). Četnost případů užití těchto nástrojů však na …


Název článku: Stanovení vlivu geometrie okružní křižovatky na rychlost průjezdu a bezpečnost 28. 11. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod Okružní křižovatky (OK) představují jeden z nejdynamičtěji rozšiřujících se typů křižovatek na silniční infrastruktuře v ČR. Tento typ křižovatky se realizuje jako novostavba, ale častěji jako přestavba stávající stykové nebo průsečné křižovatky. Ke stavbě OK se přistupuje především z pohledu propustnosti a čím dál častěji i z pohledu bezpečnosti. Bezpečnost vychází z geometrického uspořádání křižovatky, které má přímý vliv na trajektorii projíždějících…


Název článku: Evropská rada pro bezpečnost v dopravě (ETSC) uvádí způsoby, jak snižovat úmrtí při haváriích 18. 10. 2017

Nalezeno v sekci: články

Zpráva odhaluje, že při haváriích zemřelo v roce 2015 téměř 7 300 účastníků silničního provozu.  K více než 60 % těchto úmrtí dochází na pozemních komunikacích v extravilánu. Rozvržení pozemní komunikace a rychlostní limity, které důsledně odpovídají funkci dané pozemní komunikace, jsou dle studie dva nejvýznamnější faktory, které pomáhají snižovat počty úmrtí v několika evropských státech. Holandsko, jehož počty usmrcených při haváriích se pohybují pod průměrem, nyní podstupuje kroky k…


Název článku: Světový týden bezpečnosti silničního provozu OSN – nepřiměřená rychlost 18. 10. 2017

Nalezeno v sekci: články

  Obzvlášť nebezpečná je pak nepřiměřená rychlost ve směrových obloucích, to znamená v zatáčkách a v jejich bezprostředním okolí vysvětluje Jiří Ambros, vedoucí Oblasti hodnocení bezpečnosti a strategií v CDV. Tato situace je kritická především na silnicích I. a II. třídy v extravilánu, tedy na území ležícím mimo zastavěné území obce.   Výzkumní pracovníci z CDV se proto v rámci projektu SAMO (více viz http://samo.cdvinfo.cz/) zaměřili na ty části…


Název článku: Zablokovaný přístup vozidel integrovaného záchranného systému při dopravní nehodě 20. 9. 2017

Nalezeno v sekci: články

V Německu se v pondělí 3. 7. 2017 odehrála tragická nehoda autobusu, která poukazuje na význam zákonné povinnosti vytvořit v případě kolony jeden průjezdní pruh pro vozidla s přednostním právem jízdy. Němečtí politici vyzvali k upravení některých pravidel silničního provozu, jelikož tvrdí, že někteří zvědaví řidiči mohou být příčinou tragického úmrtí 18 seniorů, protože zablokovali přístup vozidlům integrovaného záchranného systému k hořícímu autobusu na bavorské dálnici. Autobus vezl seniory…


Název článku: Analýza provozní rychlosti dopravního proudu v extravilánu 31. 5. 2017

Nalezeno v sekci: články

Úvod do problematiky Při budování dopravní infrastruktury se řídíme požadavky, které má komunikace v budoucnu plnit. Každé jednotlivé spojení je dané objemem přepravy a zajištěním požadované rychlosti (předpokládá se návrhová). Na již vybudované dopravní infrastruktuře naopak sledujeme charakteristiky vycházející z běžného provozu, tedy intenzitu a rychlost, popřípadě cestovní čas. Ty mají přímý vliv na návrh úprav pozemních komunikací (PK) a volbu geometrických návrhových prvků (viz…