Dětské autosedačky

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Jedním z opatření, která mají snížit riziko zranění při dopravní nehodě, je vybavení vozidel zádržnými systémy. Tím se rozumí bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy (tzv. autosedačky). Tyto systémy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. V České republice je však jejich používání velmi podceňováno.

Jedním z opatření, která mají snížit riziko zranění při dopravní nehodě, je vybavení vozidel zádržnými systémy. Tím se rozumí bezpečnostní pásy a dětské zádržné systémy (tzv. autosedačky). Tyto systémy patří k nejvýznamnějším prvkům pasivní bezpečnosti ve vozidle. V České republice je však jejich používání velmi podceňováno.

V následující tabulce je zobrazen přehled používání bezpečnostních pasů a dětských autosedaček dětmi na vytipovaných lokalitách v roce 2004. Tabulka je rozdělena do několika sloupců podle věkových skupin dětí a podle jejich polohy v autě (zda seděli na sedadle spolujezdce nebo na zadních sedadlech).

  Spolujezdec Zadní sedadla
4-18 let 0-4 let děti 0-4 let děti 4-12 let děti 12-18 let
č.l. Lokalita_Nazev Den Čas p.voz. Ano Ne Sed. Ano Ne Sed. Ano Ne Sed. Ano Ne Sed.
101 Rajhrad - Hrušovany u B. středa 13:20 - 13:45 204           1       6 2  
151 Milonice pondělí 11:00 - 11:45 159             1   1      
201 Bedřichovice čtvrtek 15:00 - 15:30 184             6 4        
401 Velká Bíteš - Lhotka pondělí 14:00 - 14:45 202       2 2 2 4 4        
402 Blučina středa 11:50 - 12:20 216           2 3          
501 Brno, Botanická úterý 13:15 - 13:45 197     1 1 1           2  
502 Brno, Kounicova čtvrtek 16:00 - 16:30 219 2 1         3 2        
503 Brno, Hněvkovského pondělí 14:00 - 14:30 337     1     5 1 2        
504 Brno, Nové Sady pátek 9:30 – 10:30 358 1 1     2 8 9 7 10 4    
505 Brno, Palackého pondělí 13:00 - 13:30 218       1 1   2 1        
Tab. XX Přehled používání bezpečnostních pasů a dětských autosedaček dětmi.
Vysvětlivky: č.l. – číslo lokality; p.voz.- počet vozidel; Ano/Ne – (ne)připoutané; Sed. – autosedačka.

Nepřipoutané děti podstupují mnohonásobně vyšší riziko vážného úrazu !!!

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle

Nejvíce dětí umírá při dopravních nehodách přímo v autě. V roce 2004 zemřelo v ČR v autech 15 dětí.

Proč děti v autech umírají?

  • Není použito žádné zádržné zařízení. Náraz v rychlosti 50 km/hod je pro nepřipoutané dítě stejný jako pád z desetimetrové výšky (z hlediska fyziky je to taková síla, jako kdyby dítě vážilo 300 kg!).
  • V momentu nárazu dítě nikdo neudrží v náručí.
  • Nezajištěné děti v autě umírají při nehodě 7krát častěji než děti zabezpečené v sedačce
  • Náraz v rychlosti pouhých 15 km/hod může být pro dítě smrtelný

Dětské zádržné systémy děti chrání - havárii někdy člověk zabránit nemůže, ale smrti dítěte ano !!!

V zahraničí se problematikou dětských zádržných systémů zabývají mnoho let.

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 1

Co by měl vědět každý rodič/řidič:

  • Kdy má ze zákona povinnost přepravovat dítě v sedačce
  • Že přeprava v sedačce je pro dítě to nejbezpečnější vždy, při jízdě v obci obzvlášť
  • Jak vybrat sedačku, která je pro jeho dítě vhodná

Jak tedy správně dítě připoutat? A musíme?

Podle § 6 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je řidič povinen:

b) přepravovat osobu mladší 12 let nebo osobu mladší 18 let a menší než 150 cm na sedadle vedle řidiče pouze za použití zádržného systému;

c) přepravovat při jízdě po dálnici nebo po silnici pro motorová vozidla osoby mladší 18 let a menší než 150 cm na sedadle jiném než uvedeném v písmenu b), které je vybaveno bezpečnostním pásem, pouze za použití zádržného systému;

e) zamezit používání zádržného systému na sedadlech, před nimiž a vedle nichž je umístěn airbag, pokud toto zařízení nelze na dobu použití zádržného systému vyřadit z činnosti

Připravovaná novela zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích podrobně upravuje povinnosti při přepravě dětí (do 36 kg nebo 150 cm v autosedačce odpovídající hmotnosti a tělesným rozměrům dítěte, nad 36 kg nebo 150 cm připoutané bezpečnostním pásem.)

Pokud dojde k nárazu při dopravní nehodě, pak nemá dítě bez sedačky žádnou šanci na přežití. V Evropě bylo při každé páté nehodě vymrštěno dítě z auta ven, z čehož plyne fakt, že bylo nesprávně nebo nebylo vůbec připoutáno.

Statistika z minulého roku nám ukázala zajímavá fakta: dítě, které sedí v dětské autosedačce a je správně připoutáno, má při dopravní nehodě pětinásobnou šanci přežít a dvojnásobnou šanci, že nebude těžce zraněno oproti dítěti, které v sedačce nebylo. Více než polovina připoutaných dětí vyvázla z dopravní nehody zcela bez zranění.

Připoutejte si je, člověk nikdy neví ...

obrázek:obrazek prejaty z kampane v belgii poradane ibsr v roce 1996

Obrázek přejatý z kampaně v Belgii (pořádané IBSR v roce 1996)

I přes tato fakta lze vidět na našich silnicích nezodpovědné řidiče, kteří děti převáží pouze volně na sedadlech. Na vině je i dnešní uspěchanost - rodiče nechtějí ztrácet čas usazováním potomků do dětských autosedaček pokud jedou kratší trasu ve městě a podceňují skutečnost, že počet dopravních nehod ve městech a obcích několikanásobně převyšuje počet dopravních nehod na dálnici. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod v obci patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nedání přednosti v jízdě. K vážné dopravní nehodě může dojít i při malé rychlosti. Nechcete přece, aby mělo Vaše dítko tržné rány na hlavě a v obličeji, vyražené zuby, otřes mozku nebo jiná poranění hlavy.

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 2

Co možná nevíte:

  • 95 % dopravních nehod způsobí lidský činitel
  • Za porušení povinnosti zajistit během převozu dítě může řidič dostat pokutu až 2000 Kč
  • Můžete být odsouzeni na několik let vězení, pokud zraníte nebo usmrtíte dítě při dopravní nehodě – i Vás samotné ohrožují bezohlední řidiči, kteří své dítě neusazují do dětských autosedaček a s kterými se můžete kdykoli střetnout !!!
obrázek:obrazek prejaty z kampane v belgii poradane ibsr v roce 2001

Obrázek přejatý z kampaně v Belgii (pořádané IBSR v roce 2001)

Kdykoliv cestujete, můžete ovlivnit bezpečnost dítěte!!! Nenechávejte děti zbytečně umírat !!!

Jaká sedačka je tedy vhodná pro mé dítě?

Norma EHK OSN č. 44 rozděluje sedačky do 4 skupin:

  • Skupina 0, 0+ (0-13 kg)
  • Skupina I (9-18 kg)
  • Skupina II (15-25 kg)
  • Skupina III (22-36 kg)

Mnoho typů dětských autosedaček je schváleno ve více třídách (např. 0-I, I-III), někdy je však nutné provést malé úpravy (např. odmontování opěradla autosedačky).

Skupina 0, 0+ – vhodná pro děti od narození do 13 kg

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 3

Do této skupiny patří systémy pro přenášení kojence (vypadají jako skořápka s horním držadlem) anebo speciální korbičky dětských kočárků, které lze použít již od narození dítěte. K této skupině patří i 0+, zde jsou dětské zádržné systémy obdobné, ale rozsah jejich použití je od narození až do 13 kg. Pro časté delší cesty (delší jak 90 minut) preferujte korbičku – tzv. přepravní lůžko. Poloha vleže je pro kojence nejpříznivější. Přepravní lůžko musí být připevněno na zadním sedadle vozidla tak, aby hlavička dítěte byla na vzdálenější straně ode dveří vozidla.

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 4

Nevýhody přepravního lůžka:

  • Zabírá více místa než sedačka
  • Poskytuje menší ochranu než sedačka
  • Dítě z ní rychle vyroste
  • Nesmí tak být používán jakýkoli košík nebo korbička kočárku - musí mít zkušební značku

Dítě převážejte co nejdéle proti směru jízdy, na předním nebo zadním sedadle. V této poloze snáze odolá nárazu, protože se sníží zatížení krku a páteře. Pozor však na deaktivaci airbagu při umístění autosedačky na předním sedadle !!!

Skupina I - vhodná pro děti od 9 kg do 18 kg

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 5

Tyto zádržné systémy mají integrované bezpečnostní pásy (čtyř a pětibodové provedení). Od 9 kg může dítě sedět po směru jízdy. Dejte pozor na správné vedení pásů.

Skupina II - vhodná pro děti od 15 kg do 25 kg

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 6

Tyto zádržné systémy využívají k upevnění dětí bezpečnostní pásy vozidla určené pro poutání dospělých. Bývají doplněny ochranným pultíkem. Pozor na správné vedení pásů!

Skupina III - vhodná pro děti od 22 kg do 36 kg, do výšky 150 cm

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 7

Představitelem této skupiny zádržných systémů je tzv. podsedák mírně klínového tvaru bez opěradla, na kterém dítě sedí a je připoutáno běžným bezpečnostním pásem vozidla.

Děti vyšší než 150 cm se poutají pásem vozidla stejně jako dospělí tříbodovým bezpečnostním pásem - ramenní pás směřuje přes klíční kost (nikoli přes krk!) a pánevní je veden přes kyčle (ne v pase)!

Nákup sedačky

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 8
  • Autosedačka musí být opatřena štítkem s homologační značkou a údajem o rozsahu hmotnosti dítěte, na kterou byla přezkoušena. Z tohoto štítku také zjistíte, kdo systém vyrobil a schválil.
  • Materiál sedačky musí vykazovat schopnost tlumit náraz.
  • Vezměte dítě s sebou, pokud je to možné, přijeďte i s vozidlem, kam má být autosedačka instalována.
  • Do zvolené sedačky posaďte dítě. Sedačka musí odpovídat výšce a hmotnosti dítěte a parametrům automobilu (vybavení dvoubodovým nebo tříbodovým pásem, délka pásů, případně vybavení systémem ISOFIX).
    Co je to ISOFIX?
    ISOFIX je speciální systém úchytů, které jsou spojeny přímo s karoserií vozu. Tento systém nevyžaduje připevnění sedačky pomocí bezpečnostních pásů auta. Sedačka se zabezpečuje pomocí upevňovacích míst na sedadle. Nebezpečí nesprávné instalace je minimální a to díky viditelným ukazatelům, které ukáží, zda autosedačka je/není správně upevněna. Tento systém se nepoužívá u skupin II a III.
    Od února 2006 musí být všechny automobily povinně vybaveny tímto systémem. Starší modely, které jsou již na trhu budou muset být vybaveny tímto systémem do roku 2011.
  • Návod k použití a instalaci by měl být v českém jazyce, srozumitelný, měl by obsahovat podrobný popis postupu instalace autosedačky ve vozidle – v dobrých prodejnách vám při nákupu poskytnou odborný výklad včetně ukázek umístění v autě.
  • Sedačka musí být v autě připevněna, tak aby se s ní téměř nedalo pohnout.
  • Pásy musí přiléhat k tělu dítěte co nejtěsněji (tzv. pravidlo „dlaně“- pod pás byste měli prostrčit pouze dlaň), pásy by neměly dítě škrtit.
  • Pokud dítěti přečnívá více než 1/3 hlavičky přes okraj sedačky, je nutné přejít do větší autosedačky (pravidlo „očí“)
  • Spona se nesmí dotýkat tvrdé části sedačky – při nárazu by se mohla rozepnout. Pásy upínejte přes pánev, nikoli přes bříško.
  • Prostor pro dítě tvoří základ pro pohodlné cestování

Nákup použité sedačky

Pozor na:

  • Minulost sedačky (nehoda) – poškození sedačky po dopravní nehodě nemusí být na první pohled patrné
  • Jiné poškození, opotřebení

Kupující by měl znát „životopis“ sedačky.

Doporučuje se:

  • vzít k prodejci, aby ji nechal přezkoušet výrobcem
  • u každé sedačky, která přestála nehodu, vyměnit alespoň popruhy

Informace o kampani Pásovec

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 9

V roce 2005 poprvé v ČR probíhá kampaň Pásovec zaměřená na používání dětských zádržných systémů. Kampaň vychází z velmi úspěšného nizozemského projektu a je podporována Evropskou unií.

Kampaň má mezinárodní charakter, kromě ČR se zapojily i další státy EU (Belgie, Německo, Nizozemí, Švédsko, Finsko, Polsko, Slovinsko, Španělsko, Portugalsko).

V České republice kampaň realizuje Centrum dopravního výzkumu za podpory Ministerstva dopravy (oddělení BESIP) ve spolupráci s Národní sítí zdravých měst a s Policií ČR.

Proč se vlastně kampaň koná?

Je zapotřebí zvýšit informovanost veřejnosti o problematice používání dětských zádržných systémů a lépe chránit nejzranitelnější účastníky silničního provozu – děti.

Nosičem kampaně a jejím maskotem je dětská hračka – pásovec, která je určena k distribuci dětem v cílové skupině 3-12 let (preferování jsou děti prvních a druhých tříd ZŠ a děti v mateřských školkách).

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 10 obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 11

Proč právě pásovec?

Pásovec byl již ve starobylých civilizacích symbolem bezpečnosti. Toto pozoruhodné zvířátko dokáže v případě ohrožení velmi efektivně chránit měkké části svého tělíčka pancířem složeným z pásů. A právě to je cílem kampaně – pomocí pancíře (autosedačky) a pásů chránit nejsnáze zranitelné pasažéry cestující v osobních automobilech – děti.

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 12

Co se děje v rámci kampaně?

V průběhu kampaně dostane víc než 100 000 dětí hračku pásovce Eliho, která jim bude veselým společníkem na cestách a bude ukazovat, že být připásaný v pancíři je nejen bezpečné, ale může to být také zábava.

Současně bude probíhat informování dětí i dospělých o tom, jak vybrat vhodný typ autosedačky, jak ji instalovat v automobilu, jak má být správně dítě připásáno a jak k pásu připevnit hračku pásovce. Děti si budou moci s pásovcem hrát také na internetu.

obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 13 obrázek:vyvoj pouzivani zadrznych systemu podle pozice osoby ve vozidle 14
Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře k tomuto článku, musíte být přihlášeni.

Přihlášení Registrace


Klíčová slova: airbag, bezpečnost, bezpečnost dopravy, chování za jízdy, děti, lidský faktor, pás bezpečnostní, psychologie, přeprava, sedačka dětská, věk
Popis: článek pojednává o problematice používání dětských zádržných systémů