Helmy a přilby - jejich účinnost

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Ochranné helmy poskytují základní ochranu řidičům jednostopých vozidel a jejich spolujezdcům v případě nehody. Hlava totiž patří mezi vůbec nejzranitelnější části lidského těla a naprostá většina smrtelných úrazů zmíněných účastníků silničního provozu vyplývá z poranění hlavy. Helmy jsou konstruovány tak, aby absorbovaly část kinetické energie při kontaktu hlavy s překážkou či vozovkou. V zásadě rozlišujeme helmy pro cyklisty a motocyklisty.

Motocyklistické helmy mají účinnost až 50% (Hurt et al.,1981, NHTSA). To znamená, že dokáží zabránit až polovině smrtelných zranění motocyklistů. Obdobně cyklistické přilby mají účinnost kolem 45%. Dle americké studie Thomsona (1989) mají cyklisté kteří nenosí helmu mají 7-krát vyšší pravděpodobnost zranění hlavy, a 8-krát vyšší pravděpodobnost zranění mozku. Dle švédské studie Lind and Wollin (1986) by až 70 procentům smrtelně zraněným cyklistům mohla helma pomoci zranění přežít.

Míra používání přileb je obecně vysoká pro velké motocykly ve všech Evropských zemích a dosahuje většinou 99%. V případě malých motocyklů dosahuje míra používání helem rozdílné hodnoty napříč Evropskými zeměmi, ovšem zůstává relativně vysoká (60%). Míra používání helem mezi cyklisty je relativně nízká a většinou není sledovaná. Vůbec nejvyšší je ve Skandinávských zemích, ale i zde dosahuje pouze 30%.

Více informací o metodice měření míry používání helem a o aktuálních hodnotách registrovaných v Evropských zemích lze nalézt na webových stránkách Evropské Observatoře Bezpečnosti silničního provozu.

Reference:

  • Hurt, H.H., Ouellet J.V. & Wagar I.J. (1981a). Effectiveness of Motorcycle Safety Helmets and Protective Clothing. Proceedings of the American Association for Automotive Medicine.
  • Thompson, R. Rivara, F. and Thompson, D. (1989), 'A Case-Control Study of the Effectiveness of Bicycle Safety Helmets', New England Journal of Medicine, 25 May, 320:21, 1361-67.
  • Lind M.G, Wohlin, S. (1986). Bicycle accidents. Acta Chir Skand, 152 Suppl. 531

Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášeni.

Přihlášení