Motocyklisté a riziko nehody

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Některé organizace navrhují používání motocyklu jako vhodný způsob řešení problému dopravních kongescí. Díky vysokému riziku nehodovosti motocyklistů nejde však z hlediska bezpečnosti dopravy o vhodné řešení.

Zdroj: www.swov.nl

Mezi motocyklisty je poměrně velké množství obětí, a to díky jejich velké zranitelnosti. Ročně bývá v Nizozemí cca 850 vážně zraněných a 90 mrtvých motocyklistů.

Hlavním bezpečnostním problémem problémem je špatná viditelnost motocyklistů a často také jejich nadměrná rychlost.

Důležitými opatřením pro zlepšení bezpečnosti jsou: zlepšení viditelnosti motocyklistů a zlepšení dopravního chování motocyklistů.

Některé organizace navrhují používání motocyklu jako vhodný způsob řešení problému dopravních kongescí. Díky vysokému riziku nehodovosti motocyklistů nejde však z hlediska bezpečnosti dopravy o vhodné řešení.

Motocyklisté: 2x více zranitelnější

Motocyklisté jsou zranitelní; v roce 2000 bylo v Nizozemí 89 mrtvých a 749 zraněných. Zranitelnost má dva aspekty:

  • díky nutnosti udržení rovnováhy jsou nehody motocyklů často vážné; řidič i spolucestující velmi často z motocyklu spadnou;
  • nedostatečná možnost ochrany vede k poměrně vážným zraněním.

Indikátory

Počet dopravních prostředků: nárůst

V roce 1980 bylo v Nizozemí 100,000 motocyklů; v současné době je jich více než 400,000.

Oběti: cca 800 zraněných a 75 mrtvých ročně

Průměrný počet obětí z řad motocyklistů za rok.
  muži ženy
zranění 700 100
mrtví 70 5

Během posledních 15 let bylo nejméně mrtvých (55) zaznamenáno v roce 1987, nejvíce (106) v roce 1994. Muži jsou nejen častými oběťmi nehod, také jejich mortalita (počet mrtvých na počet obětí nehod) je vyšší (10%) než u žen (6%).

Riziko: 11x až 12x větší než u osobních automobilů

Vzhledem k vysokému počtu zraněných obětí a smrtelných nehod v poměru k nízkému počtu najetých kilometrů je riziko nehody v případě motocyklistů velmi vysoké: v případě zranění i smrti je 12krát vyšší než u pasažérů automobilu

Počet obětí na miliardu najetých kilometrů podle vážnosti zranění a způsobu dopravy v roce 1998.
způsob dopravy riziko
mrtvých zraněných
osobní automobil 3,7 33,3
motocykl 42,2 411,1
poměr rizika automobil/motocykl 11,4 12,3

Zdroj: SWOV BIS-V - TRC – Road accidents / CBS – Passenger Traffic Statistics.

Okolnosti a důsledky: rychlost a viditelnost

V roce 1995 provedl SWOV hloubkovou studii okolností a důsledků dopravních nehod s účastí motocyklistů (Vis). V roce 2001 byly analyzovány všechny zaregistrované nehody dvoustopých vozidel (včetně motocyklů) za několik posledních let (Van Kampen & Schoon, R-2002-5).

Důsledky

V 926 analyzovaných vážných dopravních nehodách (od poloviny roku 1993 do poloviny roku 1994) bylo 1,142 obětí: 191 mezi ostatními účastníky nehody a 951 mezi motocyklisty. Mezi motocyklisty bylo 84 mrtvých, mezi ostatními účastníky nehody 12 mrtvých. V důsledku nehody bylo 450 motocyklistů hospitalizováno po dobu jednoho týdne či déle,

  • 300 motocyklistů vyžadovalo lékařskou péči měsíc či déle,
  • 600 motocyklistů bylo ve stavu pracovní neschopnosti po měsíc či déle,
  • 450 motocyklistů bude mít doživotní následky v důsledku zranění.
Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášeni.

Přihlášení


Klíčová slova: motocykl, nehoda, riziko
Popis: Článek popisuje problematiku nehodovosti cmotocyklistů v Nizozemí.