Motocyklisté a riziko nehody

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Zdroj: www.swov.nl

Mezi motocyklisty je poměrně velké množství obětí, a to díky jejich velké zranitelnosti. Ročně bývá v Nizozemí cca 850 vážně zraněných a 90 mrtvých motocyklistů.

Hlavním bezpečnostním problémem problémem je špatná viditelnost motocyklistů a často také jejich nadměrná rychlost.

Důležitými opatřením pro zlepšení bezpečnosti jsou: zlepšení viditelnosti motocyklistů a zlepšení dopravního chování motocyklistů.

Některé organizace navrhují používání motocyklu jako vhodný způsob řešení problému dopravních kongescí. Díky vysokému riziku nehodovosti motocyklistů nejde však z hlediska bezpečnosti dopravy o vhodné řešení.

Motocyklisté: 2x více zranitelnější

Motocyklisté jsou zranitelní; v roce 2000 bylo v Nizozemí 89 mrtvých a 749 zraněných. Zranitelnost má dva aspekty:

  • díky nutnosti udržení rovnováhy jsou nehody motocyklů často vážné; řidič i spolucestující velmi často z motocyklu spadnou;
  • nedostatečná možnost ochrany vede k poměrně vážným zraněním.

Indikátory

Počet dopravních prostředků: nárůst

V roce 1980 bylo v Nizozemí 100,000 motocyklů; v současné době je jich více než 400,000.

Oběti: cca 800 zraněných a 75 mrtvých ročně

Průměrný počet obětí z řad motocyklistů za rok.
  muži ženy
zranění 700 100
mrtví 70 5

Během posledních 15 let bylo nejméně mrtvých (55) zaznamenáno v roce 1987, nejvíce (106) v roce 1994. Muži jsou nejen častými oběťmi nehod, také jejich mortalita (počet mrtvých na počet obětí nehod) je vyšší (10%) než u žen (6%).

Riziko: 11x až 12x větší než u osobních automobilů

Vzhledem k vysokému počtu zraněných obětí a smrtelných nehod v poměru k nízkému počtu najetých kilometrů je riziko nehody v případě motocyklistů velmi vysoké: v případě zranění i smrti je 12krát vyšší než u pasažérů automobilu

Počet obětí na miliardu najetých kilometrů podle vážnosti zranění a způsobu dopravy v roce 1998.
způsob dopravy riziko
mrtvých zraněných
osobní automobil 3,7 33,3
motocykl 42,2 411,1
poměr rizika automobil/motocykl 11,4 12,3

Zdroj: SWOV BIS-V - TRC – Road accidents / CBS – Passenger Traffic Statistics.

Okolnosti a důsledky: rychlost a viditelnost

V roce 1995 provedl SWOV hloubkovou studii okolností a důsledků dopravních nehod s účastí motocyklistů (Vis). V roce 2001 byly analyzovány všechny zaregistrované nehody dvoustopých vozidel (včetně motocyklů) za několik posledních let (Van Kampen & Schoon, R-2002-5).

Důsledky

V 926 analyzovaných vážných dopravních nehodách (od poloviny roku 1993 do poloviny roku 1994) bylo 1,142 obětí: 191 mezi ostatními účastníky nehody a 951 mezi motocyklisty. Mezi motocyklisty bylo 84 mrtvých, mezi ostatními účastníky nehody 12 mrtvých. V důsledku nehody bylo 450 motocyklistů hospitalizováno po dobu jednoho týdne či déle,

  • 300 motocyklistů vyžadovalo lékařskou péči měsíc či déle,
  • 600 motocyklistů bylo ve stavu pracovní neschopnosti po měsíc či déle,
  • 450 motocyklistů bude mít doživotní následky v důsledku zranění.

Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášeni.

Přihlášení