Specifická problematika bezpečnosti - Jednostopá motorová vozidla

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Jednostopá motorová vozidla zasluhují zvýšenou pozornost pro zvýšenou míru rizika v silničním provozu. Rizikovost jejich provozu vyplývá z poměru počtu usmrcených na příslušný dopravní výkon - v roce 2005 to bylo v ČR 431 usmrcených na mld. vozokm, což je téměř 24x více než pro řidiče a cestující v osobních automobilech. Podobné výsledky uvádějí i zahraniční studie.

Jednostopá motorová vozidla zasluhují zvýšenou pozornost pro zvýšenou míru rizika v silničním provozu. Rizikovost jejich provozu vyplývá z poměru počtu usmrcených na příslušný dopravní výkon - v roce 2005 to bylo v ČR 431 usmrcených na mld. vozokm, což je téměř 24x více než pro řidiče a cestující v osobních automobilech. Podobné výsledky uvádějí i zahraniční studie.

Například podle studie švédského VTI z roku 1994 byla rizikovost motocyklistů 15x vyšší a mopedistů dokonce 30x vyšší než pro než pro posádku osobních automobilů.

Z hlediska míry rizika jsou motocyklisté vůbec nejrizikovější skupinou, vzhledem k dosahované rychlosti i nízké ochraně dokonce rizikovější než cyklisté a chodci. K tomu přistupuje obyčejně mládí a nižší zkušenost řidičů, někdy i alkohol. Tato skupina řidičů je tedy velmi důležitou cílovou skupinou bezpečnostních programů.

Z rozdělením usmrcených podle věku vyplývá, že největší podíl usmrcených motocyklistů byl ve věku 18 - 24 let (naopak u mopedistů byla většina osob staršího věku - tato skupina je však celkově na ústupu.).

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i.

Logo Centrum Dopravního Výzkumu, v.v.i. Centrum dopravního výzkumu v.v.i.


Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášeni.

Přihlášení


Klíčová slova: nehodovost, riziko, vozidlo jednostopé
Popis: Míra rizika jednostopých motorových vozidel.