Opatření pro zvýšení bezpečnosti

Uložit jako PDF

Tento článek si můžete
uložit ve formátu PDF.


Pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu je nutný systematický přístup, který zajistí to, že infrastruktura, vozidla a účastníci silničního provozu přispívají ke snižování rizika vzniku nehod. Tento široký přístup (říkající, že na vzniku nehody se podílí řada faktorů, které spadají do kategorií vozidlo, infrastruktura, účastník silničního provozu) je v současnosti dominantním paradigmem v oblasti bezpečnosti silničního provozu (OECD, 2002 in Goodwin, 2005). Tento přístup je prosazován také v České republice.

Pro úspěšnou a efektivní implementaci opatření směřujících ke zvýšení bezpečnosti silničního provozu je nutná existence národní (regionální) bezpečnostní politiky. V České republice byla v dubnu 2004 vládou ČR schválena Národní strategie BESIP, která vytváří rámec pro dopravně-bezpečnostní práci a stanovuje cíle a priority do roku 2010. Svým pojetím se hlásí k cíli EU zredukovat do roku 2010 počet obětí dopravních nehod o 50% oproti roku 2002.

Rozeznáváme 5 hlavních skupin dopravně-bezpečnostních opatření:

Opatření zaměřená na uživatele
  • Výchova a vzdělávání
  • Vymáhání práva, legislativa
  • Kampaně
Opatření zaměřená na vozidla
  • Prvky aktivní bezpečnosti (kvalita motoru, brzd, navigačního zařízení…)
  • Prvky pasivní bezpečnosti (tuhost karosérie, bezpečnostní pásy, airbagy, dětské autosedačky, opěrky hlavy)
  • Telematika, Informační technologie
Opatření zaměřená na infrastrukturu
  • Navrhování silnic (aplikace bezpečnostních principů do projektování, bezpečnostní audit )
  • Stavba silnic (kvalita materiálu a provedení, tvorba „odpouštějících“ komunikací a nejbližšího okolí, sanace nehodových lokalit)
  • Údržba
Záchranné systémy
  • Integrovaný záchranný systém
Prevence a využití nehodových dat

Komentáře

Abyste mohli přidávat komentáře, musíte být přihlášeni.

Přihlášení